Bij het oprichten van een woningcorporatie worden de statuten vastgesteld. Soms blijkt op een later moment dat de statuten aanpassing(en) nodig hebben. Met dit formulier vraagt u goedkeuring voor een statutenwijziging aan bij de Autoriteit Woningcorporaties (Aw).

Wanneer is goedkeuring vereist?

Als de statuten van de woningcorporatie (officieel: toegelaten instelling) worden gewijzigd. Of als de statuten van een verbonden onderneming van de toegelaten instelling worden gewijzigd.

Uitleg van het proces van aanvraag tot het besluit

U kunt uw aanvraag tot goedkeuring van uw statutenwijziging doen via MijnILT of via het online fomulier Aanvraag goedkeuring statutenwijziging woningcorporatie. Open het aanvraagformulier en vul uw gegevens in.

Aanvragen goedkeuring statutenwijziging

U kunt het formulier Aanvraag goedkeuring statutenwijziging woningcorporatie op 2 manieren openen en invullen: 

In het formulier staat welke documenten u moet toevoegen. 
Wilt u vooraf bekijken welke documenten u nodig heeft voor uw aanvraag? Die informatie vindt u op deze pagina onder het kopje Vereiste documenten.

Controleer of u het formulier volledig en juist heeft ingevuld, met alle bijlagen die nodig zijn voor de aanvraag. U kunt gegevens nog wijzigen voordat u het formulier verzendt.
Onderteken vervolgens uw aanvraag en verzend deze naar de Aw.

De Aw stuurt u via e-mail een bevestiging dat uw aanvraag is ontvangen. In deze e-mail staat een samenvatting van uw aanvraag en uw registratienummer. Dit registratienummer heeft u nodig als u contact opneemt met de Aw over de aanvraag.

De Aw controleert of uw aanvraag compleet is. Mist er nog informatie? Dan vraagt de Aw u opnieuw om die gegevens. Stuur de gevraagde informatie op tijd terug per e-mail. Vergeet niet daarbij het registratienummer te vermelden.

De Aw neemt de aanvraag in behandeling wanneer die compleet is. U ontvangt hierover een bericht. Bij de behandeling van uw aanvraag hanteert de Aw de wettelijke beslistermijn van 8 weken.

Als de Aw uw aanvraag heeft behandeld, krijgt u het besluit via e-mail. De Aw stuurt het besluit naar de bestuurder van de verkrijgende corporatie.

Als u belanghebbende bent kunt u bezwaar maken tegen een besluit van de Aw. Dit kunt u doen door een bezwaarschrift in te dienen. U moet het bezwaarschrift indienen binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Een ambtelijke hoorcommissie van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) behandelt daarna uw bezwaarschrift. Na een (eventuele) hoorzitting neemt de ambtelijke hoorcommissie een beslissing over uw bezwaarschrift. Belanghebbenden die het niet eens zijn met deze beslissing, kunnen in beroep gaan bij de rechtbank.
Stuur het bezwaarschrift naar:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Juridische zaken
Bezwaar en beroep
Postbus 16191
2500 BD Den Haag

Neem contact op met de Aw. Vermeld daarbij uw registratienummer.

Vereiste documenten

Per document staat beschreven aan welke eisen dit moet voldoen. In de linkerkolom staat op welke artikelen die eisen zijn gebaseerd.

Vereiste documenten
Documenten en relevante artikelenWaar moet het document aan voldoen?
Aanvraag

Woningwet artikel 23
  • U geeft aan om welke reden u een statutenwijziging wilt doorvoeren.
Integrale tekst statuten

Woningwet artikel 23
  • De integrale tekst van de statuten, waarin u de voorgenomen wijzigingen (gemarkeerd) opneemt.

Let op: Veel woningcorporaties zijn ook een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Om aangemerkt te kunnen worden als een ANBI, zijn aanvullende voorwaarden opgenomen in de fiscale wet- en regelgeving. Zo moet in de statuten van een ANBI staan dat het batig saldo bij een eventuele vereffening ten goede komt aan een ANBI. Dit volgt uit de Uitvoeringsregeling Algemene wet inzake rijksbelastingen 1994, artikel 1a, lid 1, sub h. Houd hier rekening mee bij het indienen van een statutenwijziging. Naast deze bepaling moet volgens de Woningwet ook in de statuten worden opgenomen dat het vermogen na vereffening alleen bestemd blijft voor het behartigen van het belang van de volkshuisvesting.