De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ging in september 2022 en opnieuw in januari 2023 in gesprek met de schippers, eigenaren, keuringsinstanties en de BBZ, vereniging voor beroepschartervaart. In de samenvatting van de bijeenkomsten leest u meer over de gemaakte afspraken, wat er is gedaan en waar nog aan wordt gewerkt.

Met ruim 130 aanwezigen vond op 18 januari 2023 in Lelystad de 2e bijeenkomst over de bruine vloot plaats. Dit naar aanleiding van het ongeval van afgelopen zomer waar een meisje om het leven kwam toen een giek brak en op haar belandde. De ILT trapte de avond af en sprak de hoop uit om verdere stappen te zetten in het verbeteren van de veiligheid van de bruine vloot en het versterken van het vertrouwen in de bruine vloot.

Vervolgens wordt met een panel teruggeblikt op de eerste bijeenkomst op 29 september waar de aanwezige partijen enkele afspraken met elkaar maakten. Het panel bestond uit:

  • Inspectie Leefomgeving en Transport
  • BBZ, Vereniging voor Beroepschartervaart
  • Bureau Scheepvaart Certificering
  • Register Holland
  • Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart

Informeren eigenaren over vervaldatum certificaten

In de vorige bijeenkomst spraken keuringsinstanties af dat zij eigenaren moeten informeren over de vervaldatum van het hoofdcertificaat en het bewijs van tuigage. 2 van de 3 keuringsinstanties informeerden hun klanten al over het aflopen van de certificaten, de 3e keuringsinstantie heeft haar software aangepast en kan nu ook klanten tijdig informeren.

Openbaar register

Aan de wens van de sector om een openbaar register van schepen te publiceren is invulling gegeven. Sinds 18 januari staat het register op de ILT-website. In het register worden alleen schepen opgenomen die beschikken over een geldig hoofdcertificaat én het bewijs van tuigage. Het register wordt vooralsnog periodiek en handmatig geactualiseerd. In de komende periode werkt de ILT aan het verder automatiseren van het register.

Kritiek op het normenkader en de wet- en regelgeving

Voor kleine schepen met minder dan 12 personen aan boord gelden minder eisen. De sector en ook de ILT zijn van mening dat de veiligheidsregels niet anders kunnen zijn. Risico’s van onveiligheid kunnen net zo groot zijn. Daarom is dit door de ILT besproken met de minister. Momenteel heeft dit aandacht bij de beleidsafdeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en kijkt men naar mogelijkheden dit eventueel bij wet aan te passen.

Actief delen en borgen van kennis bij zowel schippers als keuringsinstanties

De ILT heeft periodiek overleg met de keuringsinstanties. Een van de onderwerpen betreft afkeurcriteria. Binnenkort organiseert de ILT een bijeenkomst met de keuringsinstanties om afkeurcriteria voor mast- en tuigage te bespreken. De BBZ geeft onder andere invulling aan het delen en borgen van kennis met het Platform Veiligheid Chartervaart. Tijdens de bijeenkomst spraken schippers, de BBZ en keuringsinstanties met de ILT af om de eerder ontwikkelde branchenorm nogmaals onder de aandacht te brengen (zie bijlage bij het verslag).

Actief melden van signalen bij de ILT

De ILT riep de sector nogmaals op om te komen met signalen over mogelijke onveilige situaties zodat ILT kan handhaven.

Toezicht door de ILT

De ILT kondigde aan een toezichtactie uit te voeren in het begin van het nieuwe vaarseizoen. Daarnaast blijft de ILT schepen monitoren op geldigheid van certificaten. Deze informatie deelt zij met ketenpartners zoals havendiensten. Waar nodig treedt de ILT handhavend op.

Vanuit de zaal kwam de vraag of schepen die beschikken over certificaten nog inspecties kunnen verwachten. Dit is het geval, maar inspecties zijn altijd risicogericht. Daarnaast kunnen verschillende handhavers door middel van een systeem zien welke andere handhavers een schip eerder bezochten. Ook zijn er vragen gesteld over de deskundigheid van de inspecteurs binnen de ILT. De ILT geeft aan dat er teams zijn van zowel ervaren als minder ervaren inspecteurs. ILT houdt het kennisniveau van haar medewerkers op peil door kennis met elkaar uit te wisselen.

Een deelnemer uit de zaal vraagt of de uitbesteding van de inspecties aan de markt opnieuw wordt beoordeeld? De ILT maakt duidelijk dat alleen de keuring en certificering is uitbesteed aan de markt. De ILT ziet dat zaken in stelsels beter kunnen, en kijkt welke rol zij daar zelf in kan spelen.

Vervolg

Vervolg Voor het vervolg noemen enkele deelnemers goede initiatieven. Mastenmakers en keurmeesters spreken af om in gesprek te gaan over rondhout. De BBZ wil graag een vervolggesprek organiseren met de betrokkenen in de sector. Een idee is om de kennis bij schipper op het gebied van ‘veiligheid’ te vergroten.

De zaal roept ook op om snel informatie over ongevallen met elkaar te delen. Informatie over ‘near misses’ is erg nuttig. De ILT kijkt wat zij aan informatie hierover heeft en deelt dit waar mogelijk. Informatie over strafrechtelijke onderzoeken kan zij bijvoorbeeld niet geven.