Voor zeevervoer van vloeistoffen in bulk gelden internationale en nationale regels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hier toezicht op.
Internationale en nationale regels
De verantwoordelijken voor tankzeeschepen, ladingen en terminals hebben te maken met de volgende regels.
- Zeevervoer van olieproducten in bulk valt onder MARPOL Annex I.
- Zeevervoer in bulk van vloeibare stoffen die vervuilend zijn voor het watermilieu valt onder MARPOL Annex II en de bij deze Annex horende International Code for the Construction and Equipment of Ships carrying Dangerous Chemicals in Bulk (IBC-code, Engels) van de International Maritime Organization (IMO).
- Afvalstoffen die een grens overgaan en gevaarlijke afvalstoffen vallen ook onder de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). Er moet bewijs aan boord zijn dat de procedure voor de EVOA-kennisgeving is gevolgd.
- Bij gevaarlijke lading moet de kapitein de komst van het tankzeeschip naar een Nederlandse haven tijdig vooraf melden bij het havenbedrijf.
- Voor bepaalde categorieën vloeistoffen kan een voorwas (prewash) verplicht zijn.
- Er zijn eisen aan schoonmaakmiddelen voor tankzeeschepen en het gebruik ervan.
Beoordeelde en niet-beoordeelde vloeibare bulkstoffen
De IBC-code bevat eisen aan constructie en uitrusting van tankzeeschepen en normen voor de beoordeling van vloeibare bulkladingen. Tankzeeschepen mogen alleen beoordeelde vloeistoffen in bulk vervoeren.
- De regels voor zeevervoer in bulk van beoordeelde vloeistoffen staan in IBC-code hoofdstuk 17, 18 en 19.
- Er zijn beoordeelde vloeistoffen die nog niet in de IBC-code zijn opgenomen (Engels). Deze stoffen staan in MEPC.2/Circ, die de IMO elk jaar publiceert op 1 december.
- De IMO biedt de mogelijkheid van voorlopige beoordeling (Engels) in een tripartite overeenkomst (tripartite provisional agreement, TPA). De IMO houdt een overzicht van TPA’s (Engels) bij. De IMO neemt op 1 december de TPA’s over in MEPC.2/Circ en start dan met een nieuw TPA-overzicht.
- Komt een vloeistof niet voor in de IBC-code, niet in MEPC.2/Circ en niet in het TPA-overzicht? Dan moet de ladingeigenaar vooraf een TPA aanvragen. Als Nederlandse ladingeigenaar doet u dat bij de ILT.
Meldplicht
De ILT controleert of zeevervoer verloopt volgens de internationale en nationale regels. Melding van tekortkomingen, onregelmatigheden en voorvallen is verplicht. De ILT is hiervoor bereikbaar:
- Maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 uur en 16.30 uur via +31 70 456 46 50.
- Buiten deze tijden in spoedgevallen via +31 88 489 00.
- Per e-mail via psc@ilent.nl.