Overgang luchtvaarttaken van Kiwa naar de ILT-Luchtvaartautoriteit
De werkzaamheden rond het certificeren van piloten (FCL), medewerkers luchtruimbeheer (ATCO, FISO en ASO) en onderhoudstechnici (AML) in Nederland gaan op 1 juni 2025 over van Kiwa Register (Kiwa) naar de ILT-Luchtvaartautoriteit. Hieronder leest u wat de overdracht voor aanvragers en houders van brevetten en bevoegdheden betekent.
Let op: deze informatie geldt voor individuele aanvragers. Doet u namens uw bedrijf (meerdere) aanvragen voor piloten, medewerkers luchtruimbeheer en onderhoudstechnici, dan kunnen andere werkwijzen gelden. De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft de grote aanvragers hierover geïnformeerd. Heeft u hierover geen informatie ontvangen? Neem dan contact op met de ILT-Luchtvaartautoriteit via 088 - 489 00 00 of het contactformulier.
Overgangsperiode
Om de overgang van de luchtvaarttaken van Kiwa naar de ILT-Luchtvaartautoriteit mogelijk te maken is er een periode waarin er geen nieuwe aanvragen voor FCL, ATCO, FISO, ASO en AML behandeld kunnen worden. De overgangsperiode is nodig om lopende aanvragen bij Kiwa af te ronden en de ICT-systemen over te zetten.
Aanvragen die nog in behandeling zijn op 1 juni, draagt Kiwa over aan de ILT-Luchtvaartautoriteit. U hoeft hiervoor niets te doen. Communicatie over het besluit en de afgifte van het brevet of de bevoegdheid gebeurt vanaf dat moment vanuit de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Dien uw aanvraag bij Kiwa bij voorkeur in vóór maandag 12 mei. Lukt dat niet? Wacht dan tot 2 juni. U kunt uw aanvraag dan indienen via het webformulier van de ILT-Luchtvaartautoriteit (beschikbaar vanaf 2 juni).
Vanaf 12 mei neemt Kiwa geen nieuwe aanvragen meer in behandeling. Aanvragen die dan nog binnenkomen, stuurt Kiwa door naar de ILT-Luchtvaartautoriteit. Die start op 10 juni met de behandeling.
Advies:
Dien uw aanvraag vóór 12 mei in bij Kiwa.
Lukt dat niet? Wacht dan tot 2 juni. U kunt uw aanvraag dan indienen via het webformulier van de ILT-Luchtvaartautoriteit (beschikbaar vanaf 2 juni).
Let op: dient u uw aanvraag na 12 mei nog in bij Kiwa? Houd dan rekening met een aanzienlijk langere behandeltijd van uw aanvraag. De ILT-Luchtvaartautoriteit kan voor deze aanvragen gebruik maken van de mogelijkheid de wettelijke behandeltijd te verlengen tot 16 weken.
Vanaf maandag 2 juni kunt u de aanvragen voor piloten, medewerkers luchtruimbeheer en onderhoudstechnici indienen bij de ILT-Luchtvaartautoriteit. Dit gaat via webformulieren. Aanvragen die nog bij Kiwa in behandeling zijn, draagt Kiwa over aan de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Let op: de ILT-Luchtvaartautoriteit neemt uw aanvraag vanaf 10 juni in behandeling. Houd rekening met een langere doorlooptijd.
Vanaf 10 juni behandelt de ILT-Luchtvaartautoriteit de nieuwe aanvragen. De doorlooptijd kan door de overgang langer zijn dan u gewend was.
Verwachte doorlooptijd
Tijdens de overgang van Kiwa naar de ILT-Luchtvaartautoriteit is er een periode waarin behandeling van nieuwe aanvragen niet mogelijk is. Ook kunnen tijdens de overgang onvoorziene situaties ontstaan die invloed hebben op de doorlooptijd. Houd daarom tijdens en de eerste periode na de overgang rekening met een langere doorlooptijd dan u misschien gewend bent. De overheid moet volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) binnen 8 weken een besluit nemen over een aanvraag.
Wat gaat er veranderen in het aanvraagproces?
De PDF-aanvraagformulieren van Kiwa worden vervangen door online aanvraagformulieren op de ILT-website. Het invullen, toevoegen van bijlagen en verzenden van aanvragen doet u vanaf 2 juni digitaal.
Waar staan de nieuwe formulieren?
De formulieren vindt u vanaf 2 juni op het overzicht van aanvraagformulieren op de website van de ILT en op de informatiepagina’s over de betreffende aanvragen:
FCL: www.ilent.nl/brevet (link actief vanaf 2 juni 2025)
ATCO: www.ilent.nl/atco (link actief vanaf 2 juni 2025)
FISO: www.ilent.nl/fiso (link actief vanaf 2 juni 2025)
ASO: www.ilent.nl/aso (link actief vanaf 2 juni 2025)
AML: www.ilent.nl/aml (link actief vanaf 2 juni 2025)
Let op: de aanvraagformulieren van Kiwa zijn niet meer te gebruiken na de overgang.
Tarieven: geen btw
Op korte termijn blijven de tarieven voor de aanvragen gelijk. De ILT-Luchtvaartautoriteit brengt als overheidsorganisatie echter geen btw in rekening. Daarom hoeft u met ingang van 2 juni geen 21% btw te betalen over uw aanvragen voor FCL, ATCO, FISO, ASO en AML. De ILT wil dat de tarieven kostendekkend zijn, en gaat de tarieven hierop beoordelen. Dat kan betekenen dat de tarieven in de toekomst wijzigen.
Contact met de ILT
De ILT-Luchtvaartautoriteit is onderdeel van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
U kunt contact opnemen via:
Telefoon:088 - 489 00 00 (werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur).
Hieronder vindt u vragen en antwoorden over de manier waarop u uw aanvraag indient bij de ILT-Luchtvaartautoriteit.
U doet uw aanvraag bij de ILT-Luchtvaartautoriteit via een webformulier. Het invullen, bijvoegen van bijlagen en verzenden doet u vanaf 2 juni digitaal. De formulieren vindt u vanaf 2 juni op het overzicht van aanvraagformulieren op de website van de ILT en op de informatiepagina’s over de betreffende aanvragen:
FCL: www.ilent.nl/brevet (link actief vanaf 2 juni 2025)
ATCO: www.ilent.nl/atco (link actief vanaf 2 juni 2025)
FISO: www.ilent.nl/fiso (link actief vanaf 2 juni 2025)
ASO: www.ilent.nl/aso (link actief vanaf 2 juni 2025)
AML: www.ilent.nl/aml (link actief vanaf 2 juni 2025)
U voegt de benodigde bijlagen digitaal toe aan uw aanvraag met het webformulier. Het is mogelijk om grote bestanden toe te voegen. Het is belangrijk dat u alle benodigde bijlagen digitaal bij de hand heeft om uw aanvraag te voltooien. Tussentijds opslaan en afsluiten om later verder te gaan met de aanvraag, is niet mogelijk.
U vindt een overzicht van de benodigde bijlagen vanaf 2 juni op de website van de ILT-Luchtvaartautoriteit bij de informatie over de betreffende certificaten.
De bijlagen die u moet toevoegen, zijn verplicht volgens de nationale en internationale regels. U moet dus dezelfde bijlagen toevoegen als u nu gewend bent. In sommige gevallen moet u een extra verklaring uploaden bij uw aanvraag. Dit is bijvoorbeeld nodig als de ILT-Luchtvaartautoriteit ook de handtekening van een examinator of instructeur nodig heeft bij uw aanvraag. Op het digitale formulier kan slechts 1 persoon ondertekenen.
Vanaf 2 juni vindt u op de website van de ILT een overzicht van de bijlagen die u nodig heeft. Kijk daarvoor op de informatiepagina van het certificaat dat u aanvraagt. Verzamel alle bijlagen digitaal voordat u aan de aanvraag begint.
Ja, voorlopig blijft de ILT-luchtvaartautoriteit de AML-logboeken van KIWA accepteren. Vanaf 2 juni zijn er nieuwe AML-logboeken als download beschikbaar in het format van de ILT. Als u een nieuw AML-logboek begint, kunt u vanaf dat moment een ILT-logboek gebruiken.
De webformulieren hebben een aantal voordelen: ze leiden u door de vragen heen, u ziet zo veel mogelijk alleen relevante vragen en als u vragen vergeet te beantwoorden, krijgt u daarvan direct een melding. Dit voorkomt fouten in de aanvraag. U kunt de benodigde bijlagen uploaden in het webformulier. Na het indienen van de aanvraag krijgt u hiervan direct een bevestiging op het emailadres dat u bij de aanvraag heeft opgegeven.
Wilt u zelf achteraf nog iets wijzigen aan de aanvraag? Neem dan contact op met ons op via 088 - 489 00 00 of de ILT-contactpagina.
Als de behandelaar vragen heeft over de inhoud van uw aanvraag of de bijlagen die u geüpload heeft, neemt deze per mail of telefoon contact met u op.
Op het webformulier kunt u aangeven waar de factuur naartoe verzonden moet worden. Het is belangrijk dat u hierbij de juiste factuurgegevens invult. En dat u een machtiging van uw werkgever als bijlage toevoegt als deze de rekening betaalt.
Als uw werkgever betaalt, start de behandeling van de aanvraag direct. De ILT-Luchtvaartautoriteit wacht in dit geval niet totdat de betaling binnen is. Uw werkgever krijgt aan het einde van de maand een factuur voor alle aanvragen.
Betaalt u de rekening zelf, dan krijgt u een betaalverzoek en start de behandeling van uw aanvraag zodra de ILT-Luchtvaartautoriteit uw betaling binnen heeft.
Nee, de ILT-Luchtvaartautoriteit kent geen express-service of spoedservice. Alle aanvragen zijn voor de ILT gelijk en worden met dezelfde prioriteit afgehandeld. Wel werkt de ILT-Luchtvaartautoriteit aan een efficiënter proces, waardoor de behandeltijd in de toekomst mogelijk wordt versneld. Om de doorlooptijd te verkorten is het aan te raden om uw aanvraag op tijd en compleet in te dienen. Maak hierbij gebruik van de informatie over de betreffende certificaten die vanaf 2 juni op de website van de ILT beschikbaar is.
Normaal gesproken stuurt de ILT-Luchtvaartautoriteit uw brevet of certificaat via de post. Maar u kunt deze ook ophalen. Hiervoor moet u van tevoren een afspraak maken. Neemt u hiervoor contact met ons op via 088 - 489 00 00 of de ILT-contactpagina. Het afhaaladres is:
ILT-Luchtvaartautoriteit
Kingsfordweg 1
1043 GN Amsterdam
(Gebouw van de Belastingdienst).