Het Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid (EASA) doet voorstellen voor wet- en regelgeving die vervolgens als Europese richtlijn of verordening voor alle lidstaten gelden en publiceert deze op haar website.

De regelgeving voor Air Crew (Verordeningen EC 1178/2011 en latere amenderingen) werd op 8 april 2012 van kracht. De regelgeving voor Air operations (EC 965/2012 en latere amenderingen) werd van kracht op 28 oktober 2012.

Wijziging in Verordening Aircrew

Door een wijziging in de EU Verordening Aircrew worden de Europese regels voor zweefvliegen en ballonvaren uiterlijk 8 april 2020 van toepassing. Hoewel de publicatie van deze wijziging na 8 april 2018 zal plaatsvinden blijvende huidige regels van toepassing. Meer informatie hierover bij Piloten en Luchtsporters.

Nieuw in de regelgeving is dat een kandidaat bij een Declared Training Organisation (DTO)  een opleiding kan starten. Dit is mogelijk zodra de regelgeving is gepubliceerd. Verwachting is juni 2018. Meer informatie hierover bij opleidingen.

Competent authority

In het kader van de Europese regelgeving voor de luchtvaart is de ILT voor Nederland de bevoegde autoriteit (Competent Authority). De KIWA voert in opdracht van de ILT gedeelten van het aan de inspectie opgedragen takenpakket uit. Vragen over de vervanging van de brevetten voor de categorieën vliegtuigen en helikopters en commercieel ballonvaren worden door de KIWA behandelt. Ook behandelt  KIWA de aanvragen voor AML en ATCO brevetten.

Vragen over de invoering van de Europese regelgeving en over (vervanging van) brevetten voor de kleine luchtvaart liggen weer op het terrein van de ILT. Ook voor vragen relevant voor opleidingsinstellingen, beheerders van simulatoren, luchtvaartmedische instanties of personen, examinatoren en luchtvaartmaatschappijen kunt u terecht bij de ILT.

Sinds 2004 is het zweefvliegen en recreatief ballonvaren in Nederland gedereguleerd. De KNVvL gaf vanaf die periode brevetten uit voor deze categorieën luchtvaart mede op basis van een convenant met de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat. De Verordening EU 1178/2011 plaatst deze categorieën luchtvaart weer onder de verantwoordelijkheid van de overheid. Door de verlenging van de implementatieperiode voor de kleine luchtvaart gaat dit per 8 april 2020 in.

Luchtvaartuigen waarop EU-regelgeving niet van toepassing is

EU-regelgeving is niet van toepassing op luchtvaartuigen zoals gedefinieerd in Annex II van de Basic Regulation (EU 216/2008). Deze Annex II noemt ondermeer amateurbouw-luchtvaartuigen, microlights en historische luchtvaartuigen. Ook sluit de Basic Regulation in artikel 1 lid 2 luchtvaartuigen uit die gebruikt worden voor militaire, politie, douane of vergelijkbare doelen.

Relatie regels Europa en EASA

Europese Richtlijnen en Verordeningen zorgen voor steeds meer sectoren voor een level playing field. Richtlijnen moeten door lidstaten in de eigen nationale wetgeving worden geïmplementeerd. Verordeningen hoeven niet te worden ‘vertaald’ naar de landssituatie, maar zijn overal in de EU direct van toepassing. Dit geldt ook voor de luchtvaart waar de Basisverordening (Basic Regulation) de Nederlandse Wet luchtvaart grotendeels vervangt. De in de Basic Regulation bepaalde kaders worden uitgewerkt in zijn de zogenoemde ‘Implementing Rules’, de Verordeningen zoals de Verordening EU 1178/2011.

Richtlijnen EASA

EASA geeft zogenoemde Acceptable Means of Compliance (AMC) en Guidance Material (GM) uit. Dit zijn richtlijnen voor het implementeren van de regelgeving. Anders dan bij de Europese regels, zijn AMC’s en GM’s alleen in de Engelse taal opgesteld. De EASA stelt deze AMC’s en GM’s in overleg met lidstaten en de sector vast. Ze zijn niet bindend, maar de ILT beveelt ze wel aan. Voldoet men aan een AMC, dan wordt voldaan aan de regelgeving. Bij afwijking van de AMC moet de aanvrager in Nederland bij de ILT altijd vooraf aantonen dat het veiligheidsniveau minimaal gelijkwaardig is. Er is dan sprake van een alternatieve AMC.

Geconsolideerde tekst

Ten gunste van de sector publiceert EASA alle relevante regelgeving in de vorm van verordeningen en stapelt wijzigingsverordeningen daar als het ware bovenop. Daarbij streeft EASA ernaar de gehele, gewijzigde tekst zo snel mogelijk in geconsolideerde en daarmee beter toegankelijker vorm op haar website aan te bieden.