Vervoerders moeten ervoor zorgen dat hun digitale diensten toegankelijk zijn voor iedereen. Ook voor mensen met een beperking. Denk bijvoorbeeld aan websites, apps, elektronische tickets en informatie op schermen in terminals. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op deze verplichtingen. Lees wat digitale toegankelijkheid is, voor wie deze maatregelen bedoeld zijn en waar u een melding kunt maken van een niet-toegankelijke situatie.
Wat is digitale toegankelijkheid in het personenvervoer?
Digitale toegankelijkheid betekent dat alle reizigers digitale diensten in het openbaar vervoer kunnen gebruiken. Ook mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn, slechthorend zijn of een andere beperking hebben. Denk aan:
- Duidelijke en goed leesbare websites en apps met reisinformatie.
- Een digitaal ticket kunnen kopen met hulp van een schermlezer.
- Duidelijke reisinformatie krijgen via schermen of omroep op stations en in voertuigen.
Zo kan iedereen een reis plannen, boeken en volgen.
Probleem met digitale toegankelijkheid in het vervoer melden
Komt u in een situatie waarbij informatie niet digitaal toegankelijk is? Meld uw opmerking dan eerst bij de vervoerder die de dienst aanbiedt. U kunt daarnaast ook bij de ILT een melding doen over digitale toegankelijkheid. Beschrijf in het formulier onder ‘uw melding’ dat uw melding over digitale toegankelijkheid gaat en beschrijf wat de situatie was.
Wat doet de ILT met uw melding?
De ILT controleert of iedereen in het personenvervoer via vliegtuig, trein, bus en een aantal cruise- en veerboten eenvoudig een reis kan plannen, boeken en maken. Als u een situatie bij de ILT meldt die niet digitaal toegankelijk is, dan geeft de ILT dat door aan de vervoerder. De ILT vraagt daarbij welke maatregelen de vervoerder gaat nemen om de situatie te verbeteren.
Europese Toegankelijkheidsrichtlijn
De wettelijke verplichtingen over digitale toegankelijkheid in het vervoer staan beschreven de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (Richtlijn 2019/882). Deze richtlijn regelt dat alle (digitale) producten en diensten die onder de richtlijn vallen voor iedereen te gebruiken moeten zijn. Dus ook voor mensen die slechtziend zijn, slechthorend zijn of een andere beperking hebben.
Overgangsperiode voor bestaande diensten en producten
Nieuwe producten en diensten moeten dus digitaal toegankelijk zijn. Is een product of dienst vóór 28 juni 2025 in gebruik genomen? Dan geldt meestal een overgangsperiode. Daarom voldoen nog niet alle producten aan de nieuwe eisen.
Heeft u andere klachten over toegankelijkheid?
Toegankelijkheid gaat verder dan digitale middelen en verder dan alleen het openbaar vervoer. Bekijk waar u producten of diensten kunt melden die niet toegankelijk zijn. Heeft u hulp nodig om te achterhalen bij wie u moet zijn? Bel dan naar 1400, het telefoonnummer van Informatie Rijksoverheid.