Rechten van mobiliteitsbeperkte passagiers
Vliegt u met een mobiliteitsbeperking of handicap? Dan heeft u recht op bijstand zonder bijkomende kosten zodat u op dezelfde manier kunt reizen als andere mensen.
Begeleiding op de luchthaven en tijdens de vlucht
- Meld bij het boeken van uw vlucht aan de luchtvaartmaatschappij of touroperator welke bijstand u nodig heeft. Meld dit minimaal 48 uur voor vertrek van de vlucht. Als u dat niet doet, heeft u nog steeds recht op assistentie maar moet u daar mogelijk langer op wachten.
- De luchtvaartmaatschappij mag uw boeking niet weigeren vanwege uw beperking of handicap. Een uitzondering is als de veiligheidsnormen niet nageleefd kunnen worden of de afmetingen van het toestel toegang of vervoer onmogelijk maakt.
- U heeft recht op gratis bijstand op de luchthaven (vertrek, aankomst en doorreis) en in het vliegtuig.
Lees meer over uw rechten bij het vliegen met een mobiliteitsbeperking
Wat doet de ILT?
De ILT is de aangewezen toezichthouder voor de Europese verordening over passagiersrechten (verordening EC1107/2006 (PDF)). De ILT houdt hiervoor toezicht op alle vluchten die vertrekken van onderstaande luchthavens en vluchten die aankomen op deze luchthavens, van buiten de EU met een in Europa gevestigde luchtvaartmaatschappij:
- Schiphol
- Rotterdam The Hague Airport
- Eindhoven Airport
- Groningen Airport Eelde
- Maastricht Aachen Airport
Op vluchten die uit een ander EU-land vertrekken, is de nationale toezichthouder in dat land de bevoegde autoriteit (PDF).
Hoe houdt de ILT toezicht?
- De ILT voert inspecties uit op de luchthavens.
- De ILT voert inspecties uit bij vluchten als zij vertrekken of aankomen.
- De ILT voert thema-inspecties uit.
- De ILT onderzoekt klachten van mobiliteitsbeperkte passagiers.
- Bij overtredingen kan de ILT luchtvaartmaatschappijen bestraffen met een waarschuwing, een correctief gesprek, een bestuurlijke boete of met een last onder dwangsom.
Heeft u een klacht over de luchtvaartmaatschappij, touroperator of luchthaven?
Bent u van mening dat de luchtvaartmaatschappij, touroperator of luchthaven onjuist heeft gehandeld? Dan kunt u een klacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij, touroperator of luchthaven.
Komt u er met de luchtvaartmaatschappij, touroperator of luchthaven niet uit? Vul dan het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten door luchtvaartmaatschappij van de ILT in. U moet altijd eerst een klacht bij de betreffende partij indienen, voor u melding bij de ILT doet. U kunt ook een klacht indienen bij de ILT als u geen reactie krijgt van de luchtvaartmaatschappij, touroperator of luchthaven.
Lukt het invullen van het formulier niet, of heeft u vragen? Neem contact op met de ILT. We helpen u graag.
De ILT behandelt klachten om een goede naleving te bereiken en kan daarvoor sancties opleggen. De ILT regelt geen schadevergoeding voor u.
Meer informatie over dit onderwerp (met praktische tips)
- Website Europese Unie: Rechten van reizigers met beperkte mobiliteit
- Website Schiphol: (Extra) Assistentie
- Website Eindhoven Airport: Hulp voor mindervaliden
- Website Rotterdam The Hague Airport: Mindervaliden
- Website Maastricht Aachen Airport: Beperkte mobiliteit
- Website Groningen Airport Eelde: Mindervaliden