Basisvoorwaarden voor afgifte van een exploitatievergunning luchtvaartmaatschappij

In EEG-verordening 1008/2008 staan de economische en technische eisen waaraan een onderneming moet voldoen om in aanmerking te komen voor verlening en handhaving van exploitatievergunningen en bewijzen voor luchtvaartmaatschappijen. De exploitatievergunning geeft aan of de onderneming financieel en bedrijfsmatig in staat wordt geacht luchtvervoer te verzorgen.

Basisvoorwaarden

De exploitatievergunning wordt afgegeven als aan de volgende basisvoorwaarden is voldaan:

  1. De onderneming is in Nederland gevestigd (Principal Place of Business);
  2. De onderneming heeft een door Nederland afgegeven Air Operator Certificate;
  3. De onderneming beschikt over 1 of meer luchtvaartuigen via eigendom of dry lease;
  4. Het hoofdbedrijf van de onderneming is het verrichten van luchtdiensten (Air Services), eventueel in combinatie met andere commerciële exploitatie van luchtvaartuigen of onderhoud en/of reparatie van luchtvaartuigen;
  5. De ondernemingsstructuur is transparant en stelt de ILT in staat om de verordening toe te passen, in het bijzonder op het gebied van eigendom en zeggenschap;
  6. De onderneming is eigendom van Lidstaten en/of van onderdanen van Lidstaten. Die Lidstaten of onderdanen hebben daadwerkelijk zeggenschap over de onderneming;
  7. De onderneming voldoet aan de vereiste financiële condities;
  8. De onderneming voldoet aan de eisen van verzekering;
  9. De onderneming voldoet aan de eisen van betrouwbaar bestuur.

Een in de Europese Unie gevestigde onderneming mag alleen passagiers, post en/of vracht tegen vergoeding en/of als chartervlucht door de lucht vervoeren, als haar de desbetreffende exploitatievergunning is verleend.

Checklist toe te voegen documenten

U moet de volgende documenten bij uw aanvraag voegen. Documenten die nog niet beschikbaar zijn mogen in concept worden aangeleverd. Als de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag kan de inspectie besluiten de aanvraag niet te behandelen (overeenkomstig de Awb artikel 4:5). Op de datum van afgifte van de exploitatievergunning moet getoond kunnen worden dat de definitieve documenten geldig zijn.

  • Statuten van de onderneming.
  • Uittreksel Kamer van Koophandel.
  • Overzicht van bestuurders (natuurlijke personen)
  • Overzicht van aandeelhouders (natuurlijke personen)
  • Overzicht van onderneming(en) met controleparticipatie.
  • Kopie Verklaring van geen bezwaar Ministerie van Justitie
  • Bijzonderheden over de bestaande en geplande financieringsbronnen (zoals investeerders) met een door accountants gecontroleerde (openings)balans, voorzien van bewijsstukken met betrekking tot gestort kapitaal, leningen, (bank)garanties e.d.
  • Bijzonderheden over de financiering van de aankoop/huur van luchtvaartuigen met, in het geval van huur, de (concept) contractvoorwaarden.
  • (concept) eigendomsbewijzen luchtvaartuig of huur/leasecontracten.
  • (concept) verzekeringsbewijzen.
  • Bedrijfsplan voor de eerste drie jaar plus onderzoeksrapport van onafhankelijke accountant, met beoordelingsverklaring, waarin opgenomen: 
    • Het meest recente interne verslag over de bedrijfsvoering en, indien beschikbaar, door accountants gecontroleerde rekeningen over het voorgaande boekjaar.
    • Een balansraming, met een winst- en verliesrekening over de komende drie jaar.
    • De basis voor de geraamde uitgaven en ontvangsten voor posten zoals brandstof, tarieven, lonen, onderhoud, afschrijvingen, wisselkoersschommelingen, luchthavenrechten, luchtnavigatieheffingen, grondafhandelingskosten, verzekering enz.
    • Prognoses inzake vervoer/ontvangsten onderbouwd met afschriften van contracten met derden.
    • Bijzonderheden over de aanloopkosten tijdens de periode die loopt van het indienen van de aanvraag tot het begin van de exploitatie en een toelichting over de voorgenomen wijze van financiering van deze kosten.
    • Geraamde cashflow en liquiditeitsplannen voor de eerste drie exploitatiejaren.

Beslistermijn ILT

De ILT neemt een besluit over de aanvraag uiterlijk 3 maanden nadat alle vereiste inlichtingen zijn verstrekt.

Gegevens onderneming

De exploitatie van luchtdiensten (een vlucht of een reeks vluchten waarop tegen betaling en/of als chartervlucht passagiers, vracht en/of post worden vervoerd) wordt geacht het hoofdbedrijf van een onderneming te vormen, indien dat genoegzaam is af te leiden uit het feit dat:

  • in de statuten is vastgelegd dat de exploitatie van luchtdiensten het hoofddoel is, en
  • de onderneming de leiding heeft bij de planning en organisatie van de vervoersactiviteiten en ten opzichte van de passagiers en verladers contractueel verantwoordelijk is voor de feitelijke uitvoering van de vervoersdiensten.

Vervoer onder ACMI (Aircraft-Crew-Maintenance-Insurance) contracten voor andere luchtvaartmaatschappijen (“wet lease-out”) moet voldoen aan de eisen van hoofdbedrijf, zolang het niet de enige operaties van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij betreft en de luchtvaartmaatschappij op grond van het contract de feitelijke operationele leiding bij de vervoersdiensten houdt.

Rechtsvorm

De rechtsvorm van de onderneming (aanvrager) moet in Nederland zijn toegestaan. Bij de aanvraag moeten de statuten van de onderneming worden meegestuurd en ook een kopie van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

Hoofdzetel en statutaire zetel

Een aanvrager moet zijn hoofdzetel en, voor zover van toepassing, zijn statutaire zetel hebben in de lidstaat die verantwoordelijk is voor de afgifte van de vergunning. Dit is de plaats waar de voornaamste financiële functies en operationele controle worden uitgeoefend (Principal place of business). 

Aandelen (ownership)

De onderneming moet voor meer dan 50 procent in handen zijn van onderdanen van EU lidstaten. De aanvrager verstrekt bijzonderheden over de individuele aandeelhouders, waaronder:

  • hun nationaliteit
  • de soorten aandelen
  • de statuten
  • Bewijzen van aandelen en/of certificaten die recht geven om deel te nemen aan besluitvorming of recht geven op winsten, of resterende middelen bij liquidatie.

Daadwerkelijke zeggenschap (control)

De onderneming moet daadwerkelijk door onderdanen van EU lidstaten worden gecontroleerd. Dit inclusief alle relaties gebaseerd op rechten, overeenkomsten of andere middelen die, afzonderlijk of tezamen de mogelijkheid bieden om rechtstreeks of indirect een beslissende invloed uit te oefenen op een onderneming.

De beoordeling van de daadwerkelijke zeggenschap geschiedt aan de hand van een nadere toetsing van de elementen van de definitie van artikel 4 lid f van de Verordening. Daarbij zal in het bijzonder aansluiting worden gezocht bij de interpretatie van de Europese Commissie, zoals deze is vervat in de bekendmaking van 2 maart 1998, PB 1998, C 66/1. Nagegaan zal worden of een controleparticipatie zich niet alsnog buiten handen van EG-lidstaten of onderdanen bevindt.

Bij het onderzoek naar daadwerkelijke zeggenschap wordt ook rekening gehouden met de schaal van de uit derde landen afkomstige investeringen alsook met de verdeling van de aandelen binnen elke aandeelhoudersgroep, of de verhouding van het gestort kapitaal door Europese ingezetenen en de middelen of (financiële) faciliteiten die direct of indirect worden ingebracht door niet Europese partijen. De bedrijfsvoering van de luchtvaartmaatschappij mag niet afhankelijk zijn van faciliteiten van personen of ondernemingen uit derde landen.

Ondernemingsstructuur

Indien de onderneming deel uitmaakt van een groep van ondernemingen, verstrekt de aanvrager inlichtingen over de onderlinge banden. De aanvrager verstrekt verder bijzonderheden over iedere onderneming die een overheersende invloed kan uitoefenen of van de vennootschap die in laatste instantie houdstermaatschappij is (moederonderneming).

Deze bijzonderheden omvatten inlichtingen over de individuele aandeelhouders van deze ondernemingen, waaronder hun nationaliteit en de soorten aandelen. Dit inclusief aandelen en/of certificaten die recht geven om deel te nemen aan besluitvorming of recht geven op winsten c.q. resterende middelen bij liquidatie.

De aanvrager dient een transparante ondernemingsstructuur te schetsen en de Inspectie in staat te stellen de verordening toe te passen, in het bijzonder op het gebied van eigendom en zeggenschap.

Ook nadat de vergunning is verleend, of indien de Commissie daarom vraagt, moet een luchtvaartmaatschappij het bewijs kunnen leveren dat zij blijvend voldoet aan bovengenoemde voorwaarden voor eigendom en zeggenschap.

Financiële voorwaarden

Een luchtvaartmaatschappij moet aan bepaalde voorwaarden voldoen met betrekking tot het beginkapitaal, de bedrijfsuitgaven, de financiële verplichtingen, het aantal zitplaatsen van de luchtvaartuigen waarmee zij zal vliegen, enzovoort. De onderneming dient een door een onafhankelijke accountant gecontroleerde (openings)balans te verstrekken, waaruit blijkt dat het minimale vereiste bedrijfsvermogen bij de start van de operatie daadwerkelijk aanwezig is. Verder dient de aanvrager bij de balans bijzonderheden te verstrekken over de bestaande en geplande financieringsbronnen, en in het bijzonder de herkomst van de investeringen.

Vergunning met beperkingen

De verordening maakt ten aanzien van het beginkapitaal onderscheid tussen exploitatievergunningen met een beperking voor vluchten tot 19 passagiers of 10 ton startgewicht (categorie B) en exploitatievergunningen zonder deze beperking (categorie A). Voor exploitatievergunningen van de categorie B hoeft geen bedrijfsplan te worden overlegd indien het beschikbare netto kapitaal ten minste 100.000 euro bedraagt. Het netto kapitaal is het verschil tussen bezittingen en schulden. Voor het bepalen van het beschikbare netto kapitaal worden bepaalde soorten activa in mindering gebracht die niet snel verkocht kunnen worden of als onderpand kunnen dienen, zonder hierbij de bedrijfsvoering te schaden.

Bedrijfsplan

Bij aanvraag van een exploitatievergunning categorie A, of een exploitatievergunning categorie B die niet voldoet aan de vrijstelling, dient een bedrijfsplan te worden ingediend voor ten minste de eerste drie jaar van de exploitatie, aangevuld met inlichtingen volgens Bijlage I van de verordening.

Het bedrijfsplan dient realistisch te zijn en voldoende inzicht te geven in de omvang van uitgaven in relatie tot het type toestel en de operatie, het marktpotentieel en de vervoersprognoses, de bestaande en potentiële verbintenissen, de begrote reële exploitatiekosten en risicodekkingen, de duurzame financieringsbronnen, routerechten, de voorbereidingstijd voor de vervoersdiensten, de managementcapaciteit, de controle op kosten en onvoorziene tegenvallers, enz. Als start van de exploitatie geldt het moment waarop uitgaven ontstaan zoals omschreven in punt 1.3 in bijlage I van de Verordening.

Het bedrijfsplan dient door een onafhankelijke accountant te zijn beoordeeld, dit aan te tonen door middel van een onderzoeksrapport met beoordelingsverklaring volgens de NIVRA “Nadere voorschriften Controle- en overige standaarden” (NV COS, voorheen RAC) sectie 3400: "Onderzoek van toekomstgerichte financiële informatie". Voor zover het onderzoeksrapport niet genoegzaam aantoont dat wordt voldaan aan de vermogensvoorwaarde, dan wel dat er twijfel is over de realistische waarde van de veronderstellingen die aan de elementen van het bedrijfsplan ten grondslag liggen, zal aanvullende informatie worden verlangd in de vorm van bewijsstukken over de financiering of bestaande en potentiële verbintenissen. Ook kan van de onderneming worden gevraagd een bankgarantie of andere afdoende financiële verklaring te overleggen, ter waarde van het vereiste minimum vermogen.

Tot de verbintenissen behoren gesloten (lease) overeenkomsten, intentieverklaringen, Memoranda of Understanding, maar ook uit voorzieningen voor belastingen, sociale premies enz. Voor de prognoses moet daarbij worden uitgegaan van zeker gestelde inkomsten, ofwel inkomsten gebaseerd op afgesloten contracten. Voor de genoemde beoordeling van de realistische waarde van de veronderstellingen die aan het bedrijfsplan ten grondslag liggen, zal zonodig gebruik worden gemaakt van gegevens van vergelijkbare operaties in de sector. Indien de luchtvaartmaatschappij onderdeel uitmaakt van een groter ondernemingsverband, wordt nagegaan of zij in voldoende mate zelfstandig kan beschikken over het vereiste bedrijfsvermogen.

Te verstrekken inlichtingen

De luchtvaartmaatschappij of de concernonderneming zullen dan gevraagd worden alle in dit verband relevante inlichtingen verstrekken over:

  • de financiële verplichtingen van de luchtvaartmaatschappij ten opzichte van de concernonderneming en de partners binnen de concernonderneming;
  • de inkomsten en uitgaven die uit de deelname aan het concern worden gegenereerd;
  • de financieringsbronnen waaruit eventueel blijkt dat de concernonderneming garant staat voor het volgens lid 1 vereiste bedrijfsvermogen;
  • de zeggenschap van de verantwoordelijke bestuurders en functionarissen van de luchtvaartmaatschappij (Chief Executive Officer, de postholders voor de verschillende functies) over de middelen die nodig zijn voor de verbintenissen en de wettelijke verplichtingen die de onderneming moet nakomen.

De gegevens voor het bedrijfsplan en financiële prognoses hoeven niet te worden bijgevoegd bij aanvragen voor een beperkte exploitatievergunning (type B). Hier volstaat een gecontroleerde balansopstelling met vermelding van financieringsbronnen en bewijsstukken van gestort kapitaal.

Verklaring omtrent het gedrag

Verklaring omtrent het gedrag Voor de toepassing van artikel 7 van de Verordening wordt gevraagd een recente Verklaring van geen bezwaar te overleggen die bij de oprichting van de onderneming is verkregen van het Ministerie van Justitie, of een recente Verklaring Omtrent Gedrag voor Rechtspersonen of Natuurlijke personen. Informatie kunt u verkrijgen bij:

Ministerie van Justitie

Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG)

Postbus 16115 2500 BC Den Haag

frontdesk.dbz@minjus.nl

 tel. 070 370 7234

Beoordeling draagkracht

De beoordeling naar de draagkracht van ondernemingen die tot een concern behoren, geschiedt binnen de termen van het ondernemingsrecht, in het bijzonder artikel 2:24a-c BW.

Op grond van artikel 5 van de verordening zal worden nagegaan of de onderneming bij start van de exploitatie voldoende kapitaal heeft voor het daadwerkelijk kunnen uitoefenen van feitelijk luchtvervoer. Hierbij wordt uitgegaan van de vaste en bedrijfsuitgaven die voortvloeien uit de exploitatie volgens het bedrijfsplan, en die op realistische onderstellingen zijn gebaseerd, en de bestaande en potentiële verbintenissen.

Het ministerie heeft dit kapitaal vertaald naar een minimaal vereist bedrijfsvermogen waarbij 1/4 deel van de geprognosticeerde uitgaven per jaar wordt gedekt door het beschikbare netto kapitaal (free assets). Het beschikbare netto kapitaal (free assets) wordt bepaald door het netto kapitaal te verminderen met bepaalde soorten activa die niet snel verkocht kunnen worden of als onderpand kunnen dienen, zonder hierbij de bedrijfsvoering te schaden.

OPEX ratio

Deze opex ratio (operational expenses) betreft de kapitaalbuffer voor de dekking van de gemiddelde uitgaven voor 3 maanden operatie (1/4 van de jaaruitgaven). Aan het criterium van een minimaal vereist bedrijfsvermogen zal in beginsel zijn voldaan indien de beoordeling van de opex-ratio een getal van 1 of lager oplevert (zie bijlage voor rekenmethoden).

Liquiditeit

Naast een minimaal vereist bedrijfsvermogen zal een positief oordeel moeten bestaan over de cashflow en liquiditeitsplannen. Ter beoordeling van de kasbuffer zal uit een zogeheten Debt Service Coverage Ratio (DSCR) analyse moeten blijken of de onderneming over voldoende liquide middelen beschikt. Uit deze analyse dient dan een positieve uitkomst met een getal van 1 en hoger te komen.

Verzekering

Een luchtvaartmaatschappij dient met het oog op ongevallen, met name ten aanzien van passagiers, vracht en derden tegen wettelijke aansprakelijkheidrisico's te zijn verzekerd. De minimum verzekeringseisen zijn vastgelegd in de verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004 betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen en de verordening (EG) nr. 2027/97 van de Raad van 9 oktober 1997 (Verdrag van Montreal, per 13 mei 2002 gewijzigd met verordening (EG) nr. 889/2002) Bij vervoer van post moet dit aanvullend zijn verzekerd. De aanvrager verstrekt afschriften van verzekeringsbewijzen.

Luchtvaartuigen

De luchtvaartmaatschappij moet één of meer luchtvaartuigen ter beschikking hebben krachtens geldige titel (eigendom of dry lease overeenkomst). De aanvrager verstrekt bijzonderheden over de financiering van de aankoop/huur van luchtvaartuigen met afschriften van de eigendomsbewijzen van de luchtvaartuigen of de huur/ leasecontracten met contractvoorwaarden.

Registratie in Nederland

De te gebruiken luchtvaartuigen dienen ingeschreven te zijn in het Nederlandse luchtvaartuigregister. Slechts in tijdelijke gevallen kan hiervan ontheffing worden verleend.

Vluchtuitvoering

Als geregeld luchtvervoer wordt gezien: een reeks van verkeersvluchten, waaraan het publiek kan deelnemen en welke worden uitgevoerd ten behoeve van het verkeer tussen twee of meer plaatsen, hetzij in overeenstemming met een gepubliceerde dienstregeling, hetzij met een zodanige regelmaat of frequentie, dat zij een duidelijk herkenbare systematische reeks vormen.

De luchtvaartmaatschappij verkrijgt toegang tot routes voor geregelde en niet-geregelde luchtdiensten binnen de Europese Gemeenschap. De exploitatievergunning verleent op zich geen rechten van toegang tot specifieke routes of markten buiten de Europese Gemeenschap. Voor geregelde en niet-geregelde luchtdiensten buiten de Europese Gemeenschap kunnen aparte route- of chartervergunningen nodig zijn. Meer informatie hierover kunt u verkrijgen bij:

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Directoraat Generaal Luchtvaart en Maritieme zaken

Directie Luchtvaart Afdeling Marktordening

Postbus 90771 2509 LT Den Haag

Geheimhouding gegevens

De ILT hecht er belang aan dat vergunninghouders er op kunnen vertrouwen dat zorgvuldig wordt omgegaan met de, specifiek met het oog op de vergunningaanvraag, verstrekte informatie. Op grond van diverse wetgeving, zoals de Wet Open Overheid en de Algemene wet inzake rijksbelastingen, kan de ILT echter verplicht zijn informatie uit het aanvraagdossier aan derden te verstrekken.

Informatie aan andere overheidsinstellingen die wettelijk wordt gevraagd, zoals op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, zal in beginsel altijd worden verstrekt zonder de aanvrager te informeren. Deze gegevens blijven onder de geheimhouding vallen.

De informatieplicht in verband met de Wet Open Overheid kan achterwege blijven indien dit bedrijfs- en fabricagegegevens betreffen die vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld of die betrekking hebben op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. De aanvrager wordt daarom geadviseerd per dossierstuk expliciet aan te gegeven of de informatie vertrouwelijk moet worden behandeld. Informatie zal pas worden verstrekt nadat de aanvrager is geïnformeerd.

Rekenmethoden

In deze toelichting wordt gebruik gemaakt van definities zoals vastgelegd in de “Handleiding Jaarrekeningen” van de Kamer van Koophandel.

Netto kapitaal

Voor het bepalen van het netto kapitaal wordt het balanstotaal (vaste en vlottende activa) verminderd met vreemd vermogen in de vorm van langlopende en kortlopende schulden inclusief handelscrediteuren en voorzieningen. Vreemd vermogen in de vorm van leningen van aandeelhouders of houdermaatschappijen waarbij de aflossing is achtergesteld ten opzichte van alle overige schuldeisers mag tot het netto kapitaal worden gerekend, voor zover de debt ratio, in deze het totaal aan vreemd vermogen gedeeld door het totaal aan eigen vermogen, lager blijft dan 1,0. Bij een hogere debt ratio zal in verhouding meer eigen vermogen beschikbaar moeten komen.

Voorbeeldschema voor het bepalen van het netto kapitaal
Netto kapitaal Debt Ratio
Vaste en vlottende activa Balanstotaal Vreemd vermogen
Voorziening -/- Langlopende schulden
Langlopende schulden -/- Kortlopende schulden
Kortlopende schulden -/- Achtergestelde lening
Handelscrediteuren -/-

Garanties, obligaties, en dergelijken

=<1

Nog toe te wijzen passiva -/- Eigen vermogen
Netto kapitaal Gestort en opgevraagd kapitaal
Inclusief achtergestelde lening Agio en dergelijke

Beschikbare netto kapitaal

Het beschikbare netto kapitaal (free assets) wordt bepaald door het netto kapitaal te verminderen met bepaalde soorten activa die niet snel verkocht kunnen worden of als onderpand kunnen dienen, zonder hierbij de bedrijfsvoering te schaden. Dit geeft een indicatie van de leenkracht van de onderneming. Aan de andere kant kunnen er (vlottende) activa bestaan die niet uit de balans blijken die bij het netto kapitaal kunnen worden opgeteld. Het resultaat van de winst- en verliesrekening over het lopende boekjaar wordt meegenomen wanneer het een reeds bestaande onderneming betreft. Nog niet gerealiseerde resultaten mogen niet worden meegenomen. Bij charteroperaties mogen vooruitbetaling, of dekkingsbijdragen, mits daadwerkelijk gestort, worden bijgeteld.

Voorbeeldschema voor de berekening van het beschikbare netto kapitaal
Beschikbare netto kapitaal Netto kapitaal
Goodwill en andere niet tastbare activa -/-
Boekwaarde luchtvaartuigen -/-
Boekwaarde onroerend goed -/-
Bedrijfsmiddelen (computers, auto's, enzovoort) -/-
Inwisselbare (preferente) aandelen en dergelijke -/-
Onderhoudsreserves/verbruiksdelen -/-
Vooruitbetalingen voor leases, verzekeringen, enzovoort -/-
Security deposits -/-
Winst en verliesrekening voorgaande jaar + -/-
Ontvangen vooruitbetalingen (bijvoorbeeld charteraar) +
Ontvangen vooruitbetaalde 'dekkingsbijdragen' +
free assets

Operational expenses ratio

De opex ratio (operational expenses) betreft het aanwezige kapitaal voor de dekking van de gemiddelde uitgaven voor 3 maanden operatie. Voor de vaste en variabele bedrijfsuitgaven wordt uitgegaan van 1/4 van de uitgaven over de eerste en tweede periode van 12 maanden van de exploitatie. Het beschouwen van alleen de eerste drie maanden van een operatie kan een vertekend beeld geven, omdat juist in de startfase van de onderneming een afwijkend kostenpatroon kan voorkomen. Onder de vaste en variabele bedrijfsuitgaven wordt in ieder geval verstaan:

  • Alle kosten voor Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance;
  •  Alle Direct Operational Costs, en meer in het bijzonder de kosten die zijn genoemd in punt 1.3 van bijlage I bij de verordening (EG) 1008/2008;
  • Alle kosten voor overhead en bedrijfsvoering.

De opex ratio wordt bepaald door 1/4 deel van de vaste en bedrijfsuitgaven die voortvloeien uit de exploitatie over de eerste 12 maanden van de operatie volgens het bedrijfsplan te delen door het beschikbare netto kapitaal (free assets) Voor het opvolgende jaar wordt de opex ratio bepaald door 1/4 deel van de geprognosticeerde uitgaven over de opvolgende 12 maanden te delen door het geprognosticeerde beschikbare netto kapitaal (free assets) na de eerste 12 maanden exploitatie.

1/4 vaste en bedrijfsuitgaven opex ratio ≤ 1 beschikbare netto kapitaal.

In plaats van een presentatie per jaar mag de opex berekening ook per maand worden uitgezet, met een dekking voor steeds 3 maanden uitgaven, waarbij dan wel de verwachte maandelijkse cashflow bij de netto kapitaal mutaties mag worden meegerekend. Wanneer sprake is van onvoldoende financiële middelen zal worden nagegaan of er sprake is van aanvullende financiering in de vorm van extra storting op aandelen of via achtergestelde leningen.

Garanties

Wanneer het beschikbare kapitaal mede wordt bepaald door (bank) garanties moeten deze daadwerkelijk tot uitkeer kunnen komen. De hoogte van de garantstelling is afhankelijk van het aanwezige kapitaal Een bankgarantie moet ten behoeve van de onderneming in opdracht van de garantsteller bij een bank zijn afgesloten. Een concerngarantstelling moet zijn voorzien van een door accountants goedgekeurde vermogensopstelling van de onderneming die garant staat.

De condities waaronder leningen en garanties zijn verstrekt moet genoegzaam zijn af te leiden uit afschriften van de overeenkomsten. Er moet sprake zijn van een onherroepelijk gedane toezegging dat de garantsteller, gedurende een bepaalde of bepaalbare periode, op eerste verzoek van de begunstigde of tegen overlegging door de begunstigde van bepaalde documenten een bepaald maximum bedrag zal betalen. Deze betaling mag niet geweigerd kunnen worden, zoals een beroep op de tussen garantsteller en begunstigde bestaande rechtsverhouding.

Liquiditeitsbegroting

De liquiditeitsbegroting, in het vakjargon ook wel als cash flow analyse aangeduid, over het opvolgende jaar van exploitatie van een beginnende luchtvaartmaatschappij, zal in het bijzonder zijn gericht op een gezonde kasstroom (cashflow). De Debt Service Coverage Ratio (DSCR) wordt berekend door de verwachte inkomsten voor aflossing van schuld te delen door de schuldverplichtingen in een periode van de eerste 3 maanden.