Grondafhandeling bestaat uit alle activiteiten rondom het vliegtuig na aankomst en vóór vertrek, met uitzondering van technische werkzaamheden aan het luchtvaartuig. Denk aan in- en uitstappen van passagiers, het laden en lossen van bagage, post en vracht, tanken, schoonmaken, cateren, ijs- en sneeuwvrij maken van het vliegtuig en pushback.

Geen vergunning nodig, geen opleidingseisen

Grondafhandelingsbedrijven hebben geen vergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De ILT voert in sommige situaties aanvullende inspecties uit. Dit geldt voor grondafhandelingsbedrijven bij luchthavenexploitanten die nog geen heldere toelatingseisen hebben geformuleerd en die niet in het bezit zijn van een gecertificeerd veiligheidsmanagementsysteem.

De ILT stelt geen directe eisen aan de opleidingen van de grondafhandelingspersoneel. Het onderwerp wordt wel behandeld in het normenpakket van IATA.

Indirect toezicht op grondafhandelingsbedrijven

De luchtvaartmaatschappij en de luchthaven zijn verantwoordelijk voor een veilige grondafhandeling. De ILT houdt toezicht op luchtvaartmaatschappijen en luchthavens. Grondafhandelingsbedrijven staan dus onder indirect toezicht. Een goede grondafhandeling is essentieel voor de luchtvaartveiligheid. Daarom voert de ILT aanvullend steekproefsgewijs productinspecties uit tijdens de SAFA-, SACA- en SANA-inspecties op de luchthavens.

Onlangs is bekend geworden dat in de loop van 2025 nieuwe Europese regelgeving van kracht wordt op het gebied van grondafhandeling. Dit heeft gevolgen voor grondafhandelaren, voor luchthavens en voor het toezicht door de ILT. Binnenkort informeert de ILT u uitgebreid via deze website. Voor stuurt u e-mail naar groundhandling@ilent.nl.