Treinreizigers

De rechten van reizigers op het Nederlandse spoor zijn vastgelegd in een Europese verordening. Hierin staan ook de plichten van treinvervoerders. De ILT houdt toezicht.
Spoorwegondernemingen moeten zich houden aan de Europese verordening 1371/2007 over de rechten en plichten van treinreizigers. De ILT kan vervoerders die de regels overtreden een sanctie – dwangsom of bestuursdwang – opleggen.

Welke rechten heeft u als treinreiziger?

Als treinreiziger heeft u een aantal rechten. Bijvoorbeeld op:

  • vergoedingen en bijstand bij vertraging en annulering op het spoor
  • vervoer van treinreizigers met een beperking
  • voorschotten bij letsel of overlijden
  • eventueel schadevergoeding bij zoekraken van bagage

Vergoeding bij vertraging op het spoor

Is uw treinreis vertraagd of geannuleerd? Dan kunt u bij de vervoerder geld terugvragen. Op de website van uw treinvervoerder leest u hoe dat moet. Op de website van OV-chipkaart vindt u een overzicht van de vervoerders in het Nederlandse openbaar vervoer met daarin hun contactgegevens. Heeft u een reis geboekt waarvoor u apart een kaartje heeft gekocht, bijvoorbeeld voor een internationale treinreis? Dan kunt u terecht bij de treinvervoerder of kaartverkoper van die treinreis.

Geld terug bij vertraging

In hoofdstuk IV van EU-verordening 1371/2007 staat wanneer u recht heeft op een (gedeeltelijke) vergoeding bij vertraging. De Europese regels gaan uit van een vergoeding bij een vertraging van 60 minuten of meer. Veel Nederlandse spoorvervoerders geven al een vergoeding bij een vertraging van 30 minuten, en soms zelfs bij 15 minuten. Check dus altijd de website van uw vervoerder voor juiste informatie.

Vergoeding extra kosten bij vertraging

Bij een vertraging van meer dan 60 minuten heeft u recht op:

  • eten en drinken, voor zover redelijk
  • een overnachting, als dat nodig is
  • alternatief vervoer

Treinreizigers met een beperking

Stations en treinen moeten toegankelijk zijn voor iedereen, met of zonder beperking. Daar moeten treinvervoerders en stationbeheerders voor zorgen. De ILT houdt hier toezicht op.

Treinreizigers met een beperking hebben onder andere recht op:

  • toegankelijke stations
  • assistentie op het station en in de trein
  • informatie over toegankelijkheid en assistentie, vooraf en tijdens de reis

Assistentie voor reizigers met een beperking

Heeft u op het station of tijdens de reis assistentie nodig? Meld dit tijdig aan de vervoerder. Dan kunnen stationbeheerders hulp inplannen. Op veel stations is assistentie aanwezig. De Nederlandse Spoorwegen (NS) geven meer informatie over reizen met een beperking. U kunt met een NS-account reisassistentie aanvragen bij de NS. Reist u met een andere treinvervoerder? Op de website van uw vervoerder leest u wat mogelijk is voor uw treinreis.