ILT inspecteert kleine luchtvaart

Onlangs bezochten inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de vliegvelden in Hilversum, Seppe en Teuge. Tijdens deze controles is onder andere gekeken naar de staat van de vliegtuigen en het terrein, de licenties van de onderhoudstechnici en de brevetten en vluchtvoorbereiding van de piloten.

Inspecteur in gesprek met piloot bij een propeller sportvliegtuig naast grasveld met landingsbanen.
Foto ter illustratie

De inspecteurs constateerden een goed veiligheidsbewustzijn bij havenmeesters, piloten, eigenaren, huurders, leerlingen en vlieginstructeurs vliegscholen en onderhoudstechnici. Desalniettemin gaat er nog teveel mis. Ook de komende tijd besteedt de ILT daarom aandacht aan veiligheid in de kleine luchtvaart door middel van toezicht en veiligheidspromotie.

Inspecties

Door gesprekken krijgen inspecteurs een beeld van de kennis en vaardigheden van onder anderen piloten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bekendheid met geldende regels en voorschriften, waaronder de meldplicht van voorvallen in de luchtvaart. Daarnaast kijken inspecteurs naar een correcte vluchtvoorbereiding en naar veilig vliegen. Het gaat dan om essentiële aspecten zoals: het maximaal toegestane gewicht van het toestel, de balans, de aanwezigheid en functionaliteit van de noodzakelijke apparatuur voor het uitvoeren van een veilig vluchtprogramma.

Vluchtvoorbereiding

Als het gaat om vluchtvoorbereiding, blijkt dat dit over het algemeen goed gaat. De meeste piloten gebruiken apps en bereiden thuis in alle rust de vlucht voor. Bij 1 vliegschool op vliegveld Seppe was echter sprake van een gebrekkige briefing voor een solovlucht van een leerling en bij een andere vliegschool was er geen rust-/briefingsruimte.

Veilig vliegen

Op vliegveld Seppe moest op last van de ILT 1 vliegtuig aan de grond blijven vanwege de staat van het onderhoud. Er waren technische problemen met het interieur: er zat een gat in een deurstijl en een voetensteun zat niet vast. Hierdoor was het toestel niet luchtwaardig. De eigenaar is gesommeerd om de mankementen te verhelpen voor de eerstvolgende vlucht.

Op Teuge stond een vliegtuig waar een vast gesmolten zonnebril in een motorcompartiment werd aangetroffen. Nadat de bril was verwijderd, mocht het vliegtuig weer vliegen. Daarnaast was 1 van de ILT-inspecteurs op dit vliegveld getuige van een go-around incident. Een parachutistenvliegtuig wilde de landing doorzetten, terwijl het vliegtuig ervoor nog niet van de baan was. Op last van de havenmeester is het parachutistenvliegtuig doorgestart.

Terrein

Bij de inspectie van het terrein kijken de inspecteurs naar bijvoorbeeld veiligheidsmiddelen en markeringen. Op vliegveld Teuge constateerden zij vuil en rommel op de vliegtuigopstelplaatsen, te hoog gras langs start- en taxibanen en vervaagde markeringen. Daarnaast was sprake van zeer drukke en risicovolle operaties met allerlei verschillende activiteiten die dwars door elkaar heen liepen. Om dit in de toekomst te voorkomen, gaat de ILT met de havenmeester in gesprek om de gang van zaken op het vliegveld te bespreken.

Rommelige hangar

In Hilversum was in een van de hangars waar onderhoudswerkzaamheden aan een vliegtuig werden verricht, een aantal zaken niet op orde. De onderdelen waren niet geïdentificeerd en lagen niet netjes opgeslagen. Luchtvaartonderdelen moeten herleidbaar zijn naar de bron, bijvoorbeeld een registratie van een vliegtuig. Daarnaast moet de status (luchtwaardig, niet-luchtwaardig, vernietigen) van het onderdeel duidelijk zijn. De ILT heeft corrigerende maatregelen opgelegd aan de hangareigenaar. Ook bleek dat er in Hilversum geen gele hesjes werden gedragen op de airside. Dit is het gebied dat alleen toegankelijk is voor luchthavenpersoneel, piloten en passagiers.

Over het toezicht

De ILT houdt toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften om de veiligheid van de kleine luchtvaart te bevorderen. De kleine luchtvaart in Nederland omvat zo’n 6.000 piloten, ongeveer 2.875 geregistreerde luchtvaartuigen die gebruikmaken van 21 vliegvelden (regionaal) waarbij sprake is van zo'n 250.000 vliegbewegingen. Tot de kleine luchtvaart worden gerekend: motorvliegers, zweefvliegers maar ook valschermspringen, ballonvaart enzovoorts.