Alle vervoerders die het Nederlandse spoor gebruiken, moeten zich houden aan Europese regels voor treinreizigers. Zij moeten hun reizigers voor en tijdens de treinreis informatie geven en klachten goed afhandelen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet hierop toe.
Informatie voor de treinreis
Treinvervoerders en verkopers van vervoerbewijzen moeten onder andere informatie geven over:
- Algemene voorwaarden: rechten en plichten van treinreizigers.
- Tijden en voorwaarden voor de snelste reis en de laagste tarieven.
- Toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
- Storingen en vertragingen.
- Beschikbaarheid van plaatsen in wagons en klassen.
- Toegangsvoorwaarden voor fietsen.
- De klachtenprocedure.
Informatie tijdens de treinreis
Tijdens de reis moeten spoorwegondernemingen informatie geven over onder meer:
- Het volgende station.
- Vertragingen (en gevolgen voor de reis).
- Aansluitende diensten (overstappen, andere OV-aansluitingen).
- Bewakings- en veiligheidskwesties.
Informatie moet digitaal toegankelijk zijn
De aangeboden informatie moet ook digitaal toegankelijk zijn. Dat betekent dat de informatie ook goed te begrijpen is voor mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn, slechthorend zijn of een andere beperking hebben. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke en goed leesbare websites en apps met reisinformatie. Lees meer over digitale toegankelijkheid in het vervoer.
