Locomotief en goederenwagons
Beeld: ©IenW

Treinsamenstelling en routecheck

Een trein bestaat uit 1 of meerdere spoorvoertuigen. Voor een trein van het hoofdspoor mag vertrekken, moeten spoorwegondernemingen eerst technische en administratieve zaken controleren.

Trein samenstellen

De regels voor het samenstellen van treinen staan in de Europese wet- en regelgeving (TSI Operations en Traffic Management). Daarnaast gelden nationale regels, zoals de Spoorwegwet, Regeling Indienststelling Spoorvoertuigen, Regeling spoorverkeer en Besluit spoorverkeer. Voor het controleren van de treinsamenstelling gebruikt de spoorwegonderneming ook haar eigen Veiligheidsbeheerssysteem (VBS). Alle voertuigen in de trein moeten in goede technische staat verkeren.

Technisch profiel van spoorvoertuigen

In het veiligheidsmanagementsysteem van de spoorwegonderneming staat hoe het technische profiel van het spoorvoertuig eruitziet. Bijvoorbeeld welke rem-software aan boord is, hoe de deuren open- en dichtgaan en uit welke onderdelen de trein bestaat. Ook kunnen er tekeningen en technische documentatie zijn toegevoegd. De voertuighouder gebruikt voor dit profiel technische informatie uit het dossier van de vergunning.

Voertuig niet onderhouden? Niet inzetbaar in een trein

Is er geen nieuwe ECM bekend bij overdracht van houder? Dan wijzigt de houder de status van het voertuig naar geschorst. Is een voertuig voorbij de revisietermijn? Dan is het niet meer in exploitatietoestand. In beide gevallen zijn er beperkingen in het gebruik van het voertuig.

Voertuigonderhoud

Volgens de TSI Operations 2023/1693 punt 4.2.2.5 (Treinsamenstelling) geldt dat alle voertuigen van de trein hun gespecificeerde onderhoudsinterval moeten naleven tijdens de ondernomen rit. Dat geldt voor zowel tijd als afstand. Is een voertuig voorbij de revisietermijn? Dan is deze niet meer in te zetten voor een treinrit.  

Compatibiliteit met de route

Een spoorwegonderneming moet checken of een trein een bepaalde route mag rijden. Dit heet de routecheck oftewel compatibiliteit met de route. De regels hiervoor zijn terug te vinden in bovengenoemde Europese en nationale wet- en regelgeving. Voor de routecheck gebruikt de spoorwegonderneming onder andere de het Europees Voertuig Register (EVR), register voor voertuigtypen (ERATV), de Rail Infra Catalogus (RINF) en haar eigen VBS.

Compatibiliteit met route (niveaus)