Voor de inspecties van transporteenheden voor vervoer van gevaarlijke stoffen over zee (International Maritime Dangerous Goods, IMDG) werken de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Douane en de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) samen. Zo kunnen zij de informatie-inzameling en de controles efficiënter en zo snel mogelijk uitvoeren.
Hierna volgt een toelichting per stap;
Selectie op basis van profielen
Registratie en coördinatie door Inspectieportaal
Levering geselecteerd object en documentatie
Administratieve voorbereiding en fysieke inspectie
Coördinatie en informeren
Slot
De 5 stappen van het IMDG-inspectieproces
Het gaat om inkomende én uitgaande lading over zee. De Douane voert een deel van de selecties direct uit op basis van risico-indicatoren. Uit de overige zendingen maakt de ILT een selectie op basis van de beoordeling van een specialist.
Is een zending geselecteerd voor inspectie? Dan krijgen alle bij Portbase aangesloten cargadoors een bericht via het Portbase Inspectieportaal. Zo’n zending wordt automatisch geblokkeerd op terminals die zijn aangesloten op Portbase.
In het bericht staat de volgende informatie:
Om welke zending het gaat.
Of het al dan niet om een fysieke inspectie gaat.
Welke dienst de inspectie gaat uitvoeren (ILT, Douane of NVWA).
De inspectielocatie.
De documenten die u moet aanleveren om de inspectie uit te voeren.
Partijen die niet zijn aangesloten bij Portbase ontvangen ook een bericht en moeten zelf zorgen voor blokkade en aansturing. De ILT of de Douane VGEM kunnen de IMDG-inspecties uitvoeren. De betrokkene mag de zending mag pas verder vervoeren als de ILT de zending heeft vrijgegeven via het Inspectieportaal.
Moeten er meerdere soorten inspecties op dezelfde laadeenheid plaatsvinden? Bijvoorbeeld een inspectie gevaarlijke stoffen door de ILT en een inspectie gewasbeschermingsmiddelen door de NVWA? Dan vermeldt de Douane dat in het veld ‘Opmerkingen ambtenaar’ van het Inspectieportaal.
De Douane en de ILT voeren hun inspecties uit op de meest geschikte locatie. Dit kan de Rijksinspectieterminal op de Maasvlakte zijn. Maar ook de Douanecontroleloods Reeweg of de terminal. De locatie staat weergegeven bij Inspectietaken Fyco-DCL = fysieke controle bij een Douane Controle Loods. De cargadoor moet opdracht geven voor het aanleveren van de laadeenheid bij een Douanelocatie. Of voor het vrijzetten op een geschikte plek op de terminal.
Zijn de gevraagde documenten ontvangen? En is de laadeenheid aangeleverd of vrijgezet? Dan inspecteert de Douane of de ILT deze laadeenheid.
De Douane of de ILT inspecteert de laadeenheid en geeft de resultaten door aan het Inspectieportaal.
Bij de fysieke inspectie stelt de toezichthouder vast of de lading (onder voorwaarden) door mag of niet. De toezichthouder communiceert het resultaat van de inspectie met de cargadoor. Het formeel vrijgeven van de lading verloopt via het Inspectieportaal (1 & 2).
Berichten van toezichthouder aan cargadoor;
Vrijgave
Bij de inspectie zijn geen afwijkingen vastgesteld, dus de lading mag door. Het Inspectieportaal geeft de lading vrij (1).
Vrijgave met waarschuwing
Er zijn overtredingen vastgesteld, maar deze geven onvoldoende aanleiding voor een vervoersverbod. De toezichthouder meldt de overtredingen in een waarschuwing aan de cargadoor en aan de bij het vervoer betrokkenen die in de vervoersdocumenten staan. Het Inspectieportaal geeft de lading vrij (2).
Vervoersverbod
Er zijn ernstige overtredingen vastgesteld die leiden tot een vervoersverbod. De toezichthouder meldt dit schriftelijk aan de cargadoor en aan de bij het vervoer betrokkenen die in de vervoersdocumenten staan.
De betrokkenen kunnen correctieve maatregelen nemen om het vervoersverbod te voorkomen. Als de maatregelen de overtreding opheffen, kan de toezichthouder het transport alsnog via het Inspectieportaal vrijgeven.
Aan de hand van de informatie van het Inspectieportaal kan de cargadoor de vrijgegeven laadeenheid laten vertrekken.
Waar kunt u terecht met vragen?
Heeft u vragen over de status van een bepaalde zending? Dan stelt u die aan de cargadoor die de zending in beheer heeft.
Heeft u vragen over de resultaten van een inspectie, of als u een waarschuwingsbief of een vervoersverbod heeft ontvangen? Dan neemt u contact op met de inspecteur die vermeld staat in het document (bij stap 5).