Verplichte bereikbaarheid van kleine luchtvaart ter voorkoming van luchtruimschendingen Schiphol

Vanaf 13 juli 2023 stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) in voor het luchtruim onder de Schiphol TMA-1 (Terminal Control Area) Wanneer een piloot binnen dit gebied vliegt, moet deze verplicht transpondercode 7020 voeren en continu de radiofrequentie 124.300 MHz van Amsterdam Information uitluisteren.

Vliegend sportvliegtuig met propeller.

Doel is om luchtruimschendingen (airspace infringements) tegen te gaan. Het TGB geldt vooralsnog tot 21 maart 2024. De ILT stelt het TGB in op verzoek van LVNL en in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en belangenverenigingen van de general aviation (AOPA, KNVvL en NACA).

Contact met piloot

Met de TGB wordt onder de TMA-1 een Transponder Mandatory Zone (TMZ) met uitluisterplicht ingesteld. Amsterdam Information kan via de frequentie contact maken met de piloot als deze zonder toestemming van de luchtverkeersleiding ergens vliegt, waar deze toestemming verplicht is om de veiligheid van het vliegverkeer van en naar Schiphol te waarborgen. Hierdoor kan de luchtruimschending sneller worden opgeheven. Zo kunnen potentieel gevaarlijke situaties worden voorkomen zoals het risico op botsingen, verstoringen van Schiphol-verkeer en problemen door de zuigkracht van grote vliegtuigen in de buurt (wake turbulence).

Handhaving

De regels zijn niet vrijblijvend. Als Amsterdam Information geen contact kan maken met een piloot in de TMZ of als de transpondercode 7020 niet wordt gevoerd, dan is deze piloot in overtreding. De ILT en de Luchthavenpolitie kunnen dan handhavend optreden.

Uitzonderingen

De verplichtingen gelden niet voor zweefvliegtuigen, zeilvliegtuigen, schermvliegtuigen en paramotors. Ook uitgezonderd zijn VFR-vluchten die vanuit het oosten via de Mike-arrival naar luchthaven Lelystad (EHLE) vliegen, alsmede het lokale circuitverkeer bij vliegveld Hilversum (EHHV).

Kaart van het gebied boven Nederland waar sportvliegtuigen steeds moeten aangeven waar ze op dat moment vliegen.

Gebied

Het gebied waarvoor de TMZ geldt, is lateraal gedefinieerd als de grens van de Schiphol TMA-1, maar sluit aan de westkant aan op de RMZ North Sea Area Amsterdam. Aan de oostkant volgt het gebied de grenzen van de Lelystad CTR’s. Het gebied is in hoogte gedefinieerd van 500 t/m 1500 ft en behoudt luchtruimklasse G.