Een onderhoudsbedrijf is een onderneming die luchtvaartuigen onderhoudt en/of onderdelen en apparatuur voor luchtvaartuigen. Ieder onderhoudsbedrijf moet hiervoor de juiste vergunning hebben, de zogeheten erkenning onderhoudsbedrijf (MOA: Maintenance Organisation Approval).

In de burgerluchtvaart gelden vanaf 16 oktober 2025 nieuwe EASA-regels voor informatiebeveiliging (Part-IS). MOA-houders moeten hieraan voldoen vanaf 22 februari 2026.

Een onderhoudsbedrijf onderhoudt luchtvaartuigen en/of onderdelen en apparatuur hiervoor. Ieder onderhoudsbedrijf moet de juiste vergunning hebben, de zogeheten erkenning onderhoudsbedrijf (MOA: Maintenance Organisation Approval). Ook deze vergunningen geeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) af. Een Continuing Airworthiness Management Organisation (CAMO) of luchtwaardigheidsbeheerbedrijf regelt dat het noodzakelijke onderhoudswerk op het juiste moment aan een luchtvaartuig wordt uitgevoerd.

Afhankelijk van de aard van de luchtvaartuigen, kan een onderhoudsbedrijf in aanmerking komen voor een erkenning gebaseerd op internationale eisen of een erkenning op basis van nationale eisen. Met betrekking tot de internationale eisen zijn er twee soorten onderhoudserkenningen, eveneens afhankelijk van de aard van de luchtvaartuigen.

Part-145 bedrijven kunnen aanvullend erkend worden door andere luchtvaartautoriteiten zoals FAA (Verenigde Staten), TCCA (Canada) en ANAC (Brazilië). Hiervoor heeft de Europese Unie met die landen Bilateral Aviation Safety Agreements (BASA, Engels) gesloten.

Naast een onderhoudserkenning kan een onderneming over 1 of meerdere andere erkenningen beschikken. Als de onderneming bijvoorbeeld ook productiewerkzaamheden uitvoert, dan is hiervoor in de regel een aparte erkenning nodig (POA: Production Organisation Approval). In Nederland geeft de ILT deze vergunningen uit.