Wilt u een commercieel zeeschip registreren in Nederland? Dat kan door registratie van eigendom of door inschrijving in het Nederlandse rompbevrachtingsregister (bareboat-in). Na registratie van eigendom is het mogelijk het zeeschip in een buitenlands rompbevrachtingsregister in te schrijven (bareboat-out). Dit doet u bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Kadaster.
Registratieproces zeeschepen
Ik wil een schip registreren op mijn naam of bedrijf en daarmee onder Nederlandse vlag varen.
-
Aanvraag nationaliteitsverklaring of zeebrief
-
Gebruik het formulier Aanvraag nationaliteitsverklaring en zeebrief koopvaardijschip.
-
Gebruik het formulier Spoedaanvraag nationaliteitsverklaring en zeebrief koopvaardijschip. Begin de onderwerpregel van de e-mail met de tekst SPOED. De ILT heeft minimaal 72 uur (3 werkdagen) nodig voor een reactie. Wilt u dezelfde dag een reactie? Bel dan met het telefoonnummer dat op het aanvraagformulier staat.
- Spoed: alleen voor invlaggende schepen bij een onverwachte situatie.
U kunt geen spoedaanvraag doen om verlopen certificaten te verlengen.
-
De ILT toetst of het eigendom van het schip voldoet aan de vereisten van artikel 311 Wetboek van Koophandel. Verder: Zijn alle gegevens die nodig zijn ingevuld en alle bijlagen meegestuurd?
- Is de eigenaar een natuurlijk persoon? Dan controleert de ILT of deze een nationaliteit heeft binnen de EU, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
- Is de eigenaar een niet-natuurlijk persoon? Dan bekijkt de ILT of het recht van de EU, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland geldt. Uit de aanvraag moet blijken dat natuurlijke personen bereikbaar zijn bij een Nederlandse vestiging van eigenaar of scheepsmanager.
Compleet en juist ingevuld?
De ILT zorgt ervoor dat u de nationaliteitsverklaring of (voorlopige) zeebrief of beide ontvangt. Met een nationaliteitsverklaring moet u het schip bij het Kadaster teboekstellen.
Niet compleet of onjuist ingevuld?
De ILT informeert u hierover. U moet opnieuw een aanvraag indienen.
-
Bij een gangbare procedure (geen spoed): binnen de termijn van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Bij een spoedprocedure: wanneer de aanvraag aan de vereisten voldoet en gehonoreerd wordt, binnen 3 (werk)dagen.
-
Wijzig in de volgende gevallen de gegevens in het scheepsregister bij het Kadaster:
- Ander adres of gekozen woonplaats;
- Gegevens schip zijn veranderd (zoals een nieuwe naam van het schip, andere inrichting, nieuwe motor of wijziging aan een motor);
- Schip in aanbouw is geregistreerd bij het Kadaster en u wilt dit schip registreren als afgebouwd schip (verklaring van afbouw).
Meer informatie over wijziging teboekstelling schip vindt u op de website van het Kadaster.
-
Een voorlopige zeebrief geldt 6 maanden. In die tijd moet u een definitieve zeebrief aanvragen. Dit doet u met het formulier Aanvraag nationaliteitsverklaring en zeebrief.
-