De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of chauffeurs zich aan de rij- en rusttijden houden. Dat gebeurt onder andere met digitale inspecties. Bij een digitale inspectie stuurt u gegevens op van de bestuurderskaarten (C-bestanden) en de digitale tachografen (M-bestanden).

Brief digitale inspectie

Als u een vervoersvergunning heeft, of voertuigen die een tachograaf moeten hebben, kunt u digitaal gecontroleerd worden door de ILT. U ontvangt hierover een brief.

In de brief leest u vóór welke datum u de bestanden van de bestuurderskaarten (C-bestanden) en de digitale tachografen (M-bestanden) aan moet leveren. U moet de bestanden aanleveren voor alle bestuurders en voertuigen die u in de gespecificeerde periode in uw bedrijf heeft ingezet. Dit doet u met het formulier Aanleveren tachograafbestanden.

Hoe stuurt u gegevens op?

Vragen en uitzonderingen

Naleving rijtijden en rusttijden

In het Arbeidstijdenbesluit vervoer staat hoeveel uren chauffeurs mogen rijden. Bij een digitale inspectie vraagt de ILT digitale bestanden op bij de vervoersonderneming. Met de M- en C-bestanden van de tachograaf controleert de ILT de naleving van de rij- en rusttijden.

ILT minder vaak op bezoek

Vervoersbedrijven die zich eerder minder goed aan de regels hielden, hebben een hogere risicoscore. Deze ondernemingen worden vaker uitgenodigd voor een digitale inspectie. Ondernemingen die zich aan de regels houden, worden minder vaak gecontroleerd. Dit bespaart de ILT en de ondernemingen veel tijd.

Resultaten van de digitale inspectie

De ILT stuurt u een brief met de resultaten van de inspectie. Met deze resultaten kan de onderneming zelf aan de slag gaan met het verbeteren van de bedrijfsprocessen.

De ILT bewaart de resultaten van de inspectie digitaal. De ILT gebruikt de gegevens in dit registratiesysteem alleen voor toezicht. 

Wat gebeurt er als de regels niet zijn gevolgd?

Ziet de ILT dat uw vervoersonderneming bepaalde regels niet goed heeft gevolgd? Dan zit er bij de resultatenbrief een bijlage met een overzicht van deze afwijkingen. Zijn de rij- en rusttijden niet goed nageleefd, dan verwacht de ILT dat u, de vervoerder, dit zelf verbetert.

Worden er veel regels niet gevolgd, dan kan de ILT uw vervoersonderneming vaker digitaal gaan controleren. Ook kan de ILT langskomen voor een fysieke inspectie. Als er bij een fysieke inspectie overtredingen worden geconstateerd, loopt u risico op een boete.   

Marktrapportages

De ILT wil informatie uit de digitale inspecties ook gebruiken om te onderzoeken hoe de rij- en rusttijden nageleefd worden bij vervoersbedrijven in het algemeen. Deze verslagen (marktrapportages) gaan niet over 1 bepaalde onderneming en er staan geen (bedrijfs)namen in.