Zeeschepen met gevaarlijke stoffen in Nederlandse wateren en havens

Zeeschepen die gevaarlijke stoffen vervoeren, moeten zich melden voordat ze een Nederlandse haven aandoen. Voor explosieve ladingen gelden in Nederlandse wateren beperkingen waarvoor een ontheffing nodig kan zijn. De havendienst bepaalt waar zeeschepen met gevaarlijke stoffen aanleggen, laden en lossen.

View this page in English

Gevaarlijke ladingen: meldplicht

De meldplicht geldt voor zeeschepen met aan boord gevaarlijke stoffen:

  • In verpakte vorm.
  • In vaste vorm in bulk.
  • In vloeibare vorm in bulk.

Deze zeeschepen moeten zich minimaal 24 uur voor aankomst in de haven melden bij de havendienst. Als ze korter dan 24 uur onderweg zijn vanaf de vorige haven, moeten ze deze melding uiterlijk doen vóórdat ze uit die haven vertrekken.

Belgiëvaarders (zeeschepen die via de Westerschelde naar Antwerpen varen zonder een Nederlandse haven aan te doen) moeten zich melden bij de bevoegde Belgische maritieme autoriteiten.

Explosieve ladingen: beperkingen, uitzonderingen, ontheffing

Zeeschepen in Nederlandse wateren mogen een beperkt nettogewicht aan verpakte explosieve lading aan boord hebben.

Deze beperkingen gelden niet voor zeeschepen in, of onderweg naar of van:

  • De Eemshaven in Eemsmond.
  • De Amazonehaven, de Europahaven of de Yangtze-haven in Rotterdam Europoort.

Zeeschepen met méér explosieve lading dan toegestaan, die niet in 1 van de 4 genoemde havens kunnen lossen of laden, moeten een ontheffing hebben van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Gebruik hiervoor het formulier Aanvraag ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen zeevaart (IMDG).

Aanlegplaats, laadplaats, losplaats

De havendienst beoordeelt waar zeeschepen veilig kunnen aanleggen, laden en lossen. Dat gebeurt volgens:

Bij explosieve stoffen kijkt de havendienst ook naar het vuurwerkbesluit. De havendienst kan zeeschepen de toegang tot de haven weigeren, of de beperkingen aan het netto explosief gewicht verruimen.

Tijdelijke opslag in de haven

Bij tijdelijke opslag van gevaarlijke stoffen in afwachting van vervolgvervoer blijft de Wet vervoer gevaarlijke stoffen gelden. Gevaarlijke stoffen mogen dan bijvoorbeeld niet opnieuw worden verpakt.

Het vervolgvervoer bepaalt welke verdere regels gelden. De regels verschillen voor binnenvaart, wegvervoer en vervoer per spoor.

Rol van de ILT bij zeevervoer

De ILT controleert of zeevervoer verloopt volgens de internationale en nationale regels. Melding van tekortkomingen, onregelmatigheden en voorvallen is verplicht. De ILT is hiervoor bereikbaar: