Luchthavens met een luchthavenregeling zijn permanente luchthavens waarvoor de provincie een regeling heeft opgesteld. Voorbeelden zijn helikopterluchthavens bij bedrijven, luchthavens voor gemotoriseerd schermvliegen, zweefvliegen of zeilvliegtuigen. Zulke luchthavens hebben geen verplichting tot certificering. Deze luchthavens hebben alleen voor de inrichting met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) te maken. Het toezicht op milieu en externe veiligheid valt onder verantwoordelijkheid van de provincie.

Wet- en regelgeving

Regels over de aanleg, de inrichting, de uitrusting en het gebruik van luchthavens met het oog op de veiligheid staan in de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen (RVGLT). Luchthavens met een luchthavenregeling moeten voor wat betreft de inrichting en uitrusting, voldoen aan hoofdstuk 3 van de RVGLT.

Verklaring Veilig Gebruik Luchtruim

Voordat een luchthavenbesluit of regeling in werking kan treden moet namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat een Verklaring Veilig Gebruik Luchtruim (VVGL) afgeven. De provincies vragen, ook namens de exploitant (beheerder) van een luchthaven, een VVGL aan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Bij de beoordeling van de aanvraag toetst de ILT of de beoogde luchtvaartactiviteit past binnen de bestaande luchtruimstructuur, waarbij het doel is om het luchtruimgebruik vanaf de verschillende soorten luchthavens en luchtverkeer op elkaar af te stemmen.

De ILT vraagt, afhankelijk van de locatie en het soort luchtverkeer, de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de Militaire Luchtvaart Autoriteit (MLA) om advies. De ILT weegt dit advies bij de formele behandeling en beoordeling van de aanvraag voor de afgifte van de Verklaring Veilig Gebruik Luchtruim. De behandeling duurt maximaal 9 weken.

Hoogtebeperkingen op en rond luchthavens met een luchthavenregeling

In hoofdstuk 3 van de Regeling veilig gebruik luchtruim staan de obstakelvrije vlakken beschreven voor een luchthaven met een luchthavenregeling. De exploitant (beheerder) van een luchthaven met een luchthavenregeling, is zelf verantwoordelijk om actief de omgeving te bekijken of er geen obstakels geplaatst worden in de geldende vlakken.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt risico gebaseerd toezicht of deze vlakken nog steeds obstakelvrij zijn. Mochten er toch obstakels door de obstakelvrije vlakken steken, dan kan dit gevolgen hebben voor de afgegeven Verklaring Veilig Gebruik Luchtruim.