Veel attracties, een levendig kermisplein en bruisende evenementen. De Tilburgse Kermis trekt jaarlijks veel bezoekers, die vervolgens met de taxi weer veilig naar huis willen. Een goede reden voor taxi-inspecteur Roland van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om taxicontroles uit te voeren.
De taxicontroles vonden plaats op zaterdag 26 juli. Als grootste kermis van Europa is het belangrijk dat het personenvervoer rondom de Tilburgse Kermis veilig en efficiënt verloopt. Daarom voeren de ILT-inspecteurs hier ook hun taxicontroles uit. “Met zo’n groot aanbod kunnen wij in 1 avond veel taxi’s controleren.”
Waar letten de inspecteurs op?
Roland kijkt voor de veiligheid eerst naar de uiterlijke kenmerken: “Een taxi met deuken controleer ik persoonlijk eerder dan een auto die er netjes uitziet. Als iemand doorrijdt met een auto met schade, kan dat een indicatie zijn dat diegene het ook niet zo nauw neemt met de veiligheidsmaatregelen. Door goed naar het uiterlijk van het voertuig te kijken, zie je vaak al een hele hoop.” Daarnaast controleren de inspecteurs op het gebruik van een registratiemiddel voor de arbeids- en rusttijden. Maar ook of de taxichauffeur de taxameter gebruikt voor het bepalen van de ritprijs, de juiste vergunningen heeft en of het taxivoertuig verzekerd en APK-gekeurd is.
Samenwerkingen
De controles werden uitgevoerd in samenwerking met de Verkeerspolitie Zeeland West-Brabant en de handhavers van de Gemeente Tilburg. “De verkeerspolitie voert net als wij taxicontroles uit. In principe hebben wij dezelfde bevoegdheden hiervoor”, legt Roland uit. “De mensen van Toezicht en Handhaving van de gemeente controleren op het Tilburgse Taxikeurmerk. Elke gemeente mag extra eisen stellen aan taxivervoer. In dit geval mogen alleen taxichauffeurs met een Taxikeurmerk Tilburg bij de kermis ritten aanbieden op straat.” Op deze manier krijgen lokale taxichauffeurs een betere kans.
Het belang van de ILT
Passagiers weten meestal niet aan welke regels taxichauffeurs zich moeten houden. “Daar maken sommige chauffeurs misbruik van. Vooral als de passagier alcohol heeft gedronken en daardoor minder scherp is. Sommige chauffeurs vragen dan een hogere prijs.” Een chauffeur zonder vergunning of chauffeurskaart brengt serieuze gevaren met zich mee. Roland: “Dan weet je niet bij wie je instapt. Om een vergunning of chauffeurskaart te krijgen is een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) nodig. Als een chauffeur deze niet heeft, kan dit komen door een verleden met drugs, geweld of zeden.”
Het is belangrijk dat het taxivervoer in Nederland veilig en betrouwbaar is. De ILT ziet erop toe dat dit zo is. De VOG is er om te controleren of de taxichauffeur in het verleden strafbare feiten heeft gepleegd en of deze een risico vormen voor die veiligheid en betrouwbaarheid. Daarnaast bewijst een chauffeurskaart dat de chauffeur het examen Taxi vakbekwaamheid theorie (TVT) heeft gehaald. Daarom is het belangrijk dat ILT-inspecteurs controleren op de chauffeurskaart en vergunning. “Dit geeft je als passagier meer vertrouwen dat je veilig thuiskomt.”
Maar denk ook aan de verzekering. “Als er sprake is van criminele gedragingen, dan heeft de chauffeur vaak geen inzittendenverzekering. Bij schade voor de passagier moet de chauffeur alles zelf betalen. Als hij of zij dit niet kan, dan moet je als inzittende zelf de kosten dragen.”
Arbeids- en rusttijden
“Het is belangrijk dat chauffeurs zich aan de arbeids- en rusttijden houden. Als een chauffeur te lang doorrijdt en vermoeid raakt, kan dit eerder ongelukken veroorzaken”, vertelt Roland. Voor het bijhouden van de arbeids- en rusttijden moeten taxichauffeurs een registratiemiddel gebruiken. In plaats van de Boordcomputer Taxi (BCT) kunnen chauffeurs nu ook de Centrale Database Taxivervoer (CDT) gebruiken. De CDT verzamelt realtime gegevens van de chauffeur en levert dit continu en automatisch aan bij de ILT. Vanaf 1 januari 2028 moeten alle taxichauffeurs over zijn op de CDT.
Chauffeurs kiezen zelf bij welke aanbieder van de CDT zij aansluiten. Roland en zijn collega’s hebben vóór de livegang op 1 juli 2025 de CDT-systemen ook getest. “We deden ons voor als taxi, door met onze dienstauto met de CDT te rijden. We onderzochten of we met de CDT konden frauderen. Die bevindingen deelden we met de projectgroep van de CDT. Hierdoor zijn de systemen verbeterd, zodat de taxichauffeurs minder makkelijk kunnen frauderen met de CDT. Hierdoor zijn zij scherper wanneer een passagier instapt”, vertelt Roland.
Waar kan een passagier op letten?
“Stap altijd in bij een taxi met een blauwe kentekenplaat. Daarnaast kan je de taxichauffeur vragen om vooraf een prijsafspraak te maken. Zo weet je waar je aan toe bent. Ondanks een prijsafspraak moet de taxameter bij een straattaxi altijd meelopen. Als deze een lagere prijs aangeeft dan afgesproken, dan kan er sprake zijn van oplichting. Vraag daarom achteraf een bon. Deze moet de chauffeur altijd aanbieden, dit mag ook digitaal. Anders kan je ook het kenteken noteren. Mocht je opgelicht zijn, dan kan je daarna altijd een melding maken bij de ILT of politie.”
Inspecteurs met lef
De taxi-inspecteurs moeten bij het benaderen van hun doelgroep stevig in hun schoenen staan. De gemoederen bij chauffeurs lopen soms hoog op en in het verleden werden inspecteurs regelmatig bedreigd. “Voor onze eigen veiligheid werken wij met steekwerende vesten en dragen we een bodycam. Soms worden we geconfronteerd met verbaal geweld. Ook zijn er taxichauffeurs die wegrijden als ze ons zien. In dat geval zijn ze nog niet van ons af. We controleren het taxibedrijf en de -chauffeur dan uitgebreid op een later moment.”
De inspecteurs sturen ook brieven naar mogelijk illegale taxichauffeurs (snorders). “Sommige taxichauffeurs weten niet dat zij illegaal rijden. Daarom sturen we vaak een voorlichtingsbrief met de regels, zodat zij de kans krijgen om te verbeteren. Ik geef de taxichauffeur liever de juiste informatie, dan dat ik boetes geef. Het gaat uiteindelijk om gedragsverandering.”