Wat moet ik doen bij een hernieuwde afgifte van een verlopen klasse- en typebevoegdverklaring of een verlopen instrument rating? Veelgestelde vragen over de EASA-regels voor Flight Crew Licenses (FCL), EC Verordening 1178/2011 en 290/2012.
Bewijs van bevoegdheid of bevoegdverklaring aanvragen
Wanneer sprake is van een assessment voor het vernieuwen van een rating of privilege en aansluitend uitvoeren van aanvullende training dienen altijd de volgende richtlijnen in acht te worden genomen:
- Het assessment moet duidelijk de argumenten bevatten die in het van toepassing zijnde AMC materiaal worden genoemd;
- Als geen aanvullende training nodig wordt geacht, moet dit met argumenten onderbouwd worden (…”sufficient reasoning”);
- Een kopie van het verslag van het assessment moet met de aanvraag worden meegestuurd;
- Voor de Instrument Rating is 'AMC1 FCL.625(c) IR – Validity, revalidation and renewal' van toepassing;
- Voor klasse- en type-bevoegverklaringen is 'AMC1 FCL.740(b) Validity and renewal of class and type ratings' (en in sommige gevallen 'GM1 FCL.740(b) Validity and renewal of class and type ratings') van toepassing;
- Voor het privilege FI is 'AMC1 FCL.940.FI; FCL.940.IRI Revalidation and renewal' van toepassing. In deze AMC worden zowel verlenging als vernieuwing genoemd. De refresher training voor de verlenging van een FI kan niet worden gebruikt voor een vernieuwing van een FI certificaat;
- In bovengenoemde gevallen moeten het verslag van het assessment en een overzicht van de uitgevoerde training vooraf aan de examinator worden overhandigd.
De verklaring landing training wordt afgegeven door de ATO. De verklaring dient de volgende gegevens te bevatten of aanvullend met deze gegevens aangeleverd:
- Naam kandidaat.
- Geboortedatum van de kandidaat (of correspondentienummer of BSN-nummer).
- Type en registratie van het toestel.
- Aantal starts en landingen, full stops en go-arounds.
- Aantal uren vliegervaring op MPA’s (indien van toepassing).
- Naam instructeur (en correspondentienummer of BSN-nummer).
- Dagtekening.
- Handtekening van de Head of Training.
- Stempel of logo van de ATO.
- Kopie van een overeenkomst, als opleiding en de landing training niet binnen één ATO worden afgerond.
Wanneer een nieuw brevetdocument wordt aangevraagd, moet altijd een aanvraagformulier worden ingediend. Onderstaande richtlijnen dienen te worden gevolgd voor het aanleveren van de bijlagen:
- Een kopie van een geldige medische verklaring van de juiste klasse behorend bij het aangevraagde brevet moet altijd worden meegestuurd. Ook als het slechts een vervanging betreft;
- Op het aanvraagformulier moet alleen worden aangekruist welk brevet, privilege of rating wordt aangevraagd, niet welke al in het bezit zijn;
- De gevraagde bijlagen moeten als PDF bestand worden bijgevoegd:
- Rechtop en direct leesbaar. En per bijlage de juiste naam, bijv. ReportForm, Logboek, Flight Test Schedule;
- Niet: gekanteld, als JPEG, “Xerox1, Xerox2 of als link naar een bestand;
- Een kopie van het logboek (indien gevraagd) moet in het format van Part-FCL, AMC1 FCL.050 Recording of flight time worden meegestuurd:
- Rechtop en direct leesbaar;
- Niet: gekanteld, ondertekend of gemarkeerd bij de vluchten waar specifiek naar wordt gevraagd (zoals solo en over land vluchten, PICUS uren afgetekend door gezagvoerder met brevetnummer);
- In sommige gevallen kan ter controle worden gevraagd het gehele logboek ter inzage beschikbaar te stellen.
Als de LPE korter dan 3 maanden is verlopen, kan de taalvaardigheidsbeoordeling plaatsvinden tijdens een bestaande toetsings- of trainingsactiviteit zoals een profcheck bij daartoe door de Inspectie Leefomgeving en Transport erkende beperkte Language Assessment Body (LAB).
Daarnaast kan de taalvaardigheidsbeoordeling worden uitgevoerd bij een door de Inspectie Leefomgeving en Transport erkende taalbeoordelingsinstantie of een erkende LAB in een andere EU-lidstaat.
Indien de LPE langer dan 3 maanden is verlopen kan de taalvaardigheidsbeoordeling uitsluitend worden uitgevoerd bij een door de Inspectie Leefomgeving en Transport erkende taalbeoordelingsinstantie (Language Assessment Body (LAB)) of een erkende LAB in een andere EU-lidstaat.
Elke aanvraag voor een afgifte van een product wordt afzonderlijk behandeld omdat elk product andere wettelijke voorwaarden heeft waaraan getoetst moet worden. Daarom betaalt u per behandeling van een product het tarief, zoals dat door de overheid wettelijk is vastgesteld in de Regeling tarieven transportsectoren.
Als u in het buitenland woont en geen correspondentieadres in Nederland heeft, wordt uw bewijs van bevoegdheid per aangetekende post verstuurd. Wanneer uw bewijs van bevoegdheid wordt verzonden, krijgt u van ons per e-mail een track & trace code waarmee u de verzending kunt volgen.
Wilt u kunnen aantonen dat een brevet echt en geldig is? Dan kunt u een verificatieverzoek bij de ILT-Luchtvaartautoriteit indienen. Deze kan een document met alle bevoegdheden van de brevethouder met een no incident en no accident report verstrekken. Ga naar 'Verificatieverzoek' bij het type luchtvaartuig onder piloten om een aanvraag te kunnen doen.
Voor verificatie van de medische gegevens stuurt u een email naar medischluchtvaart@ilent.nl.
Eisen voor de verlenging en hernieuwde afgifte van een instructeurscertificaat kunt u vinden in de Verordening (EU) Nr. 1178/2011 van de commissie van 3 november 2011.
Het is tijdens een aanvraag mogelijk dat de ILT-Luchtvaartautoriteit een kopie van een identiteitsbewijs opvraagt om de identiteit te verifiëren of de juistheid van de persoonsgegevens die zij verwerken te controleren. Voor deze doeleinden zijn alleen de voornaam, achternaam, geboortedatum en geboorteplaats vereist. Dit betekent dat de overige persoonsgegevens niet nodig zijn, tenzij anders vermeld. Daarmee rekening houdend en uw recht op privacy verzoekt De ILT-Luchtvaartautoriteit aanvragers de elementen die niet noodzakelijk zijn af te schermen. Hiermee garanderen zij dat alleen de noodzakelijke persoonsgegevens worden verwerkt. Dit kan worden bereikt door gebruik te maken van de Kopie-ID mobiele applicatie die door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is ontwikkeld. Deze applicatie is uitsluitend ontwikkeld voor het afschermen van kopieën van identiteitsbewijzen.
Ga naar de website van de RvIG voor meer informatie over een veilige kopie van een ID-kaart of paspoort.
Geldigheid
De geldigheidperiode van Europese bevoegdverklaringen wordt berekend vanaf examendatum. Voorheen werd de geldigheidsperiode berekend vanaf de datum van afgifte van brevet. Per 29 juli 2024 past Nederland de geldigheidsperiode van bevoegdverklaringen toe conform de EASA-standaard bij eerste afgifte van brevetten en bevoegdverklaringen.
De EASA-standaard is niet van toepassing op de nationale bevoegdverklaringen. Op grond van de nationale regelgeving blijft de berekening van deze geldigheidsperiode ongewijzigd. De geldigheidsperiode wordt berekend vanaf de afgiftedatum van uw brevet.
Uw praktijkexamen is 6 maanden geldig na het behalen van een voldoende voor de vaardigheidstest.
Klassebevoegdverklaring voor TMG
EU-vliegbrevetten met klassebevoegdverklaring voor Touring Motor Gliders (TMG) kunnen, sinds de invoering van de nieuwe Europese regels voor de Air Crew Licensing (EU 1178/2011), niet meer worden verlengd door gebruik te maken van een RFI (A) en/of een RFE (A).
De sector heeft bij de ILT aangegeven dat deze beleidswijziging in de praktijk problemen oplevert. De ILT heeft hierop besloten de regeling, die gold sinds 2002, nog te verlengen tot 8 april 2015. Dit betekent dat EU-brevethouders hun klassebevoegdverklaring voor TMG nog tot 8 april 2015 kunnen verlengen door gebruik te maken van een RFI(A) en/of een RFE(A). Deze regeling geldt uitsluitend voor verlenging van de klassebevoegdverklaring TMG en dus niet voor de klassebevoegdverklaring SEP.
Bewijs van bevoegdheid FCL
Ja, wanneer het desbetreffende type is bijgeschreven op het bewijs van bevoegdheid kan met ieder Part FCL bewijs van bevoegdheid op Europese luchtvaartuigen worden gevlogen, ongeacht in welke Europese lidstaat deze zijn geregistreerd.
Om uw buitenlandse EU brevet om te zetten naar een Nederlands brevet vult u het formulier Part-FCL licence transfer (Engels) in. Deze stuurt u met een kopie van uw paspoort naar de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit). Deze vraagt uw gegevens op bij de betreffende autoriteit door middel van een licence transfer formulier. Zodra deze gegevens zijn ontvangen, krijgt u een factuur voor de afgifte van het Nederlands EU bewijs van bevoegdheid. Uw gegevens worden overgenomen zoals het op het licence transfer document staat.
Om uw Nederlandse EU brevet om te zetten naar een buitenlands EU brevet, kunt u contact opnemen met de buitenlandse autoriteiten en daar een verzoek indienen voor omzetting. De buitenlandse autoriteit stuurt een licence transfer formulier naar de ILT-Luchtvaartautoriteit. Deze vult het licence transfer formulier in en stuurt deze vervolgens terug naar de betreffende autoriteit. Zodra u het nieuwe EU brevet heeft ontvangen, wordt u verzocht om uw Nederlands brevet in te leveren bij de buitenlandse autoriteiten.
LAPL – Nationaal RPL
Annex I luchtvaartuigen (bijvoorbeeld MLA’s, zie Bijlage 1 van de EU Basis Verordening) blijven een nationale aangelegenheid. Op deze luchtvaartuigen zal de nationale regelgeving van toepassing blijven. Voor de Annex I vliegtuigen is er sprake van een nationaal bewijs van bevoegdheid.
Mutual Recognition bewijzen van bevoegdheid
De EU verordening is binnen Europa rechtstreeks geldend. Dit betekent dat er sprake is van een “automatische erkenning” van de documenten binnen Europa. Bewijzen van bevoegdheid afgegeven in andere EU landen zullen door Nederland dus worden erkend zonder additionele eisen. Ingevolge de EU regelgeving worden de door de EU landen afgegeven JAR-FCL documenten beschouwd als Part-FCL documenten als het land van afgifte daartoe wederzijds erkend is.
Mutual Recognition tijdens uitgestelde inwerkingtreding
Mutual Recognition bewijzen van bevoegdheid nà inwerkingtreding FCL
Documenten van andere lidstaten worden als zodanig na de invoering van de EU regelgeving in het desbetreffende land een op een geaccepteerd.
Bewijzen van bevoegdheid uit een niet EU land
Dat staat beschreven in Annex III, Voorwaarden voor de aanvaarding van bewijzen van bevoegdheid afgegeven door of uit naam van derde landen.
Let op: Voor piloten met een brevet en aansluitende medische verklaring afgegeven door een derde land dat is betrokken bij de niet-commerciële exploitatie van de in artikel 4, lid 1, onder b) of c) van EU 2018/1139 (Basis Verordening) vermelde luchtvaartuigen geldt een opt-out tot 8 april 2014.
Hernieuwde afgifte van een verlopen klasse- en typebevoegdverklaring of instrument rating
Met de introductie van de Europese regelgeving (Part FCL) zijn per 8 april 2013 wijzigingen opgetreden met betrekking tot de hernieuwde afgifte van verlopen klasse- en typebevoegdverklaringen en een verlopen instrument rating. De belangrijkste wijziging houdt in dat wanneer een bevoegdverklaring is verlopen aanvullende training moet worden gevolgd. De aanvullende training die moet worden gevolgd wordt vastgesteld door de trainingsorganisatie/opleidingsinstelling aan de hand van de beoordeling van het niveau van de kandidaat. Eén van de voorwaarden hierbij is dat de trainingsorganisatie/opleidingsinstelling beschikt over een goedgekeurde syllabus van de betreffende bevoegdverklaring, bijvoorbeeld een syllabus classrating SEP bij een verlopen bevoegdverklaring SEP. Na het volgen van de aanvullende training kan de bekwaamheidsproef worden afgenomen.
Omzetting bewijzen van bevoegdheid
Het uitgangspunt is dat de JAR-FCL bewijzen van bevoegdheid worden beschouwd als Part-FCL bewijzen van bevoegdheid. Bewijzen van bevoegdheid afgegeven volgens de JAR FCL bepalingen dienen te worden omgezet in EU bewijzen van bevoegdheid vóór 8 april 2018. Dit zal fasegewijs plaatsvinden.
Voorwaarden BvB
Ja, het bevoegd gezag kan beperkingen aanbrengen op een bewijs van bevoegdheid overeenkomstig de bepalingen in de verordening.
'Powered lift aircraft'
Een “powered-lift luchtvaartuig” is een luchtvaartuig dat zijn verticaal hefvermogen en voortstuwing/hefvermogen tijdens de vlucht haalt uit rotors met variabele geometrie of motoren/voortstuwingsapparaten die zijn bevestigd aan of zich bevinden binnen de romp of de vleugels (zie de definities in de regelgeving).
Nieuwe bevoegdheden FCL.805 e.d.
De OPT-OUT voor de nieuwe bevoegdheden is vastgesteld op 8 april 2015. Tot 8 april 2018 is een piloot niet in overtreding zolang hij/zij de nationale wetgeving niet overtreedt. Na de invoering dient hij/zij te beschikken over de desbetreffende bevoegdverklaring.
Medicals boordwerktuigen
Nee, boordwerktuigkundigen maken geen deel uit van onderhavige EU regelgeving.
Medische keuring
Voor een eerste afgifte van een klasse 1 medisch certificaat kunt u terecht bij een gecertificeerd luchtvaartgeneeskundig centrum. Voor een verlenging of hernieuwde afgifte van een klasse 1 medisch certificaat kunt u kiezen tussen een gecertificeerd luchtvaartgeneeskundig centrum en een gecertificeerd luchtvaartmedische keuringsarts. Voor een onderzoek voor een eerste, verlenging van of hernieuwde afgifte van een medisch certificaat klasse 2 kunt u terecht bij zowel een gecertificeerd geneeskundig centrum alsook bij een gecertificeerd luchtvaartmedische keuringsarts. Gecertificeerde centra en artsen vindt u in dit overzicht.
Vaak wel. Dit is het geval als uit het onderzoek geen zaken naar voren komen die nader onderzoek vergen. Voor een aantal specifieke medische condities is de keurend arts verplicht om, alvorens een besluit te nemen, de ILT te raadplegen of uw dossier voor besluitvorming aan de ILT over te dragen. Ook de beslissing over uw geschiktheid om te vliegen met een beperking, moet de keurend arts voorleggen aan de ILT. In een dergelijke situatie kan het enkele werkweken duren voordat u een definitieve uitslag van het medisch onderzoek krijgt. In alle gevallen wordt het besluit om een medisch certificaat, al dan niet met beperking, af te geven genomen door het geneeskundig centrum of de luchtvaartmedische keuringsarts.
Als in de loop van het onderzoek uit het gesprek met de keuringsarts naar voren komt dat u afgekeurd zult worden of een beperking krijgt opgelegd, maar ook als u goedgekeurd wordt maar u bent het daar niet mee eens, is het zaak dit direct te bespreken met de keuringsarts.
Voordat het besluit op papier is gezet en er al dan geen medisch certificaat is afgegeven kunt u kenbaar maken dat u het niet eens bent met het voorgenomen besluit en dat u een second opinion wilt. U kunt dan de keuringsarts vragen uw zaak voor te leggen aan een onafhankelijk deskundige. Afhankelijk van het twistpunt kan dit een specialist zijn of een andere keuringsarts danwel een ander geneeskundig centrum. De extra kosten die daarmee gemoeid zijn, zijn voor uw rekening. Ook de keuringsarts kan bij moeilijke gevallen voor zijn besluit te rade gaan bij specialisten of collega’s. In dat geval zijn de extra kosten voor de keuringsarts.
Is het besluit eenmaal op papier vastgelegd dan heeft u nog de mogelijkheid om tegen dit besluit bij de keuringsarts of het keuringscentrum in bezwaar te gaan. U moet dit doen binnen 6 weken na dagtekening van het besluit. Hoe u dit kunt doen hoort u van de keuringsarts of het keuringscentrum.
In beginsel bent u voor elke nieuwe luchtvaartmedische keuring vrij in de keuze van uw keuringsarts danwel keuringscentrum. Wanneer u zich heeft aangemeld bij een keuringsarts of een keuringscentrum en u heeft uw aanvraagformulier ingevuld bent u daarmee ook voorlopig aangemeld bij het centrale softwaresysteem dat de arts verplicht is te gebruiken. Op dat moment is de toegang door andere keuringsartsen of keuringscentra tot uw dossier geblokkeerd. U kunt dan niet overstappen naar een andere keuringsarts of keuringscentrum.
Komt u in de loop van het medisch onderzoek, om wat voor reden ook, tot de conclusie dat u niet verder wilt met de keuringsarts of het keuringscentrum dan kunt u de keuring afbreken. De keuringsarts/keuringscentrum is op grond van Europese regelgeving verplicht om ook onvolledige keuringen in te sturen naar de vergunningverlenende autoriteit.
Wanneer u kiest voor een andere keuringsarts of een ander keuringscentrum voor uw luchtvaartmedisch onderzoek moet ook deze toegang krijgen tot alle relevante medische gegevens uit eerdere onderzoeken. Zij zullen hiervoor uw toestemming vragen en u vragen een schriftelijke verklaring te ondertekenen. Dan pas krijgt de keuringsarts of het keuringscentrum toegang tot uw medische gegevens.
Kandidaat voor vaardigheidstest, bekwaamheidsproef of beoordeling van bekwaamheid
Met de intreding van de nieuwe Europese wet- en regelgeving omtrent vliegend personeel zal een aantal zaken veranderen. Ten eerste zal de betreffende examinator zelf controleren of u voldoet aan de gestelde opleiding- en ervaringseisen alvorens u in aanmerking komt voor een vaardigheidstest, bekwaamheidsproef of beoordeling van bekwaamheid. Ten tweede heeft u na 8 april 2013 de vrijheid om een examinator zelf te kiezen uit een door de ILT gepubliceerde lijst met gecertificeerde examinatoren. Gezien het feit dat de voordracht niet meer verplicht door een opleidingsinstelling of een luchtvaartmaatschappij hoeft plaats te vinden bent u vrij in het selecteren van een examinator die bevoegd is om uw type examen af te nemen.
Momenteel mag elke niet-buitenlandse examinator op een bewijs van bevoegdheid aftekenen bij een verlenging of hernieuwde afgifte. Dit maakte deel uit van de privileges van een examinator onder JAR-FCL reglementen. Onder Part FCL regelgeving heeft de examinator de bevoegdheid om een vaardigheidstest, bekwaamheidsproef of beoordeling van bekwaamheid af te nemen. In de bevoegdheid om af te tekenen bij verlenging of hernieuwde afgifte wordt nu voorzien met een extra autorisatie op het certificaat. Buitenlandse examinatoren krijgen niet de autorisatie om af te tekenen. In dat geval levert de ILT-Luchtvaartautoriteit een nieuw brevet bij verlenging of hernieuwde afgifte.
De examinator is verplicht om na het voltooien van een vaardigheidstest, bekwaamheidsproef of beoordeling van bekwaamheid u op de hoogte te stellen van het resultaat van de test. Als u slechts gedeeltelijk of niet geslaagd bent, wordt u medegedeeld dat u de bevoegdheden op het bewijs van bevoegdheid niet mag uitoefenen tot u volledig geslaagd bent. Ongeacht de uitslag krijgt u een ondertekend verslag overhandigd waarin de examinator verklaart dat hij/zij informatie heeft ontvangen met betrekking tot uw ervaring en instructie en dat die ervaring en instructie in overeenstemming is met de toepasselijke eisen van het onderhavige deel. Verder staat er in het verslag dat alle vereiste manoeuvres en oefeningen werden volbracht. Ook bevat het verslag, indien van toepassing, informatie over de mondelinge theorie-examens. Als laatste wordt het resultaat van de test, proef of beoordeling in het verslag vermeld.