Op 1 juni 2019 zijn de eerste 40 pulsvisvergunningen verlopen als gevolg van het Europese verbod op pulsvissen. Daarom moeten schepen opnieuw worden gecertificeerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Bijna alle schepen vissen na deze datum weer met de conventionele boomkor met wekkerkettingen. Dit tuig is zwaarder en in veel gevallen wordt ook het motorvermogen verhoogd. Dat kan de stabiliteit van de schepen beïnvloeden.

Eigen verklaring

Om het voor de vissers eenvoudig te maken werkt de ILT met ‘eigen verklaringen’. Daarmee doen zij een 'self assessment' en geven ze antwoord op een aantal vragen. Schepen die al eerder zijn geïnspecteerd met het zware tuig, ontvangen op basis van de eigen verklaring nieuwe certificaten. Op die schepen wordt geen inspectie uitgevoerd. De ILT komt dus alleen schepen controleren die nog niet eerder met het zware tuig waren beoordeeld.

Brancheverenigingen

Het is voor de visserijsector de eerste keer dat de ILT op deze manier werkt. De inspectie heeft dit met de brancheverenigingen overlegd.

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gaf de pulsvisvergunningen af die nu dus verlopen zijn. De ILT, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, heeft de taak om schepen te inspecteren op technische aspecten en bemanning.

Hoort bij