Nationale en internationale luchtvaartwetgeving
Alle vluchten, luchtvaartuigen, luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en toeleveringsbedrijven vallen onder de de Europese en/of nationale regelgeving. Daarnaast gelden er regels en voorschriften voor onder meer vliegveiligheid, certificering en de bescherming van de omgeving van luchthavens.
Internationale wetgeving
EASA en EU-verordeningen
Het Europese agentschap voor de luchtvaartveiligheid (European Union Aviation Safety Agency, EASA) doet voorstellen voor wet- en regelgeving voor de luchtvaart. Deze gelden vervolgens als Europese richtlijn of verordening voor alle lidstaten. EASA publiceert de wetten op zijn website (Engels).
Europese richtlijnen en verordeningen zorgen voor steeds meer sectoren voor een zogenoemd level playing field. Richtlijnen moeten door EU-lidstaten in de eigen nationale wetgeving worden geïmplementeerd. Verordeningen hoeven niet te worden ‘vertaald’ naar de landssituatie, maar zijn overal in de EU direct van toepassing. Dit geldt ook voor de luchtvaart waar de Basisverordening (Basic Regulation) de Nederlandse Wet luchtvaart grotendeels vervangt. De in de Basic Regulation bepaalde kaders worden uitgewerkt in zijn de zogenoemde ‘Implementing Rules’, de verordeningen.
Richtlijnen voor implementatie
EASA geeft zogenoemde Acceptable Means of Compliance (AMC) en Guidance Material (GM) uit. Dit zijn richtlijnen voor het implementeren van de regelgeving. Anders dan bij de Europese regels, zijn AMC’s en GM’s alleen in de Engelse taal opgesteld. De EASA stelt deze AMC’s en GM’s in overleg met lidstaten en de sector vast. Ze zijn niet bindend, maar de ILT beveelt ze wel aan. Voldoet men aan een AMC, dan wordt voldaan aan de regelgeving. Bij afwijking van de AMC moet de aanvrager in Nederland bij de ILT altijd vooraf aantonen dat het veiligheidsniveau minimaal gelijkwaardig is. Er is dan sprake van een alternatieve AMC.
Vluchtuitvoering en basisverordening (EU) 2018/1139
De meeste vluchtuitvoeringen vallen onder de Europese regels (Verordening (EU) 2018/1139) (Engels). Deze basisverordening sluit bepaalde soorten vluchtuitvoeringen uit. Deze uitgesloten vluchtuitvoeringen vallen onder nationale regelgeving. Het gaat om luchtvaartuigen zoals gedefinieerd in Annex I van de basisverordening. Deze Annex I noemt onder meer amateurbouw-luchtvaartuigen, microlights en historische luchtvaartuigen. Ook sluit de basisverordening in artikel 2 lid 3 luchtvaartuigen uit die gebruikt worden voor militaire, politie, douane of vergelijkbare doelen.
Verzoek tot ontheffing basisverordening
Als onder urgente onvoorziene omstandigheden tijdelijk niet voldaan kan worden aan de Europese luchtvaartregelgeving die valt onder de basisverordening (EU) 2018/1139, kunt u een verzoek tot ontheffing indienen. In het aanvraagformulier vindt u welke informatie u moet insturen en hoe het verdere proces verloopt.
Nationale wetgeving
De belangrijkste nationale luchtvaartwetgeving ligt vast in:
Daarnaast gelden er specifieke regels en besluiten voor onder meer:
Alle luchtvaartwetten, voorschriften en besluiten
Meer weten? Zoek op Luchtvaart naar het onderwerp en kijk welke wetten, voorschriften of besluiten er gelden.