Bestrijding tachograaffraude

De tachograaf in de vrachtwagen registreert de rij- en rusttijden van de chauffeur. De ILT constateert dat de tachograaf regelmatig wordt gemanipuleerd om meer uren te kunnen rijden. De fraude met tachografen neemt steeds geavanceerdere vormen aan.

Risico's

De inspectie maakt zich zorgen over de arbeidsomstandigheden van vrachtwagenchauffeurs en de verkeersveiligheid: niet voldoen aan wettelijk voorgeschreven tijden kan invloed hebben op het rijgedrag en is een risico voor de verkeersveiligheid. Ook zorgt de fraude voor oneerlijke concurrentie tussen transportondernemingen.

Nieuwe aanpak

De verschillende vormen van fraude in de branche dwingen de ILT om het toezicht te ontwikkelen en uit te breiden met andere methoden. Deze zijn veelal informatiegestuurd. Zo richt de ILT zich meer op andere betrokkenen in de keten die een rol spelen bij vormen van fraude. Denk aan webshops of aan erkende werkplaatsen, die soms diensten aanbieden die manipulatie met een tachograaf mogelijk maken.

De Europese landen werken op verschillende manieren samen aan de bestrijding van tachograaffraude. Zo organiseren de Europese (Verkeers-) Politiediensten jaarlijks samen een masterclasses tachograaffraude, waarin kennis over manipulatietechnieken wordt uitgewisseld.

Chauffeurs en bedrijven kunnen bij constatering van fraude op een forse bestuurlijke boete rekenen.