De ILT-Luchtvaartautoriteit kan wegens drukte op dit moment geen persoonlijke statusvragen beantwoorden.
Overgang luchtvaarttaken van Kiwa naar de ILT-Luchtvaartautoriteit
De werkzaamheden rond het certificeren van piloten (FCL), medewerkers luchtruimbeheer (ATCO, FISO en ASO) en onderhoudstechnici (AML) in Nederland zijn per 1 juni 2025 overgegaan van Kiwa Register (Kiwa) naar de ILT-Luchtvaartautoriteit. Hieronder leest u wat de overdracht voor aanvragers en houders van brevetten en bevoegdheden betekent.
Als u een aanvraag heeft ingediend bij Kiwa, dan neemt de ILT-Luchtvaartautoriteit uw aanvraag verder in behandeling. Kiwa heeft daarvoor alle openstaande aanvragen doorgestuurd naar de ILT-Luchtvaartautoriteit. Deed u een aanvraag bij Kiwa, maar heeft u nog geen factuur ontvangen voor uw aanvraag? Dan ontvangt u deze binnenkort van de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Houd rekening met een langere doorlooptijd dan u misschien gewend bent.
Om alle aanvragen zo snel mogelijk te kunnen behandelen, beantwoordt de ILT-Luchtvaartautoriteit momenteel geen vragen over de status van uw aanvraag. Bedankt voor uw begrip.
Informatie en aanvraagformulieren
Op deze website vindt u vanaf nu alle informatie over brevetten en certificaten luchtvaart, inclusief aanvraagformulieren. Deze informatie is ook beschikbaar in het Engels:individual licences. Lees ook onderstaande informatie voordat u contact met de ILT-Luchtvaartautoriteit opneemt met eventuele vragen.
Overgangsperiode
Om de overgang van de luchtvaarttaken van Kiwa naar de ILT-Luchtvaartautoriteit mogelijk te maken was er een korte periode waarin er geen nieuwe aanvragen voor FCL, ATCO, FISO, ASO en AML behandeld konden worden. De overgangsperiode was nodig om lopende aanvragen bij Kiwa af te ronden en de ICT-systemen over te zetten.
Aanvragen die nog in behandeling waren bij Kiwa, heeft Kiwa overgedragen aan de ILT-Luchtvaartautoriteit. Communicatie over het besluit en de afgifte van het brevet of de bevoegdheid gebeurt vanuit de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Verwachte doorlooptijd
Sinds 10 juni behandelt de ILT-Luchtvaartautoriteit de nieuwe aanvragen. Houd tijdens de eerste periode na de overgang rekening met een langere doorlooptijd dan u misschien gewend bent.
De pdf-aanvraagformulieren van Kiwa zijn vervangen door online aanvraagformulieren op de ILT-website. Het invullen, toevoegen van bijlagen en verzenden van aanvragen doet u digitaal.
Waar staan de nieuwe formulieren?
De formulieren vindt u op het overzicht van aanvraagformulieren op de website van de ILT en op de informatiepagina’s over de betreffende aanvragen:
Let op: De ILT-Luchtvaartautoriteit accepteert geen oude Kiwa-formulieren.
Tarieven: geen btw
Op korte termijn blijven de tarieven voor de aanvragen gelijk. De ILT-Luchtvaartautoriteit brengt als overheidsorganisatie echter geen btw in rekening. Daarom hoeft u sinds 1 juni geen 21% btw te betalen over uw aanvragen voor FCL, ATCO, FISO, ASO en AML. De ILT wil dat de tarieven kostendekkend zijn, en gaat de tarieven hierop beoordelen. Dat kan betekenen dat de tarieven in de toekomst wijzigen.
Contact met de ILT
De ILT-Luchtvaartautoriteit is onderdeel van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
U kunt contact opnemen via:
Telefoon:088 - 489 00 00 (werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur).
Om alle aanvragen zo snel mogelijk te kunnen behandelen, beantwoordt de ILT-Luchtvaartautoriteit momenteel geen vragen over de status van uw aanvraag. Bedankt voor uw begrip.
Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u vragen en antwoorden over de manier waarop u uw aanvraag indient bij de ILT-Luchtvaartautoriteit.
U doet uw aanvraag bij de ILT-Luchtvaartautoriteit via een webformulier. Het invullen, bijvoegen van bijlagen en verzenden doet u digitaal. De formulieren vindt u in het overzicht van aanvraagformulieren op de website van de ILT en op de informatiepagina’s over de betreffende aanvragen:
Op de informatiepagina's vindt u ook een lijst met bijlagen die nodig zijn voor uw aanvraag.
U voegt de benodigde bijlagen digitaal toe aan uw aanvraag met het webformulier. Het is mogelijk om grote bestanden toe te voegen. Het is belangrijk dat u alle benodigde bijlagen digitaal bij de hand heeft om uw aanvraag te voltooien. Tussentijds opslaan en afsluiten om later verder te gaan met de aanvraag, is niet mogelijk.
U vindt een overzicht van de benodigde bijlagen op de website van de ILT-Luchtvaartautoriteit bij de informatie over de betreffende brevetten en certificaten:
De bijlagen die u moet toevoegen zijn verplicht volgens de nationale en internationale regels. U moet dus dezelfde bijlagen toevoegen als u gewend was. In sommige gevallen moet u een extra verklaring uploaden bij uw aanvraag. Dit is bijvoorbeeld nodig als de ILT-Luchtvaartautoriteit ook de handtekening van een examinator of instructeur nodig heeft bij uw aanvraag. Op het digitale formulier kan slechts 1 persoon ondertekenen. Deze extra formulieren staan op de pagina’s voor examinatoren.
Op de website van de ILT staat een overzicht van de bijlagen die u nodig heeft. Kijk daarvoor op de informatiepagina van het certificaat dat u aanvraagt. Verzamel alle bijlagen digitaal voordat u aan de aanvraag begint.
In sommige gevallen heeft u een machtigingsofrmulier nodig, bijvoorbeeld als u aanvraagt, maar uw werkgever betaalt. Of als uw werkgever namens u aanvraagt. Gebruik daarvoor het machtigingsformulier.
Ja, voorlopig blijft de ILT-luchtvaartautoriteit de AML-logboeken van KIWA accepteren. Er zijn nieuwe AML-logboeken als download beschikbaar in het format van de ILT. Als u een nieuw AML-logboek begint, kunt u vanaf dat moment een ILT-logboek gebruiken.
De webformulieren hebben een aantal voordelen: ze leiden u door de vragen heen, u ziet zo veel mogelijk alleen relevante vragen en als u vragen vergeet te beantwoorden, krijgt u daarvan direct een melding. Dit voorkomt fouten in de aanvraag. U kunt de benodigde bijlagen uploaden in het webformulier. Na het indienen van de aanvraag krijgt u hiervan direct een bevestiging op het emailadres dat u bij de aanvraag heeft opgegeven.
Wilt u zelf achteraf nog iets wijzigen aan de aanvraag? Neem dan contact op met ons op via 088 - 489 00 00 of de ILT-contactpagina.
Als de behandelaar vragen heeft over de inhoud van uw aanvraag of de bijlagen die u geüpload heeft, neemt deze per mail of telefoon contact met u op.
Op het webformulier kunt u aangeven waar de factuur naartoe verzonden moet worden. Het is belangrijk dat u hierbij de juiste factuurgegevens invult. En dat u een machtiging als bijlage toevoegt als uw werkgever de rekening betaalt.
Als uw werkgever betaalt, start de behandeling van de aanvraag direct. De ILT-Luchtvaartautoriteit wacht in dit geval niet totdat de betaling binnen is. Uw werkgever krijgt aan het einde van de maand een factuur voor alle aanvragen.
Betaalt u de rekening zelf, dan krijgt u een betaalverzoek en start de behandeling van uw aanvraag zodra de ILT-Luchtvaartautoriteit uw betaling binnen heeft.
Nee, de ILT-Luchtvaartautoriteit kent geen express-service of spoedservice. Alle aanvragen zijn voor de ILT gelijk en worden met dezelfde prioriteit afgehandeld. Wel werkt de ILT-Luchtvaartautoriteit aan een efficiënter proces, waardoor de behandeltijd in de toekomst mogelijk wordt versneld. Om de doorlooptijd te verkorten is het aan te raden om uw aanvraag op tijd en compleet in te dienen. Maak hierbij gebruik van de informatie over de betreffende brevetten en certificaten die op de website van de ILT beschikbaar is.
Op de informatiepagina's vindt u een lijst met bijlagen die nodig zijn voor uw aanvraag.
Normaal gesproken stuurt de ILT-Luchtvaartautoriteit uw brevet of certificaat via de post. Maar u kunt deze ook ophalen. U krijgt telefonisch bericht zodra het document klaar ligt om op te halen.
Het afhaaladres is:
ILT-Luchtvaartautoriteit
Kingsfordweg 1
1043 GN Amsterdam
(Gebouw van de Belastingdienst)