Wet- en regelgeving
4 soorten erkende onderhoudsbedrijven
Er zijn 4 regelingen/erkenningen voor bedrijven die een erkend onderhoudsbedrijf zijn of willen worden. Het gaat om de volgende 3 bedrijfserkenningen:
- Part-145 (Europese eisen)
- Part-M Subpart F (Europese eisen - vervallen per 21 september 2021)
-
Part-CAO (Europese eisen)
- Regeling erkenningen luchtwaardigheid 2008 bijlage C (nationale eisen).
Luchtvaartuigen waarop in overeenstemming met EU-Basisverordening 2018/1139 de Europese eisen van toepassing zijn worden aangeduid als EASA-luchtvaartuigen.
Bedrijven die vallen onder Part 145
- Bedrijven die onderhoud uitvoeren aan EASA-luchtvaartuigen die commercieel worden ingezet onder een Air Operator Certificate (AOC)
- Bedrijven die onderhoud uitvoeren aan complexe luchtvaartuigen voorzien één of meerdere motoren
- Bedrijven die onderhoud uitvoeren aan componenten van luchtvaartuigen genoemd onder 1 en 2
Part-145 bedrijven kunnen voor niet-complexe luchtvaartuigen t.b.v. (niet) commerciële speciale operaties of (niet) commerciële vliegscholen (ATO’s) erkend worden.
Part-145 bedrijven kunnen ook voor bepaalde categorieën luchtvaartuigen vallend onder Part-ML, die niet commercieel worden gebruikt, aanvullend worden erkend voor het uitvoeren van de jaarlijkse Airworthiness Review (ELA1) en uitgeven van de ARC EASA Form 15c
Part-145 bedrijven kunnen aanvullend erkend worden door andere luchtvaartautoriteiten zoals FAA, TCCA en ANAC. Zie BASA
Bedrijven die vallen onder Part-M Subpart F
Bedrijven die onderhoud uitvoeren aan niet-complexe EASA-luchtvaartuigen of componenten daarvan welke niet door een Part-145 bedrijf hoeven te worden onderhouden, zoals bijvoorbeeld bedrijven die onderhoud uitvoeren aan ballonnen, zweefvliegtuigen en General Aviation vliegtuigen.
De Part-M Subpart F erkenning is per 24 september 2021 vervallen. Daarvoor is de Part-CAO erkenning in de plaats gekomen.
Bedrijven die vallen onder Part-CAO
Bedrijven die onderhoud uitvoeren aan niet-complexe EASA-luchtvaartuigen of componenten daarvan welke niet door een Part-145 bedrijf hoeven te worden onderhouden, zoals bijvoorbeeld bedrijven die onderhoud uitvoeren aan ballonnen, zweefvliegtuigen en General Aviation vliegtuigen.
Onder een Part-CAO erkenning kunnen de volgende privileges verkregen worden:
- Uitvoeren van onderhoud aan luchtvaartuigen en onderdelen.
- Onderhoudsmanagement voor luchtvaartuigen.
- Airworthiness Review privilege (uitgeven van de ARC EASA Form 15c).
- Permit to Fly privilege.
Bedrijven met een nationale erkenning die vallen onder de Regeling Erkenningen luchtwaardigheid 2008
Bedrijven die onderhoud uitvoeren of willen gaan uitvoeren aan Annex I luchtvaartuigen dienen te voldoen aan de daarvoor geldende Regeling Erkenning Luchtwaardigheid 2008. Wanneer uw bedrijf reeds een EASA Part 145 en of een EASA Part M subpart G erkenning heeft dan kunt u volstaan met het uitbreiden van uw bedrijfshandboeken met een Nationaal supplement. Hieronder vindt u de richtlijn met betrekking tot het schrijven van een supplement.
Annex I zijn die luchtvaartuigen die niet voorkomen op de door EASA gepubliceerde lijst 'Appendix I Aircraft Type Ratings'. Zie onderstaande link naar pdf op de EASA-website.