Bij zeevervoer van verpakte gevaarlijke stoffen gelden in de hele transportketen nationale en internationale en regels voor afzenders, beladers, vervoerders en zeehaventerminals. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt hier toezicht op.

International Maritime Dangerous Goods (IMDG) Code

Zeevervoer van gevaarlijke stoffen, inclusief belading en lossing, moet voldoen aan de International Maritime Dangerous Goods (IMDG) Code van de International Maritime Organization (IMO).

De IMDG Code bevat:

  • Algemene regels voor alle gevaarlijke stoffen.
  • Bijzondere regels. Het veiligheidsblad (safety data sheet, SDS, Engels) van elke gevaarlijke stof toont in sectie 14 het UN-nummer van de stof. De stoffenlijst in IMDG Code 3.2 toont per gevaarlijke stof (UN-nummer) welke bijzondere regels gelden. Bijzondere regels gaan altijd boven algemene regels.
  • Uitzonderingsregels. De stoffenlijst geeft in kolom 7 aan of voor beperkte hoeveelheden per binnenverpakking de uitzonderingsregels uit IMDG Code 3.4 gelden.

Regels voor afzenders

Als afzender van gevaarlijke stoffen bent u wettelijk verplicht:

  • Alle vervoerders te voorzien van:
    • Alle vereiste vervoersdocumenten, zoals het transportdocument gevaarlijke stoffen (dangerous goods declaration, DGD) en containerbeladingscertificaat (container package certificate, CPC) of voertuigbeladingscertificaat (vehicle package certificate, VPG).
    • Begeleidende documenten, zoals vergunningen, toelatingen, notificaties, mededelingen en certificaten.

Regels voor beladers

Als belader van gevaarlijke stoffen bent u wettelijk verplicht:

  • Verpakkingen uitwendig te inspecteren op schade en uitsluitend gave verpakkingen te laden.
  • De segregatieregels in IMDG Code hoofdstuk 7 te volgen. Blijkt uit de segregatieregels dat onder voorwaarden ontheffing voor samenlading in 1 transporteenheid (container of voertuig) mogelijk is? Vraag die ontheffing dan aan bij de bevoegde autoriteiten. In Nederland is dit de ILT. Gebruik het webformulier Aanvraag beschikking samenlading van gevaarlijke stoffen of explosieven met een zeeschip.
  • Gevaarlijke stoffen zo dicht mogelijk bij de deur van de transporteenheid te plaatsen.
  • Te zorgen dat etiketten en kenmerken goed zichtbaar zijn en blijven.
  • Elke transporteenheid die gevaarlijke stoffen bevat, te voorzien van een ondertekend CPC of VPC. Voor tanks is een CPC niet nodig.
    In IMDG Code 5.4.2 staat aan welke eisen het CPC of VPC moet voldoen.

De ILT adviseert de IMO-regels voor het juist vastzetten van lading in containers en trailers (CTU Code, Engels) te volgen. Zie voorbeelden van voorbeelden van juiste en onjuiste stuwage en etikettering.

Regels voor vervoerders

Er gelden regels voor zeeschepen met gevaarlijke stoffen in Nederlandse wateren en havens.

Als vervoerder moet u vóórdat transporteenheden met gevaarlijke stoffen aan boord van een zeeschip komen, zorgen dat de kapitein beschikt over:

  • Lijst van alle beladen gevaarlijke stoffen per transporteenheid.
  • CPC of VPC van elke transporteenheid.
  • Stuwplan met voor elke transporteenheid het positienummer dat de beoogde plaats aan boord aangeeft.

Stuwage en segregatie aan boord

In IMDG Code hoofdstuk 7 staat of, en onder welke voorwaarden, transporteenheden met gevaarlijke stoffen aan boord:

  • Bovendeks of benedendeks moeten of mogen staan.
  • Op bepaalde afstanden van elkaar moeten staan.
  • Op of onder een bepaalde temperatuur moeten blijven.
  • Op bepaalde afstanden van mogelijke ontstekingsbronnen moeten staan.
  • In de buurt van bemanningsverblijven of passagiersverblijven mogen staan.

Voor verschillende scheepstypen zijn er bijzondere regels. Bijzondere regels gaan altijd boven algemene regels.

Verplichte documenten aan boord

Elk schip dat gevaarlijke goederen en mariene-milieuverontreinigende stoffen vervoert, moet aan boord hebben:

Regels voor zeehaventerminals

Als zeehaventerminalexploitant bent u bij tijdelijke onderbrekingen van het vervoer verantwoordelijk voor de naleving van de IMDG Code. U moet steekproefsgewijs controleren:

  • Zijn de transporteenheden geschikt voor de gevaarlijke stoffen die ze bevatten?
  • Zijn de transporteenheden op de juiste manier voorzien van etiketten en kenmerken?

Walpersoneel van alle bedrijven

Als uw bedrijf betrokken is bij zeevervoer van verpakte gevaarlijke stoffen, moet u de juiste IMDG-opleidingen voor uw walpersoneel regelen.

Meldplicht bij incidenten en ongevallen

Ontstaat bij het vervoer van gevaarlijke stoffen een gevaar voor de openbare veiligheid? Dan moet u dit melden aan de ILT. Gebruik hiervoor het meldformulier.

Toezicht door de ILT

De regels voor zeevervoer van gevaarlijke stoffen moeten de risico’s voor mens en milieu en de gevolgen van eventuele calamiteiten zo veel mogelijk beperken.

De ILT controleert in Nederland en Caribisch Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) of vervoerders zich aan de regels houden. In Curaçao, Aruba en Sint Maarten ondersteunt de ILT de plaatselijke inspecteurs.

De ILT werkt samen met Douane, gemeentelijke havenbedrijven, Politie, omgevingsdiensten, Rijkswaterstaat, NVWA, ANVS en Nederlandse Arbeidsinspectie.