Bent u eigenaar van een zeeschip voor koopvaardij of visserij dat de vlag voert van een lidstaat van de Europese Unie (EU), of van een land buiten de EU? En wilt u dit schip laten slopen en recyclen in Nederland? Kijk hier welke regels gelden.
De regels voor recycling van schepen in Nederland gelden voor:
- Schepen vanaf 500 GT die ook hebben gevaren buiten de wateren van de EU-lidstaat waarvan ze de vlag voeren, met uitzondering van oorlogsschepen, hulpschepen voor de marine of andere schepen die eigendom zijn van of worden geëxploiteerd door een staat en die voorlopig uitsluitend worden ingezet voor een niet-commerciële overheidsdienst.
- Schepen vanaf 500 GT die een vlag voeren van een niet-EU-lidstaat, maar die wel onder het gezag vallen van de Nederlandse autoriteiten (op grond van artikel 2, lid 2 van het Internationaal Verdrag van Hongkong voor het veilig en milieuvriendelijk recyclen van schepen) en die men in Nederland wil recyclen.
Recyclen bij erkende inrichting in Nederland
Beide categorieën schepen mag u alleen laten recyclen bij een erkende scheepsrecyclinginrichting. In Nederland houdt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) hier toezicht op.
Voor andere schepen dan de 2 bovenstaande categorieën geldt de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA).
Stap 1: Kennisgeving intentie scheepsrecycling
Als eigenaar meldt u met het meldformulier scheepsrecycling aan de ILT dat u het schip wilt laten recyclen bij een erkende scheepsrecyclinginrichting. Voeg bij:
- Inventarisatierapport gevaarlijke materialen (Inventory of Hazardous Materials, IHM).
- Alle informatie over het schip die nodig is voor het opstellen van het scheepsrecyclingplan.
Stap 2: Scheepsrecyclingplan
De scheepsrecyclinginrichting stelt het scheepsrecyclingplan op. Een hulpmiddel hierbij zijn de richtlijnen van de Marine Environment Protection Committee: MEPC Guidelines for the development of the ship recycling plan (Engels). Deze richtlijnen horen bij het Verdrag van Hongkong. Verordening (EU) 1257/2013 verwijst naar het Verdrag van Hongkong.
De scheepsrecyclinginrichting moet goedkeuring van het plan aanvragen bij de ILT. De ILT controleert of het plan voldoet aan Verordening (EU) 1257/2013, artikel 7 en 13. Dit geldt voor schepen die de vlag voeren van een EU-lidstaat.
Gaat het om schepen die een vlag voeren van een land buiten de EU maar die wel onder het gezag vallen van de Nederlandse autoriteiten en in Nederland worden gerecycled, dan controleert de ILT of het plan voldoet aan onder andere voorschriften 9 en 5.4 van het Verdrag van Hongkong.
Stap 3: Geschikt-voor-recycling-certificaat
Als eigenaar vraagt u een geschikt-voor-recycling-certificaat aan. Waar u de aanvraag doet, hangt af van het type schip:
Stap 4: Melding geplande aanvang scheepsrecycling
De scheepsrecyclinginrichting meldt met het formulier Melding geplande aanvang van de scheepsrecycling aan de ILT dat ze klaar is om te beginnen met de recycling.
Stap 5: Voltooiingsverklaring scheepsrecycling
Is het schip gerecycled, dan meldt de scheepsrecyclinginrichting dit in aan de ILT met een voltooiingsverklaring. In een apart verslag staat of er incidenten of ongevallen waren met schade voor het milieu of de gezondheid van mensen.