De BBZ (branchevereniging voor historische zeilende passagiersschepen), het Platform Veilige Chartervaart (PVC) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) informeerden op dinsdagavond 13 mei 2025 gezamenlijk ruim 90 eigenaren en/of schippers over onder andere het Kader 2025 en de (juridische) gevolgen van de nieuwe eisen.

Op deze pagina vindt u ook de presentatie en vragen die tijdens deze bijeenkomst zijn beantwoord. Deze vragen konden via de chat worden gesteld.

Introductie

De ILT opent de bijeenkomst en heet iedereen van harte welkom. De inspectie geeft aan dat dit inmiddels de 7e bijeenkomst is voor zeilende historische passagiersschepen sinds september 2022. De ILT doorloopt kort het inhoudelijk programma en heet ook de BBZ en PVC en ILT-collega’s welkom. Er wordt benadrukt dat er ook na de bijeenkomst vragen gesteld kunnen worden, via het e-mailadres bruinevloot@ilent.nl.  

Opening door de sector

De BBZ zegt blij te zijn dat er zoveel schippers en/of eigenaren aanwezig zijn, ondanks dat het voor velen een vaardag is. De BBZ introduceert ook het PVC. De activiteiten van de PVC liggen in het verlengde van de doelstellingen van de BBZ.

Het PVC bestaat uit een brede afvaardiging van relevante betrokkenen, waaronder 9 schippers en vertegenwoordigers van charterkantoren en (lokale) overheden. Het PVC geeft aan dat er bezorgdheid is; het PVC wil luisteren naar wat nodig is en ondersteunen waar dat kan. Er zijn plannen ontwikkeld om de veiligheid in de sector te verbeteren. Deze staan nog in de kinderschoenen.
Het PVC benoemt de verschillende partijen die hier een rol moeten spelen:

  • Havenmeesters
    Zijn gastheer en hebben een oog- en oorfunctie van waaruit zij meer sturing kunnen geven. Binnenkort zijn er gesprekken met bestuurders in Kampen over wat goed gaat en beter kan.
  • Scheepsmakelaars
    Kunnen bijvoorbeeld een scheepspaspoort inzetten tijdens de verkoop van een schip.
  • Boekingskantoren
    Hebben een sleutelpositie naar passagiers. Soms formuleren boekingskantoren beleid, maar nog niet overal. Meer uniformiteit op dit vlak zou mooi zijn.
  • Opleidingen
    Hoe kan de sector deze opleidingen inzetten en koppelen aan de vaarbevoegdheid?
  • Branchenormen
    Hoe houden we deze normen actueel en is het mogelijk om hierin ook te vernieuwen?
  • Scheepswerven
    Kunnen bijdragen in meedenken, anticiperen en vastleggen van zaken die aan het schip zijn veranderd.
  • Verzekeringsmaatschappijen
    Zo gaat EOC Scheepsverzekeringen bijvoorbeeld meer aan preventie doen.

Kortom: er worden veel plannen gemaakt. Dit, en vooral de uitvoering van deze plannen, krijgt de komende tijd aandacht.

De BBZ benadrukt dat de schipper als enige écht verantwoordelijk is voor de veiligheid aan boord. Het PVC roept de aanwezigen daarom op om te zorgen dat alle papieren aan boord in orde zijn. En om elkaar hierop aan te spreken.

De BBZ vult verder aan vanuit de sector. Er is al veel gebeurd, maar dat is misschien nog niet voor iedereen zichtbaar. Er is nu veel meer overleg dan vroeger, bijvoorbeeld met de keuringsinstanties en de overheid. Het veiligheidshuis (meer training, uitwisseling en gesprekken) staat, maar het moet nog verder ingericht.

Ook is er onvrede, laat de BBZ weten. Schippers vonden dat er onvoldoende is gewerkt met kennis vanuit de sector. De BBZ licht toe dat de zij met vertegenwoordigers sprak van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de ILT om deze onvrede te uiten. Dit was een goed gesprek en er zijn toezeggingen gedaan om betrokken te blijven. De BBZ-leden ontvingen een brief over de speerpunten die wat de BBZ betreft in het toekomstige ES-TRIN moeten worden meegenomen. De BBZ roept eigenaren/schippers op om contact met hem op te nemen wanneer er aanvullingen zijn.

Sommige punten had de BBZ graag in het Kader 2025 teruggezien. Maar de ILT ziet de ruimte hiervoor niet vanwege de kaders van de huidige wetgeving, legt BBZ uit. Zij benoemt dat dit voor velen een bittere pil is. Ook de korte tijd tussen publicatie en inwerkingtreding van het Kader leidde tot onvrede bij schippers.

Tot slot benoemt de BBZ dat er een RI&E (Risico-inventarisatie en -evaluatie) is geweest, waarover binnenkort meer informatie komt. Ook is er een man-over-boord-oefening geweest in het weekend van 10 en 11 mei, samen met de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). De BBZ komt ook hierover met meer informatie. 

Toelichting op Kader 2025

Een projectleider van de ILT geeft met een presentatie (zie bovenaan deze pagina) een toelichting op de totstandkoming van het Kader 2025, de inhoud hiervan en de gevolgen voor de eigenaren en/of schippers.

Tot slot geeft de projectleider aan dat er waarschijnlijk meer aanpassingen nodig zijn. Die kunnen ook meegenomen worden in de voorstellen die Nederland wil doen voor de aanpassing van het ES-TRIN in 2027/2028. De BBZ heeft laten weten dat zij 4 items aangepast wil zien. De ILT gaat hiernaar kijken. Het kan zijn dat deze al in het Kader 2025 komen, of in het toekomstige ES-TRIN. Zodra de ILT hierop meer zicht heeft, zal zij iedereen informeren.  

Op dit moment voert TNO onderzoek uit naar Dyneema-lijnen. De ILT roept op om oude Dyneema-lijnen aan te bieden zodat deze ook onderzocht kunnen. Hiervoor kunnen eigenaren/schippers een bericht sturen naar bruinevloot@ilent.nl.

Op basis van dit onderzoek komt er een nieuwe versie van het kader, waarover de ILT alle betrokkenen actief zal informeren.

Vragen en opmerkingen van aanwezigen

De meeste vragen komen na de presentatie, onder andere over: de ingangstermijn van het kader, het gebruik van Dyneema en het keuren van masten.

Aan het einde van de bijeenkomst bedankt een vertegenwoordiger van de ILT alle sprekers voor de toelichting en waar ze mee bezig zijn. Een verslag van deze bijeenkomst komt op de website van de ILT. Ook deelt de ILT de antwoorden van de vragen via haar website. Er waren in totaal 103 deelnemers.

De vertegenwoordiger van de ILT dankt ook de aanwezigen en prijst hun betrokkenheid bij de historische zeilvloot en alle ontwikkelingen. De ILT ziet dat het PVC en de BBZ bezig zijn om de veiligheid in de sector te verhogen, en is daar blij mee. De ILT werkt samen met het ministerie van IenW om de eisen meer in lijn te brengen met de ontwikkelingen in deze sector.

Heeft u vragen? Stuur deze aan bruinevloot@ilent.nl, ook voor uw specifieke situatie.

Aan Platform Veilige Chartervaart

Aan de BBZ

Aan de ILT

Inwerkingtreding Kader

Splitsers

Dyneema

Keuringseisen en -frequentie

Overige vragen