Aanvullend onderzoek van uw historische zeilschip

Elk gecertificeerd historisch zeilschip krijgt uiterlijk 15 april 2024 een verplicht aanvullend onderzoek door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Lees hier wat dit voor u als eigenaar of schipper betekent.

Uitzonderingen bij het aanvullende onderzoek

De hele historische zeilvloot van 230 schepen moet vóór 16 april het aanvullende onderzoek hebben gehad. Er zijn 2 uitzonderingen:

  • Krijgt uw schip nog vóór eind april een keuring voor het Bewijs van Tuigage (BvT) staande mast? Dan omvat deze keuring ook het aanvullende onderzoek.
  • Ligt uw schip in onderhoud tot en met 15 april? Dan bezoekt de ILT u op een later moment. Na 15 april mag u nog niet varen.

De BvT-keuring liggende mast komt niet in de plaats van het aanvullende onderzoek.

Aanvullend onderzoek in 5 stappen

De eerste bevindingen van het aanvullende onderzoek zijn inmiddels bekend. Het aanvullende onderzoek verloopt in 5 stappen.

  1. U stelt voor elk schip een tuigboek op. Mail dit naar bruinevloot@ilent.nl.
  2. De ILT voert een administratieve toets uit op het tuigboek en checkt de informatie met:
    • de gegevens op het Certificaat van Onderzoek
    • de stabiliteitsberekening
    • de sterkteberekeningen van de rondhouten
    • de relevante eisen voor tuigage uit hoofdstuk 20 van de ES-TRIN en enkele bepalingen uit de branchenorm voor Inspectie en Onderhoud Rondhouten
  3. Een koppel van een inspecteur en een inspecteur van een keuringsinstantie voert het fysieke deel van het aanvullend onderzoek uit. Het onderzoek duurt ongeveer 2,5 uur. De inspecteurs bepalen of het tuigboek klopt met de werkelijke situatie aan boord en de ES-TRIN-eisen.
  4. Meteen na het onderzoek geven de inspecteurs u een eerste lijst punten die u meteen moet herstellen. Later volgt een uitgebreid overzicht van alle bevindingen met herteltermijn.
  5. Als dat nodig is, is er een nacontrole op de verbeterpunten of de zeilen.

Kunststoflijnen op historische zeilschepen

Lees wat de ILT op 22 januari, in samenspraak met de taskforce historische zeilvloot, heeft besloten over het gebruik van lijnen met hoogwaardige kunststofvezels op historische zeilschepen.

Samenwerking

Bij het aanvullend onderzoek werkt de ILT samen met schippers, keuringsinstanties, klassenbureaus, werven, gemeenten en provincies. In sommige gevallen ook met brug- en sluiswachters. Hoe dit in zijn werk gaat, ziet u in onderstaande video over het aanvullende onderzoek van onder andere het schip Vliegende Hollander aan de Loswal in Kampen.

In deze video is te zien hoe inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport samenwerken met keuringsinstanties, schippers en de Vereniging voor Beroepschartervaart. Deze samenwerking leidt tot een aantoonbaar veiligere zeilvloot.

VOICE-OVER: 'De Inspectie Leefomgeving en Transport is samen met schippers, keuringsinstanties en de brancheorganisatie voor beroepschartervaart druk bezig om voor 1 april alle historische zeilende passagiersschepen extra te controleren naar aanleiding van ongelukken in de afgelopen jaren met bijvoorbeeld een gebroken giek. Daarom wordt er bij dit aanvullend onderzoek gekeken naar de tuigage, masten en gieken aan boord van de zogenoemde Bruine vloot.'

EGBERT VAN NORDEN, inspecteur ILT: 'Bij dat onderzoek kijken we onder andere de diameter van de wand even na, of dat correct is. Verder kijken we bijvoorbeeld naar de sluitingen, dat de juiste gekeurde sluitingen met borg worden gebruikt. De sterkte van de spanners wordt daarin meegenomen.'

VO: 'Hier aan de Loswal in Kampen worden de inspecteurs met een kraan en een manbak hoog in de mast gebracht. Daar kloppen ze alle rondhouten af en voelen ze zo nodig met een priem. Ook alle lieren, lijnen, stagen, sluitingen en bevestigingen worden gecheckt. Tijdens het zeilen met flinke windkracht moeten deze onderdelen van het schip immers ook stevig en veilig blijven. De bevindingen van het aanvullend onderzoek bespreekt de ILT-inspecteur direct met de schipper.'

FRANK VAN DER SCHEE, schipper Vliegende Hollander Charters: 'De samenwerking met ILT voor het aanvullend onderzoek is in mijn geval wel soepel verlopen. Er werd snel geantwoord op m'n e-mails en vragen. Ook de keuring zelf ging wel in goed overleg. Veiligheid is voor ons natuurlijk ook heel erg belangrijk. Daar zijn we tijdens ons werk elk moment van de dag mee bezig. Wel is het voor ons ook spannend dat we belanden in een vorm van schijnveiligheid of een woud aan regels waar niemand echt iets aan heeft. Maar ik sta er positief in en ik hoop dat we er allemaal qua veiligheid een stukje op vooruit kunnen gaan.'

PAUL VAN OMMEN, directeur BBZ: 'Er wordt een bovenmatige inspanning verwacht van iedereen. Van de schippers, van ILT, van de keurende instanties. En de bereidheid van iedereen om daar het maximale te doen, is groot zie ik. Tegelijkertijd is het ook wel erg spannend om het allemaal goed rond te krijgen. Dus soms loopt het niet helemaal zo soepel als iedereen zou willen. Maar de bereidheid om extra inspanning te leveren, is erg groot. Van alle kanten merk ik, en dat is heel erg positief.'

LEX BORST, projectleider ILT Aanvullend onderzoek: 'De samenwerking met de schippers, keuringsinstanties, brancheorganisatie is wat mij betreft goed. We proberen met z'n allen het doel te halen, namelijk die 230 schepen van de Bruine vloot aanvullend onderzocht te hebben voor 1 april van dit jaar.'

VO: 'Zeker is dat de schepen die uitvaren na de aanvullende onderzoeken aantoonbaar veiliger zijn. Zo werkt de ILT samen met schippers, keuringsinstanties en de branche aan de veiligheid op de schepen.'

♪ LICHT OPZWEPENDE BEAT ♪

In beeld: Rijkslogo. Inspectie Leefomgeving en Transport. Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een productie van ILT ©2024.

Achtergrond van het aanvullende onderzoek

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft in september 2023 aanvullend onderzoek aanbevolen. Dit is nodig om het varen met passagiers op historische zeilschepen aantoonbaar veiliger te maken. De hele vloot van 230 schepen moet aan dit onderzoek deelnemen.

Na 15 april mag een historisch zeilschip niet meer met passagiers uitvaren als het niet voldoet aan de eisen van het aanvullende onderzoek.

Het aanvullende onderzoek levert geen nieuw certificaat op.

De ILT betaalt de directe kosten van het aanvullende onderzoek.