Heeft u als helikopterpiloot een bewijs van bevoegdheid met een of meer verlopen bevoegdverklaringen (ratings)? Dan kunt u een hernieuwde afgifte van deze bevoegdverklaring(en) aanvragen. Hiermee wordt de bevoegdverklaring opnieuw geldig. U vraagt een hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring aan bij de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit).
Is uw examinator daartoe bevoegd, dan kan deze de bevoegdverklaring zelf hernieuwen door dit op uw bewijs van bevoegdheid af te tekenen. Uw examinator schrijft dan de nieuwe vervaldatum op de achterzijde van uw brevet. En stuurt alle nodige documenten naar de ILT-Luchtvaartautoriteit. Doet uw examinator dit niet? Dan moet u zelf een aanvraag indienen.
Bijlagen die u nodig heeft bij uw aanvraag
Bij uw aanvraag moet u een aantal bijlagen meesturen. Voor een hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring heeft u nodig:
- Kopie medisch certificaat.
- Kopie proficiency check.
Let op: Heeft uw examinator een examencertificaat uit een ander EASA-land dan Nederland? Stuur dan ook mee:- Kopie bewijs van bevoegdheid van de examinator.
- Kopie examinatorcertificaat van de examinator.
- Kopie refresher certificaat.
Let op: Heeft u de opleiding of training gevolgd in een andere EASA-lidstaat dan Nederland? Stuur dan ook mee:- Kopie erkenning van de opleidingsinstelling (ATO approval).
Verzamel deze bijlagen vóórdat u start met uw aanvraag.
Aanvragen
U vraagt een hernieuwde afgifte van een bevoegdverklaring aan via het formulier Aanvraag bewijs van bevoegdheid of bevoegdverklaring(en) vliegtuig, helikopter, ballon en gyrokopter. Kies in het formulier voor: hernieuwde afgifte van een (klasse/type) bevoegdverklaring.
Let op: Schrijf uw naam en geboorteplaats zoals op uw paspoort of identiteitsbewijs staat.
Kosten
Een aanvraag voor een hernieuwde afgifte een bevoegdverklaring kost € 137. Dit bedrag is vastgesteld in de Regeling tarieven transportsectoren. U betaalt geen btw over dit bedrag.
Let op: Betaalt uw werkgever de kosten? Dan kunt u dit aangeven tijdens de aanvraag.
Na uw aanvraag
- U krijgt een ontvangstbevestiging via e-mail na ontvangst van uw aanvraag.
- U krijgt een betaalverzoek via e-mail. Betaal binnen 4 weken na de datum op het betaalverzoek.
- Mist er informatie? Dan vraagt de ILT-Luchtvaartautoriteit u om meer informatie te sturen.
- Is uw aanvraag compleet en betaald? Dan neemt de ILT-Luchtvaartautoriteit uw aanvraag in behandeling. De luchtvaartautoriteit heeft momenteel achterstanden. Houd daarom rekening met een langere doorlooptijd dan u misschien gewend bent. Lees meer over de verwachte doorlooptijd.
- U krijgt het besluit via e-mail. Ook krijgt u de factuur voor uw administratie. Kent de ILT-Luchtvaartautoriteit uw aanvraag toe? Dan krijgt u een nieuw bewijs van bevoegdheid. De nieuwe vervaldatum van de bevoegdverklaring(en) staat op de voorzijde van het bewijs van bevoegdheid.
Hoelang is een bevoegdverklaring geldig na hernieuwing?
Een klasse- of typebevoegdverklaring is 1 jaar geldig. Voor klassebevoegdverklaringen voor éénpilootgecertificeerde éénmotorige luchtvaartuigen geldt een uitzondering. Deze klassebevoegdverklaringen zijn 2 jaar geldig.