Nieuwsbrief voor examinatoren luchtvarenden (juni 2025).

Aanvragen voor piloten per 1 juni bij de ILT-Luchtvaartautoriteit

De werkzaamheden rond het brevetteren van piloten, luchtverkeersdienstverleners en onderhoudstechnici die Kiwa namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat uitvoerde, gaan per 1 juni 2025 over naar de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit). Als examinator krijgt u met deze overgang te maken.

Op de website van de ILT vindt u alle informatie over het aanvragen van brevetten voor piloten, vlieginstructeurs en alle documenten die u als examinator nodig heeft.

Vanaf vandaag (28 mei) kunnen piloten hun aanvragen bij de ILT-Luchtvaartautoriteit indienen, met behulp van nieuwe online aanvraagformulieren. Hierin kunnen ook de benodigde bijlagen geüpload worden. De oude Kiwa-formulieren zijn niet meer bruikbaar.

De ILT-Luchtvaartautoriteit neemt de aanvragen vanaf 10 juni in behandeling. De tussenliggende periode is nodig om de daadwerkelijke overgang te realiseren. Tijdens de overgang kunnen onvoorziene situaties ontstaan die invloed hebben op de doorlooptijd. Daarom moeten aanvragers tijdens de eerste periode na de overgang rekening houden met een langere doorlooptijd dan zij misschien gewend zijn.

Meer informatie over de overgang met antwoorden op de meestgestelde vragen.

Nieuwe formulieren

De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft de aanvraagformulieren die het Kiwa Register gebruikte gedigitaliseerd. Dat betekent dat u de aanvraagformulieren voortaan direct op de computer of tablet kunt invullen. Dit heeft een aantal voordelen: de formulieren leiden de aanvrager automatisch door de vragen heen, de aanvrager ziet zo veel mogelijk alleen relevante vragen en als iemand vragen vergeet te beantwoorden, verschijnt daarvan direct een melding. Dit voorkomt fouten in de aanvraag. Ook kan de aanvrager de benodigde bijlagen direct uploaden in het webformulier.

Het digitale formulier heeft gevolgen voor de manier waarop u misschien gewend was te werken. Het is namelijk niet meer mogelijk om met meerdere personen een aanvraag te ondertekenen. Voorheen vulde u als examinator vaak een deel van een formulier in, en plaatste u uw handtekening. De kandidaat deed dat vervolgens ook. Het deel dat u als examinator moet invullen is nu een aparte pdf-bijlage geworden. Zo kunt u uw deel invullen en ondertekenen zoals u gewend was en kan de aanvrager de bijlage uploaden bij de aanvraag.

Dit geldt voor de volgende formulieren:

U vindt deze bijlagen ook terug op de pagina met alle examinatorformulieren.

Website ILT-Luchtvaartautoriteit

De ILT heeft de indeling van het luchtvaartgedeelte op haar website aangepast. Dit was nodig om de informatie over het aanvragen van brevetten die eerder op de Kiwa-website stond een logische plek op de ILT-website te geven. Dit heeft ook gevolgen voor de informatie voor examinatoren. Deze vindt u voortaan hier: Examinatoren luchtvaart.

De ILT blijft de website de komende tijd verder verbeteren. Heeft u suggesties? Gebruik daarvoor dan het feedbackformulier dat binnenkort onder aan elke pagina te vinden is.

Loggen van vlieguren

In het verleden was niet eenduidig vastgelegd hoe exact vlieguren te loggen in diverse rollen.

Inmiddels is dat wel het geval. FCL.050 Recording of flight time biedt in combinatie met FCL.010 Definitions voldoende informatie om dat correct te kunnen doen. De informatiebladen Loggen van vlieguren vleugelvliegtuigen (A) en Loggen van vlieguren helikopters (H) komen hiermee te vervallen.

X-crediting van het IR gedeelte voor Single Pilot Single-Engine class ratings

Om te komen tot een verlenging of hernieuwde afgifte van IR privileges op SP-ME toestellen op basis van X-crediting (FCL Appendix 8) zal aanvullend altijd ook nog sectie 6 van het relevante Flight test Schedule (asymmetric flight) moeten worden geëxamineerd. Zie Appendix 9 Pass Marks (1).

Renewal IR privileges

Hernieuwde afgifte van IR privileges kan uitsluitend na het succesvol afronden van een proficiency check. (FCL.625 (c)

In geval van verlenging van IR privileges mag er een profcheck alternatief op het vliegtuig of een representatieve FNPT II of FFS worden afgelegd.

Bij een hernieuwde afgifte bestaat deze mogelijkheid niet. Deze moet dus altijd plaatsvinden op een vliegtuig.

Controleren van logboeken tijdens vaardigheidsproeven (skill tests)

De afgelopen jaren is gesteld dat een door een ATO of DTO afgegeven Training Completion Certificate garant stond voor het voldoen aan wettelijke minimum eisen. Hierdoor was controle hierop door een examinator niet meer nodig.

Echter in het FEM is opgenomen dat één van de taken van een examinator het controleren van het logboek van de kandidaat is om te kijken of aan de minimale vlieginstructie is voldaan. Zie hiervoor de diverse FEM modules onder 'Administration'.

IFR vliegen met een klasse 2 medical

Om met een klasse 2 medical IFR te mogen vliegen moet er een regel opgenomen zijn in het medisch certificaat:  IR checked. Dit moet dus gecontroleerd worden door de examinator als dit van toepassing is.