Voor zeevervoer van vloeistoffen in bulk gelden internationale en nationale regels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hier toezicht op.

Internationale en nationale regels

De verantwoordelijken voor tankzeeschepen, ladingen en terminals hebben te maken met de volgende regels.

Beoordeelde en niet-beoordeelde vloeibare bulkstoffen

De IBC-code bevat eisen aan constructie en uitrusting van tankzeeschepen en normen voor de beoordeling van vloeibare bulkladingen. Tankzeeschepen mogen alleen beoordeelde vloeistoffen in bulk vervoeren.

  • De regels voor zeevervoer in bulk van beoordeelde vloeistoffen staan in IBC-code hoofdstuk 17, 18 en 19.
  • Er zijn beoordeelde vloeistoffen die nog niet in de IBC-code zijn opgenomen (Engels). Deze stoffen staan in MEPC.2/Circ, die de IMO elk jaar publiceert op 1 december.
  • De IMO biedt de mogelijkheid van voorlopige beoordeling (Engels) in een tripartite overeenkomst (tripartite provisional agreement, TPA). De IMO houdt een overzicht van TPA’s (Engels) bij. De IMO neemt op 1 december de TPA’s over in MEPC.2/Circ en start dan met een nieuw TPA-overzicht.
  • Komt een vloeistof niet voor in de IBC-code, niet in MEPC.2/Circ en niet in het TPA-overzicht? Dan moet de ladingeigenaar vooraf een TPA aanvragen. Als Nederlandse ladingeigenaar doet u dat bij de ILT.

Meldplicht

De ILT controleert of zeevervoer verloopt volgens de internationale en nationale regels. Melding van tekortkomingen, onregelmatigheden en voorvallen is verplicht. De ILT is hiervoor bereikbaar: