Voor het werkterrein Drinkwaterbedrijven is de interventiematrix van de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO) uitgewerkt voor de 6 meest voorkomende overtredingen. Het onderstaand overzicht is dus niet uitputtend. Bij elke overtreding bepaalt de inspecteur op basis van de interventiematrix de meest passende interventie.
Top 6 vaakst voorkomende overtredingen
Typering van de gevolgen
2. Beperkt. Risico dat drinkwatertarieven mogelijk iets hoger worden door niet-wettelijke kosten/ minder inzicht in opbouw tarieven.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
- Bereid om regels na te leven.
- Compliance ten aanzien van wet- en regelgeving staat hoog in het vaandel.
Afspraken handhavingspartners
Toetsingskader beoordeling totstandkoming drinkwatertarieven (ILT, Vewin, ACM).
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Afspraken.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Ministeriële aanwijzing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Door risicovolle/ verliesgevende (niet-wettelijke) activiteiten ontstaat mogelijk risico voor lange termijn leveringszekerheid/hogere drinkwatertarieven.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
- Bereid om regels na te leven.
- Compliance ten aanzien van wet- en regelgeving staat hoog in het vaandel.
Afspraken handhavingspartners
Na overleg met de ILT heeft Vewin een kader opgesteld voor nevenactiviteiten.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Afspraken.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Ministeriële aanwijzing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Door onvoldoende beschikbaarheid en kwaliteit van drinkwaterbronnen, of doordat noodzakelijke investeringen niet gefinancierd kunnen worden, ontstaat een risico voor de uitvoering en veiligstelling van de drinkwatervoorziening.
Typering overtreder
A: Goedwillend.
- Bereid om regels na te leven.
- Compliance ten aanzien van wet- en regelgeving staat hoog in het vaandel.
Afspraken handhavingspartners
- De ILT houdt risicogericht en toekomstgericht toezicht op de drinkwatervoorziening. Daarbij is onder meer aandacht voor besturing en haalbaarheid van maatregelen, financierbaarheid van noodzakelijke investeringen, en voor belemmeringen op stelselniveau.
- De ILT gaat waar nodig in gesprek met bestuursorganen over hun zorgplicht voor de drinkwatervoorziening.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Afspraken.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Ministeriële aanwijzing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3. Van belang. Hoog lekverlies distributienet.
Typering overtreder
A: Goedwillend. In contact.
B. Neutraal/onverschillig. In handelen, maar niet door onwil.
Afspraken handhavingspartners
- Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft drinkwatersubsidie.
- De Raad van Commissarissen is verantwoordelijk voor toezicht op het bestuur.
- Er is afstemming met de Autoriteit Consument & Markt over de hoogte van de tarieven.
- Nederlandse drinkwaterbedrijven pakken de technische hulpvraag op.
- Ook het nutsbedrijf van Bonaire pakt de technische hulpvraag op.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Bestuurlijke strafbeschikking.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3: Van belang. Naast niet kunnen leveren, kunnen er specifieke risico’s ontstaan, zoals onvoldoende beheersing van legionellarisico’s en risico’s op verbranding.
Typering overtreder
A: Goedwillend. In contact.
B. Neutraal/onverschillig. In handelen.
Afspraken handhavingspartners
Niet van toepassing.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Waarschuwen.
- Last onder dwangsom.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
- Bestuurlijke strafbeschikking.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.
Typering van de gevolgen
3: Van belang. Betreft adequaat reageren op normoverschrijdingen kwaliteit drinkwater, met name acuut gezondheidstechnisch (microbiologie).
Typering overtreder
A: Goedwillend.
Afspraken handhavingspartners
Vewin, Adviesgroep Waterkwaliteit.
Verzwarende aspecten
Niet van toepassing.
Soorten interventies
Bestuurlijke herstelsanctie
- Informeren.
- Aanspreken.
- Waarschuwen.
- Bestuurlijk gesprek.
- Afspraken.
- Verscherpt toezicht.
- Last onder dwangsom.
- Last onder bestuursdwang.
- Ministeriële aanwijzing.
Bestuurlijke bestraffende sanctie
Niet van toepassing.
Strafrechtelijke sanctie
Niet van toepassing.