Heeft u een vraag of een klacht over een woningcorporatie? Hieronder vindt u antwoorden op veelgestelde vragen. De Autoriteit woningcorporaties (Aw) behandelt geen individuele klachten van huurders over hun corporatie of over andere huurders. Op deze pagina leest u waar u terecht kunt met uw vragen en klachten.
Let op: Het is goed om te weten dat de Aw geen rol heeft bij individuele klachten van huurders. Op deze pagina vindt u een overzicht van de betreffende instanties waar u terecht kunt met uw individuele klacht of vraag.
Verhuur is een kernproces van elke woningcorporatie. Daarom betrekt de Aw goed verhuurderschap bij haar toezicht op de governance van corporaties. De Aw kijkt hierbij naar de besturing en inrichting van processen binnen de corporatie.
De Aw behandelt individuele klachten van huurders niet.
Individuele klachten over het niet naleven van de algemene regels van goed verhuurderschap meldt u via de interne klachtenprocedure van de woningcorporatie. Bent u daarna nog steeds niet tevreden? Dan kunt u een onafhankelijke klachtencommissie inschakelen. Woningcorporaties zijn verplicht om zich bij een onafhankelijke klachtencommissie aan te sluiten. Het adres van deze commissie vindt u op de website van uw woningcorporatie. Of u vraagt het op bij uw woningcorporatie.
Neem in eerste instantie contact op met uw woningcorporatie. Als u er met de woningcorporatie niet uitkomt, kunt u (kosteloos) contact opnemen met de Huurcommissie. U kunt de Huurcommissie vragen om het energielabel te toetsen.
De Aw heeft geen rol bij klachten over de hoogte van het energielabel, het ontbreken ervan of over het proces van de totstandkoming van het energielabel dat vastgesteld is voor uw woning.
Als het energielabel ontbreekt bij verkoop of verhuur van woningen, dan kunt contact opnemen op met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). U kunt als huurder van een woning de afwezigheid van een geldig energielabel melden bij de ILT. Dit kan alleen als u een huurovereenkomst bent aangegaan na 1 januari 2015.
Bent u niet tevreden over hoe het proces voor de bepaling van het energielabel van uw woning is verlopen? De Raad van Accreditatie (RvA) controleert op dit moment zulke certificerende instellingen. Meer informatie over de accreditatie vindt u op de website van de RvA.
Let op: De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft aangekondigd dat zij een nieuwe toezichthouder zal aanstellen die gaat controleren of alle betrokken partijen zich aan de geldende voorschriften houden bij het opnemen, registreren en controleren van energielabels. Ook zal de toezichthouder energielabels controleren op basis van signalen. De Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) is de organisatie die het ministerie van BZK op het oog heeft om de rol van toezichthouder te vervullen. Voor het instellen van deze toezichthouder is een wijziging in de Woningwet nodig. In 2025 wordt hiervoor een wetsvoorstel aan de Tweede Kamer voorgelegd.
De Aw heeft geen rol bij klachten over de manier waarop de corporatie u als huurder behandelt. Deze klachten meldt u via de interne klachtenprocedure van de woningcorporatie. Bent u daarna nog steeds niet tevreden? Dan kunt u een onafhankelijke klachtencommissie inschakelen. Woningcorporaties zijn verplicht om zich bij een onafhankelijke klachtencommissie aan te sluiten. Het adres van deze commissie vindt u op de website van uw woningcorporatie. Of u vraagt het op bij uw woningcorporatie.
De Aw heeft geen rol bij klachten van huurders over servicekosten. Daarvoor moet u in de eerste instantie contact opnemen met uw woningcorporatie. Komt u er met de woningcorporatie niet uit? Neem dan contact op met de Huurcommissie, het Juridisch Loket of met een juridisch adviseur die u zelf heeft gekozen. Op de website van de Huurcommissie en op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over dit onderwerp.
Neem in eerste instantie contact op met de verhuurder. Komt u er met de verhuurder niet uit? Neem dan contact op met de Huurcommissie, het Juridisch Loket, of met een juridisch adviseur die u zelf heeft gekozen. Op de websites van de Huurcommissie en van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over dit onderwerp.
Neem in eerste instantie contact op met de verhuurder. Komt u er met de verhuurder niet uit? Neem dan contact op met de Huurcommissie. De Huurcommissie behandelt ook geschillen bij woningen in de vrije sector (geliberaliseerd huurcontract) als huurder en verhuurder daar schriftelijk een afspraak over hebben gemaakt.
Ook kunt u een gerechtelijke procedure starten. Voor advies hierover neemt u contact op met het Juridisch Loket of uw rechtsbijstandsverzekering.
Zoekt u een woning en heeft u hier klachten over? Neem dan contact op met de betreffende woningcorporatie of uw gemeente. U kunt bij de gemeente of de verhuurder informeren naar (het bestaan van) een huisvestingsverordening, afspraken over de woonruimteverdeling en een regionale klachtencommissie woonruimteverdeling. Voor vragen over individuele toewijzingen kunt u meestal terecht bij de regionale klachtencommissie woonruimteverdeling.
Heeft u een conflict met uw buren? Of heeft u overlast van uw buren en komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de woonconsulent van uw verhuurder om de situatie te bespreken. Soms bemiddelt de woningcorporatie, of treft deze andere maatregelen om overlast op te lossen. Ook hebben veel gemeenten een meldpunt woonoverlast. Zo’n meldpunt geeft advies. Het meldpunt schakelt de juiste hulp in, wanneer dat nodig is. U kunt ook buurtbemiddeling overwegen. Buurtbemiddeling wordt meestal door vrijwilligers gedaan. Wilt u weten of in uw gemeente buurtbemiddeling bestaat en welke organisatie dit aanbiedt? Neem dan contact op met de woningcorporatie of gemeente.
De rechten van huurdersorganisaties zijn geregeld in de Wet op het overleg huurders verhuurder (Wohv). Heeft u een conflict over het navolgen van deze regels? Neem dan contact op met de Huurcommissie.
De Aw heeft geen rol bij klachten van huurders over huurgeschillen. Daarvoor neemt u eerst contact op met uw woningcorporatie. Komt u er met de woningcorporatie niet uit? Neem dan contact op met de Huurcommissie, het Juridisch Loket of met een juridisch adviseur die u zelf heeft gekozen. Op de website van de Huurcommissie en van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over dit onderwerp.
Probeer het eerst samen op te lossen met de woningcorporatie. U kunt uw klacht (schriftelijk) melden via de interne klachtenprocedure van uw woningcorporatie. Lukt dit niet? Dan kunt u uw geschil voorleggen aan de Huurcommissie. Bespreek met hen de mogelijkheden voor eventuele vervolgstappen. Wilt u meer weten over andere gerechtelijke stappen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. U kunt voor advies ook terecht bij uw rechtsbijstandsverzekering. Meer informatie over klachtenbehandeling bij woningcorporaties vindt u op VolkshuisvestingNederland.nl en Koninkrijksrelaties en de website van de Rijksoverheid.
Heeft u een vraag of een klacht over een (dreigende) woningontruiming? Probeer het eerst samen op te lossen met de verhuurder. Lukt dat niet, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket. U kunt voor advies ook terecht bij uw rechtsbijstandsverzekering.
Heeft u vragen of opmerkingen over de leefbaarheid in uw buurt? Dan kunt u terecht bij uw gemeente, voor advies of voor het doen van een melding.
Uw vraag valt buiten het werkgebied van de Aw.
Heeft u vragen over het woonbeleid in uw gemeente? Of over de afspraken met de corporaties over de huisvesting van mensen met een lager inkomen? Neem dan contact op met uw gemeente.