Voor zeevervoer van vaste stoffen in bulk (stortgoederen) gelden internationale en nationale regels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hier toezicht op.

Internationale en nationale regels

De verantwoordelijken voor zeeschepen, ladingen en terminals hebben te maken met de volgende regels.

Indeling van vaste bulkstoffen in groepen

De IMBSC-code verdeelt bulkladingen van vaste stoffen naar gevaareigenschappen in 4 groepen.

  • Groep A: bulkladingen die vloeibaar kunnen worden, verpappen of verschuiven bij een bepaald vochtgehalte.
  • Groep B: bulkladingen van stoffen met een chemische gevaareigenschap waardoor aan boord een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Bijvoorbeeld zelfopwarming, stofexplosie, toxiciteit en zuurstofonttrekking uit het ruim. Het kan zijn dat deze stoffen:
    • Niet in de International Maritime Dangerous Goods (IMDG) Code (Engels) van de IMO staan, maar bij vervoer in bulk chemische gevaren kunnen opleveren. Dit zijn materials hazardous only in bulk (MHB).
    • In de IMDG-code staan en extra MHB-gevaren kunnen opleveren.
    • In de IMDG-code staan en geen extra MHB-gevaren opleveren.
  • Groep A&B: bulkladingen die horen bij groep A én B.
  • Groep C: bulkladingen die niet horen bij groep A of B.

Beoordeelde en niet-beoordeelde vaste bulkstoffen

Zeeschepen mogen alleen beoordeelde vaste stoffen in bulk vervoeren. Deze stoffen staan in IMSBC-code Appendix 1, of hebben een afzonderlijke toestemming gekregen.

Meldplicht

De ILT controleert of zeevervoer verloopt volgens de internationale en nationale regels. Melding van tekortkomingen, onregelmatigheden en voorvallen is verplicht. De ILT is hiervoor bereikbaar: