Bent u producent of importeur van accu’s of batterijen? Dan geldt voor u de Batterijverordening ( EU 2023/1542). Het doel van deze verordening is om de milieu-impact van batterijen te verminderen, de herbruikbaarheid van grondstoffen te vergroten en tegelijkertijd te zorgen voor een goed functionerende interne markt met eerlijke concurrentie. De Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) wordt aangewezen als toezichthouder van de verordening.

Op 18 augustus 2025 zijn de eerste verplichtingen vanuit uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) ingegaan. Hiermee wil de Europese Unie een belangrijke stap zetten  richting een circulaire economie.

Batterijcategorieën

De verordening maakt onderscheid tussen 5 categorieën batterijen, elk met hun eigen verplichtingen:

  • Draagbare batterijen: kleine batterijen die consumenten gebruiken, zoals in afstandsbedieningen of speelgoed.
  • Batterijen voor lichte vervoermiddelen (LMT): batterijen voor e-bikes, e-scooters en vergelijkbare lichte elektrische vervoermiddelen.
  • Batterijen voor elektrische voertuigen (EV-batterijen): batterijen bestemd voor elektrische motorvoertuigen .
  • Starter-, verlichting- en ontstekingsbatterijen (SLI): batterijen bedoeld voor het starten en functioneel ondersteunen van verbrandingsmotoren en gelijksoortige toepassingen. Bijvoorbeeld startaccu’s.
  • Industriële batterijen: batterijen die worden gebruikt in industriële toepassingen, stationaire energieopslag en andere niet-consumentgerichte toepassingen.

Algemene verplichtingen voor producenten en importeurs

De verordening legt verschillende verplichtingen op aan producenten en importeurs van batterijen:

  • Ontwerp en productie
    Batterijen moeten duurzaam, veilig en eenvoudig te verwijderen of te vervangen zijn. Voor stationaire batterijsystemen voor energieopslag gelden daarnaast extra veiligheidseisen. Die vindt u in artikel 12 en bijlage V.
  • Informatievoorziening
    Via etikettering en een digitaal batterijenpaspoort moeten gebruikers en verwerkers inzicht krijgen in samenstelling en prestaties.
  • Rapportage en transparantie
    Producenten moeten informatie delen over de gebruikte grondstoffen, CO₂-voetafdruk en recyclingpercentages.
  • Inzamel- en terugnameplicht
    Producenten moeten zorgen voor een goed functionerend inzamelsysteem voor afgedankte batterijen. Ook moeten zij meedoen met de financiering van inzameling en verwerking.

Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV)

Een van de belangrijkste pijlers van de Batterijverordening is de UPV. Dit houdt in dat producenten en importeurs verantwoordelijk zijn voor de gehele levenscyclus van hun producten, van ontwerp tot inzameling en verwerking. Bent u producent of importeur van accu’s of batterijen voor de Nederlandse markt? Dan bent u ook verantwoordelijk voor de inzameling en recycling als deze accu’s of batterijen aan het einde van hun levensduur zijn. Hoe deze verantwoordelijkheid eruit ziet, verschilt per batterijcategorie. Fietsbatterijen en batterijen voor lichte vervoersmiddelen vallen onder de categorie light means of transport (LTM-batterijen).

Rol van de ILT

De ILT zal toezicht gaan houden op de Europese Batterijverordening. De inspectie controleert of producenten en importeurs zich bij Rijkswaterstaat hebben gemeld of zijn aangesloten bij een producentenorganisatie. Ook controleert de ILT of partijen zich houden aan de regelgeving.