Alle woningcorporaties zijn verplicht om een reglement financieel beleid en beheer op te stellen. Dit moet sinds de ingang van de Woningwet in 2015. Het reglement helpt woningcorporaties om financieel gezond te blijven.

In het reglement zijn de uitgangspunten van het financieel beleid en beheer, de organisatie en jaarlijkse monitoring en de betrokkenheid van het intern toezicht op het beheer vastgelegd. Daarnaast staan in het reglement regels voor beleggingen en derivaten. Het reglement geldt ook voor de verbonden ondernemingen zoals dochters (meerderheidsbelang) en samenwerkingsvennootschappen waarin de woningcorporatie volledig aansprakelijk vennoot is.

Wanneer is goedkeuring vereist?

Als een woningcorporatie een nieuw reglement financieel beleid en beheer opstelt, moet de Autoriteit woningcorporaties (Aw) deze goedkeuren.

Wijzigt u iets in een eerder goedgekeurd reglement? U heeft goedkeuring nodig van de Aw wanneer de wijziging betrekking heeft op het beleid en beheer van het aantrekken of aanhouden van financiële derivaten door de toegelaten instelling, dochtermaatschappij of verbonden onderneming.

Bij alle andere wijzigingen is geen goedkeuring nodig.

Aanvragen goedkeuring reglement financieel beleid en beheer

U kunt het formulier Aanvraag goedkeuring reglement financieel beleid en beheer (RFBB) op 2 manieren openen en invullen: 

In het formulier staat welke documenten u moet toevoegen. 
Wilt u vooraf bekijken welke documenten u nodig heeft voor uw aanvraag? Die informatie vindt u op deze pagina onder het kopje Vereiste documenten.

Controleer of u het formulier volledig en juist heeft ingevuld, met alle bijlagen die nodig zijn voor de aanvraag. U kunt gegevens nog wijzigen voordat u het formulier verzendt.
Onderteken vervolgens uw aanvraag en verzend deze naar de Aw.

De Aw stuurt u per e-mail een bevestiging dat uw aanvraag is ontvangen. In deze e-mail staat een samenvatting van uw aanvraag en uw registratienummer. Dit registratienummer heeft u nodig als u contact opneemt met de Aw over de aanvraag.

De Aw controleert of uw aanvraag compleet is. Mist er nog informatie? Dan vraagt de Aw u opnieuw om die gegevens. Stuur de gevraagde informatie op tijd terug per e-mail. Vermeld daarbij het registratienummer.

De Aw neemt de aanvraag in behandeling wanneer deze compleet is. U krijgt hierover een bericht. Bij de behandeling van uw aanvraag houdt de Aw zich aan de wettelijke beslistermijn van 8 weken. 

Als de Aw uw aanvraag heeft behandeld, krijgt u het besluit per e-mail. De Aw stuurt het besluit naar de bestuurder van de verkrijgende corporatie.

Tegen een besluit van de Aw kunnen belanghebbenden bezwaar maken. Dit kan door een bezwaarschrift in te dienen. Dit moet binnen 6 weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Een ambtelijke hoorcommissie van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) behandelt vervolgens uw bezwaarschrift. Na een (eventuele) hoorzitting neemt de ambtelijke hoorcommissie een beslissing over uw bezwaarschrift. Belanghebbenden die het niet eens zijn met deze beslissing, kunnen in beroep gaan bij de rechtbank.
Stuur het bezwaarschrift naar:
ILT
Juridische zaken
Bezwaar en beroep
Postbus 16191
2500 BD Den Haag

Neem contact op met de Aw. Vermeld daarbij uw registratienummer.

Vereiste documenten

Per document staat aan welke eisen dit moet voldoen. In de linkerkolom staat op welke artikelen die eisen zijn gebaseerd.

Vereiste documenten
Documenten en relevante artikelenWaar moet het document aan voldoen?
Nieuw reglement

Woningwet, artikel 55a

Btiv, artikel 103 tot en met 108

Rtiv, artikel 40a tot en met 43  
  • Verwijst u in het reglement naar stukken zoals statuten, treasury statuut of meerjarenbegroting? Voeg deze stukken dan ook toe.
Gewijzigd reglement
  • Markeer de wijzigingen duidelijk in het reglement.

Bezwaar en beroep