Tijdelijke verlenging van aflopende certificaten voor binnenvaartschepen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat de certificaten van 117 binnenvaartschepen eenmalig verlengen. Het gaat om certificaten van binnenvaartschepen die klant zijn van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) en waarvan het certificaat voor 1 maart 2024 afloopt. Het NBKB is in oktober door de Raad van Accreditatie geschorst voor een periode van maximaal 6 maanden.

Een binnenvaartschip vaart over het Amsterdam-Rijnkanaal

Ruim 7900 binnenvaartschepen vallen onder keuring van het NBKB (marktaandeel van 62%). Dit gaat om alle soorten schepen in de binnenvaart. Van bijvoorbeeld motortankschepen, sleepboten, historische zeilschepen tot passagiersschepen. Het NBKB mag geen onderzoeken en keuringen meer uitvoeren zolang het niet over een accreditatie beschikt. Door deze situatie zijn er 117 binnenvaartschepen waarvan voor 1 maart 2024 het certificaat verloopt.

Tijdelijke verlenging

De binnenvaartregeling artikel 3.18 geeft ILT de mogelijkheid om het certificaat ten hoogste 6 maanden te verlengen. Scheepseigenaren die klant zijn van het NBKB en waarvan het certificaat vervalt voor 1 maart 2024 krijgen een eenmalige, tijdelijke verlenging van zes maanden voor hun certificaat. Met deze verlenging wil de ILT voorkomen dat schippers anders op korte termijn in de problemen komen.

Automatische verlenging

Voor de tijdelijke verlenging hoeven scheepseigenaren zich niet te melden bij de ILT. Zij hoeven dus geen aanvraag in te dienen. Scheepseigenaren krijgen het certificaat opgestuurd.

Schorsing NBKB

De Raad voor Accreditatie (RvA) heeft op 26 oktober de accreditatie van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) geschorst voor een periode van maximaal 6 maanden. Binnen een halfjaar moet het NBKB aantonen dat de door de RvA geconstateerde tekortkomingen zijn opgelost. Tot die tijd mag het NBKB geen onderzoeken meer uitvoeren in de binnenvaart.

De ILT volgt de ontwikkelingen op de voet en neemt aanvullende maatregelen indien dat nodig is.

Eerdere berichtgeving:
Maatregelen vanuit inspectie voor binnenvaartsector na schorsing