Heeft u een mobiliteitsbeperking en reist u met het vliegtuig? Dan heeft u recht op gratis hulp op de luchthaven en tijdens de vlucht. De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) ziet er in Nederland op toe dat luchtvaartmaatschappijen de rechten voor passagiers naleven.

Regelen als u gaat vliegen en minder valide bent

Regel voordat u gaat vliegen het volgende:

  • Bekijk voordat u een vlucht boekt de website van de luchtvaartmaatschappij. Hier leest u welke regels gelden voor vliegen met een mobiliteitsbeperking. Bijvoorbeeld aan welke voorwaarden uw rolstoel moet voldoen als u gaat vliegen.
  • Boekt u een vlucht? Dan kunt u direct bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisator melden welke hulp u nodig heeft. Doe dit minimaal 48 uur vóór vertrek van de vlucht. Doet u dit later of niet? Dan heeft u nog steeds recht op hulp, maar mogelijk moet u hier langer op wachten.

Voorbeelden hulp voor minder validen

U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij:

  • het verplaatsen op de luchthaven.
  • het vervoeren van uw bagage.
  • het instappen en uitstappen.
  • een toiletbezoek tijdens de vlucht.

Niet tevreden over de hulp?

Bent u niet tevreden over de hulp op de luchthaven of tijdens de vlucht? Dien dan eerst een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij, reisorganisator of luchthaven. Deze organisatie moet binnen 2 maanden reageren op uw klacht.

Komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij, reisorganisator of luchthaven? Of heeft u na 2 maanden geen reactie op uw klacht ontvangen? Dan kunt u uw klacht melden bij de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Klacht melden bij de ILT-Luchtvaartautoriteit

U kunt uw klacht melden via het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten door luchtvaartmaatschappij. Dit kunt u doen tot 1 jaar na de vlucht.

De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzoekt alleen klachten over hulp vóór, tijdens of na een vlucht die vertrok of aankwam in Nederland.

Heeft u een klacht over hulp op een andere luchthaven binnen de Europese Unie? Of vertrok uw vlucht vanuit een ander land van de Europese Unie? Meld uw klacht dan bij de nationale toezichthouder (Engels).

Na het melden van uw klacht

De ILT-Luchtvaartautoriteit onderzoekt uw klacht. Daarna krijgt u van de ILT-Luchtvaartautoriteit een oordeel over uw klacht.

De uitkomst kan zijn:

  • De ILT-Luchtvaartautoriteit is het eens met uw klacht. De ILT-Luchtvaartautoriteit treedt dan handhavend op. Zo wil de ILT-luchtvaartautoriteit voorkomen dat deze overtreding in de toekomst weer voorkomt. U zorgt er via uw melding voor dat passagiers in de toekomst betere hulp krijgen.
  • De ILT-Luchtvaartautoriteit is het oneens met uw klacht. De luchtvaartmaatschappij of luchthaven heeft de regels dan niet overtreden. Of het is niet te bewijzen dat de luchtvaartmaatschappij of luchthaven de regels heeft overtreden.

Dit oordeel is definitief. U kunt geen bezwaar maken. Ook kunt u niet in beroep gaan.

Meer informatie over hulp op de luchthaven

Wetten en regelingen

Europese verordening 1107/2006