Bent u producent of importeur van accu’s of batterijen? Dan geldt voor u de Batterijverordening ( EU 2023/1542). Het doel van deze verordening is om de milieu-impact van batterijen te verminderen, de herbruikbaarheid van grondstoffen te vergroten en tegelijkertijd te zorgen voor een goed functionerende interne markt met eerlijke concurrentie. De Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) wordt aangewezen als toezichthouder van de verordening.
Op 18 augustus 2025 zijn de eerste verplichtingen vanuit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) ingegaan. Hiermee wil de Europese Unie een belangrijke stap zetten richting een circulaire economie.
Batterijcategorieën
De verordening maakt onderscheid tussen 5 categorieën batterijen, elk met hun eigen verplichtingen:
Draagbare batterijen: kleine batterijen die consumenten gebruiken, zoals in afstandsbedieningen of speelgoed.
Batterijen voor lichte vervoermiddelen (LMT): batterijen voor e-bikes, e-scooters en vergelijkbare lichte elektrische vervoermiddelen.
Batterijen voor elektrische voertuigen (EV-batterijen): batterijen bestemd voor elektrische motorvoertuigen .
Starter-, verlichting- en ontstekingsbatterijen (SLI): batterijen bedoeld voor het starten en functioneel ondersteunen van verbrandingsmotoren en gelijksoortige toepassingen. Bijvoorbeeld startaccu’s.
Industriële batterijen: batterijen die worden gebruikt in industriële toepassingen, stationaire energieopslag en andere niet-consumentgerichte toepassingen.
Algemene verplichtingen voor producenten en importeurs
De verordening legt verschillende verplichtingen op aan producenten en importeurs van batterijen:
Ontwerp en productie
Batterijen moeten duurzaam, veilig en eenvoudig te verwijderen of te vervangen zijn. Voor stationaire batterijsystemen voor energieopslag gelden daarnaast extra veiligheidseisen. Die vindt u in artikel 12 en bijlage V.
Informatievoorziening
Via etikettering en een digitaal batterijenpaspoort moeten gebruikers en verwerkers inzicht krijgen in samenstelling en prestaties.
Rapportage en transparantie
Producenten moeten informatie delen over de gebruikte grondstoffen, CO₂-voetafdruk en recyclingpercentages.
Inzamel- en terugnameplicht
Producenten moeten zorgen voor een goed functionerend inzamelsysteem voor afgedankte batterijen. Ook moeten zij meedoen met de financiering van inzameling en verwerking.
Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV)
Een van de belangrijkste pijlers van de Batterijverordening is de UPV. Dit houdt in dat producenten en importeurs verantwoordelijk zijn voor de gehele levenscyclus van hun producten, van ontwerp tot inzameling en verwerking. Bent u producent of importeur van accu’s of batterijen voor de Nederlandse markt? Dan bent u ook verantwoordelijk voor de inzameling en recycling als deze accu’s of batterijen aan het einde van hun levensduur zijn. Hoe deze verantwoordelijkheid eruit ziet, verschilt per batterijcategorie. Fietsbatterijen en batterijen voor lichte vervoersmiddelen vallen onder de categorie light means of transport (LTM-batterijen).
Producenten en importeurs die draagbare batterijen of fietsbatterijen (TLM) op de Nederlandse markt brengen, moeten zich aansluiten bij Stichting OPEN. Dit is een gezamenlijke organisatie die het inzamelen en recyclen van deze batterijen regelt. Aansluiten bij Stichting OPEN is wettelijk verplicht voor alle bedrijven in deze sectoren. Door zich aan te sluiten voldoen producenten en importeurs automatisch aan hun wettelijke plichten voor inzameling, retourlogistiek en recycling volgens de Europese Batterijverordening. In de Batterijverordening staan doelen om afgedankte draagbare batterijen in te zamelen. Dit is 63% eind 2027 en 73% eind 2030.
Producenten en importeurs die fietsbatterijen op de Nederlandse markt brengen, moeten zich aansluiten bij een gezamenlijke organisatie die het inzamelen en recyclen van deze batterijen regelt. Deze organisatie heet EPAC. EPAC heeft Stichting OPEN aangewezen om deze werkzaamheden voor hen uit te voeren. Aansluiten bij Stichting OPEN is wettelijk verplicht voor alle producenten en importeurs van (fietsen met) batterij. Door zich aan te sluiten voldoen producenten en importeurs automatisch aan hun wettelijke plichten voor inzameling, retourlogistiek en recycling volgens de Batterijverordening.
Producenten en importeurs van andere type batterijen binnen de LMT-categorie zijn niet verplicht om zich aan te sluiten bij Stichting OPEN. Zij kunnen zich zelfstandig melden bij Rijkswaterstaat. Of zich vrijwillig aansluiten bij een producentenorganisatie.
In de Batterijverordening staat ook een inzamelingsdoelstelling voor afgedankte batterijen voor lichte vervoermiddelen, waar fietsbatterijen onder vallen. Dat is 51% eind 2028 en 61% eind 2031.
Voor EV-batterijen is op dit moment geen producentenorganisatie waar u zich verplicht bij aan moet sluiten. Het aansluiten bij of opzetten van een producentenorganisatie voor deze categorie batterijen is vrijwillig.
Wanneer producenten of importeurs van EV-batterijen niet via een collectieve organisatie voldoen aan hun UPV-verplichtingen, zijn zij verplicht zich zelfstandig te melden bij Rijkswaterstaat.
Een producent of importeur van EV-batterijen is verplicht om deze batterijen aan te nemen en te laten verwerken wanneer een klant deze aanbiedt. Ook als de klant geen nieuwe batterij koopt
Voor SLI-batterijen is op dit moment geen producentenorganisatie waar u zich verplicht bij moet aansluiten. Het aansluiten bij of opzetten van een producentenorganisatie voor deze categorie batterijen is daarom vrijwillig.
Wanneer producenten of importeurs van SLI-batterijen niet via een collectieve organisatie voldoen aan hun UPV-verplichtingen, zijn zij verplicht zich zelfstandig te melden bij Rijkswaterstaat.
Een producent of importeur van SLI-batterijen is verplicht om deze batterijen aan te nemen en te laten verwerken wanneer een klant deze aanbiedt. Ook als de klant geen nieuwe batterij koopt.
Voor industriële batterijen is op dit moment geen producentenorganisatiewaar u zich verplicht bij moet aansluiten. Het aansluiten bij of opzetten van een producentenorganisatie voor deze categorie batterijen is daarom vrijwillig.
Wanneer producenten of importeurs van industriële batterijen niet via een collectieve organisatie voldoen aan hun UPV-verplichtingen, zijn zij verplicht zich zelfstandig te melden bij Rijkswaterstaat.
Een producent of importeur van industriële batterijen is verplicht om deze batterijen aan te nemen en te laten verwerken wanneer een klant deze aanbiedt. Ook als de klant geen nieuwe batterij koopt.
Rol van de ILT
De ILT zal toezicht gaan houden op de Europese Batterijverordening. De inspectie controleert of producenten en importeurs zich bij Rijkswaterstaat hebben gemeld of zijn aangesloten bij een producentenorganisatie. Ook controleert de ILT of partijen zich houden aan de regelgeving.