Taxi-informatiekaart en tarieven

De prijs van een taxirit wordt zowel door de afstand als de tijdsduur van een taxirit bepaald.

Maak uw tarieven kenbaar aan uw klant

Sinds 1 januari 2016 is het alleen verplicht om een taxi-informatiekaart fysiek aanwezig te hebben in de taxi, als er sprake is van taxivervoer in de opstapmarkt. Op de taxi-informatiekaart staan het P-nummer, naam van de onderneming, contactgegevens en tarieven. Ook staat er waar u een klacht kunt indienen. Meer informatie hierover vindt u op de pagina klachtenregeling.

Voor de opstapmarkt geldt het maximumtarief. U bent verplicht om, voordat een klant instapt, kenbaar te maken wat uw tarieven zijn. Uw tarieven moeten aan de buitenzijde van de taxi duidelijk leesbaar zijn. Ook binnen in de taxi moeten de tarieven vanaf alle zitplaatsen leesbaar zijn.

Bestelde taxirit
Als het gaat om een vooraf bestelde taxirit moet een vast tarief zijn overeengekomen. Dit tarief mag het maximumtarief overstijgen. U kunt dit tarief tonen met behulp van een taxi-informatiekaart, maar u mag het tarief ook via de elektronische weg kenbaar maken aan de klant.

Boete
Als de taxi-informatiekaart niet (volledig) aanwezig is kunt u een boete van € 180,-- krijgen.

Contractvervoer

Contractvervoer is taxivervoer dat is vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst. Hierbij wordt gedurende een vastgestelde periode meerdere malen taxivervoer verricht tegen een vastgesteld tarief. Ook hier is een taxi-informatiekaart niet verplicht, mits de klachtbehandeling elektronisch kenbaar is gemaakt. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Rijksoverheid.

Modeltaxi-informatiekaart

Onderaan deze pagina vindt u een voorbeeld- en invulexemplaar taxi-informatiekaart. De kaart bestaat uit twee delen: de bovenste helft bevat informatie over klachtbehandeling en de onderste helft biedt ruimte voor uw tarieven. U kunt ook een eigen versie van de taxi-informatiekaart gebruiken, als de invulvelden maar overeenkomen met die van het voorbeeldmodel. De taxi-informatiekaart moet zowel aan de buiten- als aan de binnenzijde van uw taxi duidelijk leesbaar zijn.

Informatie over de klachtbehandeling moet bestaan uit:

  • de naam, adres en telefoonnummer van de vervoerder of van de instantie waar de klacht wordt ingediend
  • het personenvervoernummer (P-nummer) dat staat aangegeven op de vergunning