Inspecties van zeevervoer van verpakte gevaarlijke stoffen (IMDG-inspecties)
Als uw bedrijf in en vanuit Nederlandse zeehavens gevaarlijke stoffen vervoert of laat vervoeren, moet u zich houden aan nationale en internationale en regels. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert hierop, om mens en milieu te beschermen.
Wat ILT-inspecteurs precies controleren en hoe ze dat doen, kan verschillen per soort inspectie.
Inspecteurs gaan aan boord bij het laden en lossen van zeeschepen. Ze controleren onder meer segregatie en documenten, etiketten van transporteenheden zoals containers, tankcontainers en geladen vrachtwagens, en hoe de lading is vastgezet. Inspecties binnen transporteenheden gebeuren na een gasmeting.
Inspecteurs bezoeken op haventerreinen onder meer:
Zeehaventerminals.
Roroterminals en op roroschepen (roll-on-roll-off).
Vertrek- en aankomstpunten van offshore-transporten van en naar boorplatforms.
In steekproeven controleren inspecteurs etiketten en kenmerken van transporteenheden zoals containers, tankcontainers en geladen vrachtwagens. Ze vragen de vervoersdocumenten op en besluiten of ze de inhoud willen controleren en transporteenheden willen openen en inspecteren. Inspecties binnen transporteenheden gebeuren na een gasmeting.
Bedrijfsinspecties volgen bijvoorbeeld als de ILT afwijkingen ontdekt bij de Nederlandse afzender of ontvanger van gevaarlijke stoffen. De ILT stuurt aan op aanpassing van bedrijfsprocessen om toekomstige problemen te voorkomen.
Bij sommige stoffen, vervoersstromen en landen van afzending zijn in het verleden overtredingen geconstateerd. Inspecteurs voeren bij dit soort lading risico-gestuurde inspecties uit.
Bij thema-inspecties letten inspecteurs op bepaalde onderdelen van het vervoer of het vervoer op bepaalde routes. Aanleiding is vaak dat de sector (gewijzigde) wetten niet goed opvolgt. De ILT voert thema-inspecties op dezelfde manier uit als willekeurige inspecties op haventerreinen.
Controleer bij het vullen van tanks zorgvuldig de geschiktheid van de tank, de kwaliteit van de afsluiters en de juiste vullingsgraad.
Laat bij ontvangst controleren of is voldaan aan de vervoersregels en richt bij afwijkingen terugkoppeling in. Problemen die de sector niet zichtbaar maakt, blijven bestaan.