De kwaliteit en samenstelling van brandstoffen voor voertuigen, mobiele werktuigen en schepen in de binnenvaart en pleziervaart moeten voldoen aan eisen. Dit om de motoren ervan te beschermen en om luchtvervuiling te beperken. Bekijk de Europese eisen aan benzine, diesel, gasolie en stookolie.
Let op: De eisen aan brandstof voor zeeschepen leest u op de pagina Brandstof voor zeeschepen.
Zwavelgehalte in brandstof
Het zwavelgehalte in benzine en diesel voor voertuigen, mobiele werktuigen, pleziervaartuigen of binnenvaartschepen mag niet hoger zijn dan 10 milligram per kilo.
Zwavel in brandstof zorgt voor schadelijke uitstoot en de vorming van giftig fijnstof. Zwavel is ook schadelijk voor bepaalde soorten katalysators die stikstofoxiden verwijderen uit uitlaatgassen. Werkt een katalysator niet goed, dan leidt dat tot meer uitstoot van uitlaatgassen en daarmee meer schade aan gezondheid en milieu.
Overschrijding zwavelgehalte melden
Werkt u bij de politie of Douane? En constateert u dat het zwavelgehalte in een brandstof hoger is dan toegestaan? Meld de overschrijding van het zwavelgehalte bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Organisch-halogeengehalte in brandstof
Halogenen zijn fluor (F), chloor (Cl), broom (Br) en jood (I). Als brandstoffen halogenen bevatten ontstaan er bij de verbranding giftige gassen, zoals dioxines.
Alle brandstoffen in Nederland mogen daarom:
- Maximaal 50 milligram per kilo organische halogeenverbindingen bevatten.
- Maximaal 0,5 milligram per kilo polychloorbifenylen (pcb’s) bevatten.
Dit geldt ook voor grondstoffen (mengsels of oplossingen) die deze stoffen bevatten.
Biobrandstoffen in brandstof
Brandstoffen in Nederland moeten biobrandstoffen bevatten. De maximale hoeveelheden zijn:
- 10% bio-ethanol in benzine
- 7% Fatty Acid Methyl Ester (FAME) in diesel
- 7% FAME in gasolie
- 0,5% FAME in stookolie
Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) aan marktdiesel toevoegen mag, zolang de dichtheid van de diesel binnen de B7-norm blijft.
Verbod op afvalstoffen in brandstof
Brandstoffen in Nederland mogen geen afvalstoffen bevatten. Het is dan ook verboden om brandstoffen met afvalstoffen te mengen. Onder afvalstoffen vallen bijvoorbeeld chloorhoudende stoffen. Als producent of leverancier moet u dus zuivere brandstofpreparaten gebruiken, en die controleren. Zuivere preparaten zorgen ervoor dat motoren van voertuigen niet beschadigen en dat risico’s voor het milieu en voor de gezondheid van mensen beperkt blijven.
Overige samenstellingseisen brandstoffen
Naast eisen aan de hoeveelheid zwavel, organisch-halogeenhoudende stoffen en biobrandstoffen in brandstoffen zijn er ook eisen aan specifieke stoffen of eigenschappen. Klik op de stof of de eigenschap om te zien wat de regels zijn.
Informatieplicht brandstofleveranciers
Bent u leverancier van benzine of diesel? Dan bent u verplicht om kopers te informeren over de samenstelling van de brandstof. Meer over deze informatieplicht leest u in artikel 2.9 van Besluit brandstoffen luchtverontreiniging.
Toezicht op kwaliteit en samenstelling brandstoffen
De ILT houdt toezicht op de kwaliteit en samenstelling van brandstoffen. Bijvoorbeeld door monsters te nemen en door de administratie te controleren bij afleverpunten, zoals pompstations, bunkeraars en brandstofproducenten.
Wetten en regelingen
De Europese regels voor de kwaliteit van benzine en dieselbrandstof staan in richtlijn 98/70/EG. De regels voor de hoeveelheid zwavel in brandstoffen staan in richtlijn 1999/32/EG. Beide richtlijnen zijn verwerkt in het Besluit brandstoffen luchtverontreiniging.