Klacht over naleving melden

Klachten en verzoeken om een financiële vergoeding moet u indienen bij de luchtvaartmaatschappij. Vaak heeft de luchtvaartmaatschappij hier een speciaal online formulier voor. De luchtvaartmaatschappij moet binnen 2 maanden op uw klacht reageren. Komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Lees hier wat u verder kunt doen.

Verzoeken om financiële compensatie kunt u alleen indienen bij de luchtvaartmaatschappij en de (kanton)rechter. U hoeft hiervoor niet een advocaat in te schakelen. Heeft u een rechtsbijstand- of reisverzekering? Schakel deze dan eerst in.

Heeft de ILT uw vlucht al onderzocht?

Komt u er toch niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Dan kunt u onderzoeken of de ILT uw vlucht al heeft onderzocht. Misschien zijn er meer klachten gekomen over deze specifieke vlucht.

Klik op de volgende link en vul uw vluchtgegevens in; Controleer mijn vlucht

Eén van de volgende uitkomsten is nu mogelijk:

  • Verschijnt uw vlucht in de resultaten? Dan heeft de ILT vastgesteld dat er sprake is van buitengewone omstandigheden en heeft u geen recht op compensatie.
  • Verschijnt uw vlucht niet? Dan kunt u een claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij.

Meld uw klacht bij de ILT

Uw melding is belangrijk voor het toezicht van de ILT. De ILT betrekt uw klacht bij onderzoek als op basis van meerdere klachten of andere signalen blijkt dat de luchtvaartmaatschappij de rechten van passagiers stelselmatig overtreedt. U krijgt hierover geen nader bericht. Als uit onderzoek blijkt dat de luchtvaartmaatschappij de verordening stelselmatig overtreedt dan treedt de ILT handhavend op naar de luchtvaartmaatschappij. De ILT informeert hierover op haar website.

U kunt een melding indienen via het digitale meldformulier tot 1 jaar na de vlucht. Na een melding ontvangt u advies van de ILT over de stappen die u verder kunt ondernemen.

De ILT kan niet bemiddelen of handhaven bij individuele klachten over compensatie.

Wanneer kunt u een klacht melden bij de ILT?

De ILT kan maatregelen nemen als uw vlucht uit Nederland vertrok. De ILT kan ook optreden als u met een Europese luchtvaartmaatschappij naar Nederland vloog en u vertrok buiten de EU.

Vertrok uw vlucht in een ander Europees land? Dan moet u de klacht in het land van vertrek indienen bij de toezichthouder van dat land.

Vertrok uw vlucht naar Nederland van buiten Europa en vloog u met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij? Dan zijn de Europese passagiersrechten niet op u toepassing. Sommige landen hebben eigen wetgeving, zoals Turkije, de Verenigde Staten en Israël.

Woont u in een ander EU-land dan dat waar de luchtvaartmaatschappij is gevestigd? Dan kunt u uw claim ook laten beoordelen via de Europese procedure voor geringe vorderingen (Small Claims Procedure).