Passagiersrechten bij vertraging of annulering vlucht

Waar heeft u recht op?Vlucht vertraagd of geannuleerd? Uw luchtvaartmaatschappij is verplicht u te informeren over uw rechten. Hieronder ziet u wat uw rechten zijn.

Klacht melden bij de ILT

Klachten en verzoeken om een financiële vergoeding moet u indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door de luchtvaartmaatschappij? Meld dit dan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Vul daarvoor het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten door luchtvaartmaatschappij in.

De ILT gebruikt uw melding voor het toezicht op de luchtvaartmaatschappijen of luchthavens. Als een luchtvaartmaatschappij steeds opnieuw de regels voor vergoeding of hulp niet naleeft, dan treedt de ILT daar tegen op.

De ILT kan geen actie ondernemen bij elke individuele klacht tegen de luchtvaartmaatschappij. U ontvangt advies van de ILT over uw klacht. Een verzoek om financiële vergoeding kunt u via de kantonrechter indienen. U kunt ook gebruik maken van uw rechtsbijstandverzekering of uw reisverzekering.

Heeft de ILT uw vlucht al onderzocht?

U kunt onderzoeken of de ILT uw vlucht al heeft onderzocht. Klik op onderstaande link en vul uw vluchtgegevens in. Verschijnt uw vlucht in de resultaten, dan heeft de ILT vastgesteld dat er sprake is van buitengewone omstandigheden en heeft u geen recht op compensatie. Verschijnt uw vlucht niet, dan kunt u een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Controleer mijn vlucht

Kaart 1500-kmgrems

Kaart 1500km-grens. Voor vluchten naar Spanje moet u opletten of ze onder de 1500 km vallen.

Kaart 3500-kmgrens

Kaart 3500km-grens. De meeste bestemmingen binnen Marokko, Turkije en de Canarische eilanden vallen binnen de 3500 km, maar let op bij bestemmingen in Egypte.