Elektrisch vliegen

Elektrisch vliegen komt langzaam op gang. Op dit moment zijn er diverse elektrische vliegtuigen in een testfase.  Het gaat om kleinere vliegtuigen voor twee personen. De eerste experimentele elektrische vliegtuigen hebben nog een beperkt vliegbereik. Hybride en elektrisch vliegen zijn manieren om de emissies van de luchtvaart te beperken. De regelgeving voor elektrisch vliegen is nog in ontwikkeling.

Eerste ontheffing

Op 18 mei 2020 heeft EASA (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart) een Elektrisch vliegtuig technisch gecertificeerd, de Pipistrel Velis Electro (SW 128).

De regelgeving van EASA kent nog geen specifieke regels voor het vliegen met elektrische vliegtuigen. Om het mogelijk maken met dit vliegtuig binnen Nederland te vliegen, heeft de ILT 3 ontheffingen opgesteld. De ontheffingen zijn geldig tot 30 juni 2022. De ILT verwacht dat er binnen die periode passende regelgeving van EASA beschikbaar komt.

De ontheffingen voor de Pipistrel gelden voor de volgende onderwerpen:

  • luchtwaardigheid
  • opleidingen voor piloten
  • de vliegoperatie.