Veranderen er aan uw zeeschip kenmerken die in uw zeebrief staan? Dan is uw zeebrief niet meer geldig, omdat de gegevens niet meer kloppen. Lees hier wat u moet doen.

Bij welke wijzigingen wordt uw zeebrief ongeldig?

Een zeebrief is onbeperkt geldig, behalve als een gegeven op de zeebrief verandert. Voorbeelden zijn:

  • De eigenaar van het schip. Dit is de persoon die of het bedrijf dat op de zeebrief staat vermeld bij ‘toebehorende aan’.
  • Het adres of de gekozen woonplaats van de eigenaar.
  • De tonnage.
  • De scheepsnaam. Lees wat u moet doen als u de naam van een zeeschip wijzigt.
  • De motor, dus als het schip van motor verandert of een nieuwe motor erbij krijgt.
  • De instantie waar het schip in de openbare registers te boek is gesteld.

Wijzingen doorgeven en nieuwe zeebrief aanvragen

Verandert er iets in de gegevens in uw huidige zeebrief? Meld dit dan eerst voor wijziging van de teboekstelling bij het Kadaster. Vraag daarna een nieuwe zeebrief aan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Heeft u een bareboat-in-zeebrief? Geef dan de wijzigingen door in een e-mail naar registratie@ilent.nl. Vraag daarna een nieuwe bareboat-in-zeebrief aan.

Oude zeebrief terugsturen

Stuur na ontvangst van uw nieuwe zeebrief of bareboat-in-zeebrief uw oude exemplaar per post terug naar:

ILT
Westelijke Parallelweg 4
3331 EW Zwijndrecht

Kosten

In 2025 kost het wijzigen van gegevens in een zeebrief € 215. Dit is volgens de Regeling tarieven transportsectoren het tarief voor afgifte van een zeebrief. De ILT moet namelijk de hele zeebrief vervangen. Het tarief kan jaarlijks veranderen.

Nieuw CSR aanvragen

Verandert de eigendom of het beheer van uw schip en heeft uw schip een Continuous Synopsis Record (CSR)? Vraag dan bij de ILT ook een nieuw CSR aan met het formulier Aanvraag continuous synopsis record (CSR).