Eerdere maatregelen na schorsing Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB)

De Raad voor Accreditatie (RvA) heeft op 26 oktober 2023 de accreditatie van het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart (NBKB) geschorst voor maximaal 6 maanden. Binnen deze tijd moest het NBKB aantonen dat de tekortkomingen die de RvA heeft geconstateerd zijn opgelost. Tot die tijd mocht het NBKB geen onderzoeken meer uitvoeren in de binnenvaart. Op 15 februari werd de schorsing opgeheven.

Situatie in de markt

Ruim 7.900 binnenvaartschepen vallen onder keuring van het NBKB, een marktaandeel van 62%. Dit gaat om alle soorten schepen in de binnenvaart. Van bijvoorbeeld motortankschepen, sleepboten, historische zeilschepen tot passagiersschepen. Het NBKB mag geen onderzoeken en keuringen meer uitvoeren zolang het geen accreditatie heeft.

Maatregelen

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft maatregelen genomen zodat zo min mogelijk schepen de komende tijd zonder certificaat komen te zitten. De veiligheid van schepen blijft voorop staan.

  • Schippers (die klant zijn van het NBKB) van wie het certificaat vervalt vóór 1 mei 2024 krijgen een tijdelijke verlenging van hun certificaat van 6 maanden. Dit is de maximale termijn zoals staat in de Binnenvaartregeling artikel 3.18. Voor de tijdelijke verlenging hoeven scheepseigenaren zich niet te melden bij de ILT. Zij hoeven dus geen aanvraag in te dienen. Scheepseigenaren krijgen het certificaat opgestuurd.
  • Het NBKB mag geen onderzoeken en keuringen meer uitvoeren zolang het geen accreditatie heeft. Het NBKB mag nog wel administratieve werkzaamheden uitvoeren. Dit gaat bijvoorbeeld over het aanpassen van eigenaar of adres.
  • De ILT raadt schippers waarvan het schip nog in onderzoek was bij NBKB, of die dit aankomende maanden wilden regelen, om zich te melden bij andere keuringsinstanties. Deze instanties willen zich maximaal inspannen om extra keuringen uit te voeren. De ILT is hierover met de andere keuringsinstanties in gesprek.
  • Het NBKB mag nog certificaten afgeven voor dossiers waarvan de volledige keuring is uitgevoerd. Om de veiligheid te garanderen, gaat dit onder regie van de ILT. Deze voert een extra beoordeling uit op de uitgevoerde keuringen.
  • De ILT heeft een lijst opgesteld met lopende aanvragen voor een keuring door het NBKB. Dit zijn getekende opdrachtbevestigingen van scheepseigenaren bij de NBKB. De afhandeling van deze dossiers worden conform overleg tussen de ILT en NBKB afgehandeld. Daarnaast heeft de ILT een lijst van schepen die in het verleden zijn gekeurd door het NBKB én het op het moment van schorsing nog geen nieuwe opdracht van een keuring hadden bij het NBKB.  Deze schepen hebben daarmee geen lopende aanvraag. De eigenaren van deze schepen krijgen van de ILT een éénmalige verlenging van 6 maanden. In deze periode kunnen scheepseigenaren besluiten wat zij doen: de schorsing van de NBKB afwachten of zich melden bij een andere (buitenlandse) keuringsinstantie.