Heeft uw vlucht vertraging of is uw vlucht geannuleerd? Dan heeft u misschien recht op een (schade)vergoeding en recht op hulp van de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) ziet er in Nederland op toe dat luchtvaartmaatschappijen de rechten voor passagiers naleven.

Rechten bij vertraging of annulering vlucht

Er zijn verschillende situaties waarbij u volgens Europese regels wel of niet bepaalde rechten heeft. Wilt u weten wat uw rechten zijn bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht? 

Lees meer over:

Lees ook meer over uw rechten bij vertraging of annulering van een vlucht op Rijksoverheid.nl.

Er gelden andere regels als u zelf uw ticket annuleert.

Klacht eerst indienen bij luchtvaartmaatschappij

Dien uw klacht of claim bij vertraging of annulering van uw vlucht altijd eerst in bij de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappij moet binnen 2 maanden reageren op uw klacht.

Komt u er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Of heeft u na 2 maanden geen reactie op uw klacht ontvangen? Dan kunt u uw klacht melden bij de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Let op: Bij pakketreizen gelden andere regels dan voor losse vliegtickets. Bij een pakketreis is de aanbieder waarbij u boekte verantwoordelijk voor de oplossing van uw klacht. U kunt voor advies over een klacht bij een pakketreis contact opnemen met ACM ConsuWijzer.

Klacht melden bij de ILT-Luchtvaartautoriteit

De ILT-Luchtvaartautoriteit behandelt geen individuele compensatieverzoeken. Wel kunt u uw klacht melden bij de ILT-Luchtvaartautoriteit via het formulier Melding klacht naleving passagiersrechten door luchtvaartmaatschappij. Dit kunt u doen tot 1 jaar na de vlucht.

De ILT-Luchtvaartautoriteit gebruikt deze meldingen om na te gaan of luchtvaartmaatschappijen zich houden aan de regels. Komen er veel meldingen binnen over dezelfde luchtvaartmaatschappij? Dan houdt de ILT-Luchtvaartautoriteit hiermee rekening bij het toezichthouden op luchtvaartmaatschappijen. Als het nodig is kan de ILT-Luchtvaartautoriteit maatregelen nemen, bijvoorbeeld door een boete te geven.

Na het melden van uw klacht

De ILT-Luchtvaartautoriteit stuurt een kopie van uw melding naar de luchtvaartmaatschappij. Hierdoor kan de luchtvaartmaatschappij contact met u opnemen, maar dat is niet verplicht. De ILT-Luchtvaartautoriteit behandelt of onderzoekt uw klacht niet individueel. U krijgt geen oordeel over uw klacht van de ILT-Luchtvaartautoriteit. Wel krijgt u informatie over uw rechten en wat u kunt doen in uw situatie.