Sinds juni 2019 worden nieuwe tachograafplichtige voertuigen standaard uitgerust met een slimme tachograaf, ook bekend als Smart Tacho 1. Vanaf 21 augustus 2023 is de Smart Tacho 2 verplicht voor alle nieuwe voertuigen die op kenteken worden gezet en een tachograaf nodig hebben.
Deze verplichting komt voort uit het Mobility Package (Mobiliteitspakket) van de Europese Unie. Dit pakket zorgt voor duidelijke regels voor internationaal wegtransport en busvervoer binnen Europa.
Uitlezen op afstand
De slimme tachograaf registreert automatisch locatiegegevens via satellieten en beschikt over Dedicated Short Range Communication (DSRC). Dit is een draadloze communicatietechnologie. Dankzij DSRC kunnen controle-instanties de tachograaf op afstand uitlezen, zonder het voertuig direct te hoeven stoppen.
Vanaf 20 augustus 2024 zijn alle Europese lidstaten wettelijk verplicht om hun controle-instanties te voorzien van de juiste apparatuur voor deze afstandscontroles. Ook de Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) maakt hier gebruik van.
Via DSRC zendt de slimme tachograaf automatisch bepaalde gegevens uit, zoals:
- Kenteken van het voertuig
- Tachograafstatus (zoals storingen of manipulatiepogingen)
- Gebruiksstatus van de bestuurderskaart
- Actuele rijsnelheid
- Kalibratiegegevens van de tachograaf
- Informatie over het gebruik van de bestuurderskaart
- Rijtijden
Vanwege privacywetgeving worden rusttijden en persoonsgegevens niet uitgelezen.
Bijvoorbeeld: Als de tachograaf een snelheid van 0 km/u aangeeft terwijl het voertuig rijdt, kan dit wijzen op fraude. Ook rijden zonder bestuurderskaart duidt vaak op pogingen om rijtijden te verdoezelen. De uitgelezen gegevens blijven maximaal 3 uur zichtbaar, tenzij er reden is voor nader onderzoek.
Betere handhaving, minder fraude
Het uitlezen op afstand is een belangrijke stap in de strijd tegen tachograaffraude. Inspecteurs kunnen dankzij de slimme tachograaf gericht controles uitvoeren op voertuigen waarbij de data afwijkingen toont. Hierdoor wordt de pakkans van fraudeurs groter, terwijl vervoerders die zich aan de regels houden minder vaak onnodig worden gecontroleerd.
DSRC is een belangrijke technologische ontwikkeling die handhaving slimmer en eerlijker maakt, zonder onnodige oponthoud voor chauffeurs.