Vliegt u met een drone in Nederland in de categorie Specifiek? Dan moet u zich houden aan Europese en aan nationale voorschriften ('local conditions'). Dit zorgt ervoor dat het vliegverkeer van drones in Nederland veilig verloopt.

In de categorie specifiek heeft u een generieke of precieze exploitatievergunning nodig (zie 'BVLOS vliegen' op deze pagina). De generieke variant is een vergunning die niet aan een specifieke tijd of plaats is gebonden. Een precieze vergunning is dat wel.

Voor sommige soorten vluchtuitvoeringen zijn nog geen gedetailleerde regels en procedures vastgesteld. Daardoor kan de ILT nog niet alle vergunningsaanvragen goedkeuren. We werken intensief samen met Nederlandse en Europese partners aan oplossingen.

BVLOS vliegen

Wilt u met uw drone buiten het zicht van de piloot vliegen? Dan is dit een Beyond Visual Line of Sight (BVLOS) vlucht. Een vergunning is verplicht voor BVLOS-vluchten. U moet robuuste risicobeperkende maatregelen treffen omdat u het toestel niet direct kunt zien. De ILT verleent een vergunning als u deze maatregelen voldoende heeft onderbouwd. 

De ILT geeft op dit moment alleen vergunningen af voor BVLOS-vluchten in de volgende typen luchtruim:

  • Gesegregeerd of gecontroleerd luchtruim.
  • Tijdelijk gebied met beperkingen (TGB) voor BVLOS-vluchtuitvoeringen. 
  • Atypisch luchtruim.

Gesegregeerd of gecontroleerd luchtruim

Gesegregeerd luchtruim is een stuk luchtruim (tijdelijk of permanent) waar aanvullende of afwijkende voorschriften of beperkingen gelden. Gesegregeerd luchtruim is zeer beperkt beschikbaar. Militaire CTR is het luchtruim boven en rondom een militaire luchthaven dat wordt gecontroleerd door de luchtverkeersleiding. 

Gecontroleerd luchtruim bevindt zich vooral boven en rondom grote civiele luchthavens. Dit luchtruim wordt gebruikt door een grote hoeveelheid bemand luchtverkeer. Daarom vragen deze operaties om zorgvuldige coördinatie en naleving van voorschriften. Alleen dat kan de veiligheid van alle luchtruimgebruikers waarborgen.

Voor BVLOS-vluchten moeten wettelijke separatieminima toegepast worden ten opzichte van bemande vluchten. Dit geldt met name voor vluchten buiten atypisch luchtruim in de CTR. Dit zorgt voor beperkingen voor drone-operaties in gecontroleerd luchtruim. Deze beperkingen kunnen een effect hebben op uw vergunningaanvraag. Informeer daarom eerst bij de ILT naar de mogelijkheden.

Tijdelijk gebied met beperkingen voor BVLOS-vluchtuitvoeringen

U kunt voor BVLOS-vluchtuitvoeringen in zeer uitzonderlijke gevallen een TGB toegewezen krijgen als vorm van tijdelijk gesegregeerd luchtruim. 

Er kan alleen een TGB voor BVLOS vluchtuitvoeringen worden ingesteld: 

  • Als deze een algemeen maatschappelijk belang dienen. Bijvoorbeeld experimentele BVLOS-vluchten die onder de verantwoordelijkheid vallen van EASA, Eurocontrol of de Europese Commissie.
  • Als het gaat om 1 operatie, waarvan de specificaties vooraf zijn gemeld aan de ILT.
  • Wanneer u aannemelijk kunt maken dat het gebruik van bestaand permanent gesegregeerd of gecontroleerd luchtruim niet volstaat voor het uitvoeren van de voorgenomen operatie. 

Meer informatie over het gebruik van een TGB voor BVLOS-operaties vindt u in de Beleidsafweging BVLOS operaties in Nederland op luchtvaartindetoekomst.nl.

Atypisch luchtruim

A-typisch luchtruim in Nederland is dat deel waar geen ander bemand luchtverkeer komt. Het gaat om luchtruim dat: 

  • Is afgesloten voor ander luchtverkeer (TGB/EHR). 
  • Binnen 100 voet (30 meter) valt van gebouwen en objecten, met uitzondering van gebouwen en objecten die potentiële landingsplaatsen voor bemand luchtverkeer zijn, of
  • Binnen 100 voet (30 meter) valt boven een gebied waar ander bemand luchtverkeer niet komt, landt of start (bijvoorbeeld bossen, aaneengesloten bebouwing of industrie- en havengebieden). Dit geldt niet boven open vlaktes, open water, binnen laagvlieggebieden en laagvliegroutes, of binnen de grenzen van militaire oefenterreinen en militaire oefengebieden.

Exploitatievergunningen voor BVLOS-vluchten

De ILT verleent alleen onder specifieke voorwaarden vergunningen voor BVLOS-vluchten.

Generieke vergunning

  • BVLOS-vluchten in gecontroleerd- of gesegregeerd luchtruim, boven een dunbevolkt of gecontroleerd grondgebied. 
    In Nederland is Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verantwoordelijk voor de civiele luchtverkeersdienstverlening in gecontroleerd luchtruim. Ga voor meer informatie over het vliegen met drones in door LVNL gecontroleerd luchtruim naar Dronevluchten op de website van LVNL.
    Let op: In atypisch luchtruim dat zich in gecontroleerd luchtruim bevindt, gelden de regels voor gecontroleerd luchtruim. 
  • BVLOS-vluchten in atypisch luchtruim, boven een gecontroleerd grondgebied.

Precieze vergunning

De ILT verleent deze vergunning op basis van een operationeel plan dat u aanlevert.

  • BVLOS in atypisch luchtruim, boven dunbevolkt gebied.

Geen vergunning

De ILT kan nog geen vergunning afgeven voor:

  • BVLOS-vluchten in ongecontroleerd luchtruim (niet atypisch), boven bevolkt, dunbevolkt of gecontroleerd grondgebied.
    Afgifte is nog niet mogelijk omdat nog niet is vastgesteld wat de robuuste maatregelen zijn om deze vluchten veilig en verantwoord uit te voeren.
  • BVLOS-vluchten boven bevolkte gebieden, ongeacht het type luchtruim.
    Afgifte is nog niet mogelijk omdat nog niet is vastgesteld wat de robuuste maatregelen zijn om deze vluchten veilig en verantwoord uit te voeren.

Droneshows

Voor het vliegen met drones tijdens een droneshow heeft u een exploitatievergunning nodig. Ook gelden voor droneshows de volgende beperkingen en voorwaarden:

  • U mag niet BVLOS vliegen.
  • De droneshow mag alleen boven niet voor publiek toegankelijk gebied (Controlled Ground Area) plaatsvinden.
  • De bij de aanvraag voor de exploitatievergunning meegeleverde risicoanalyse (SORA) heeft een uitwerking van verlichtende maatregel M1 op minimaal het laagste niveau van robuustheid.

Gebruik transponder in Nederland

Om een Mode S/ADS-B transponder te kunnen gebruiken, is een ICAO 24-bit adres vereist. Dit adres wordt automatisch toegewezen wanneer de ILT een luchtvaartuig (zoals een vliegtuig) registreert in het luchtvaartuigregister. Als het gaat om onbemande luchtvaartuigen, registreert de ILT alleen bepaalde onbemande staatsluchtvaartuigen. Bijvoorbeeld drones die in gebruik zijn bij de politie. Alle overige onbemande luchtvaartuigen worden niet meer geregistreerd, krijgen geen ICAO 24-bit adres toegewezen en kunnen dus geen gebruik maken van een Mode S/ADS-B-transponder. Vluchten waarvoor vanwege veiligheid een transponder gebruikt moet worden, zijn dus niet mogelijk omdat de ILT geen ICAO 24-bit adressen verstrekt.